אם אתם חושבים שאדם אחד לא יכול לשנות את העולם, חשבו שנית. תיאודור הרצל החל את התנועה שיצרה את מדינת ישראל היהודית, ובכך הוא הפך את העם היהודי מיהודי גטו ליהודים גאים וגיבורים. השבוע הענקנו בקונגרס היהודי העולמי למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש את פרס הרצל לשנת 2020. הטקס נערך ב־9 בנובמבר, יום השנה לליל הבדולח. הלקח החשוב ביותר שכולנו צריכים לזכור מליל הבדולח הוא לא 1,200 בתי הכנסת שהוצתו, ואפילו לא האזרחים היהודים שומרי החוק שהוכו ברחובות. הלקח האמיתי של ליל הבדולח הוא התגובה של העולם. לא הייתה כזו.

הלקח האמיתי של ליל הבדולח הוא האדישות המוחלטת של העולם כלפי העם היהודי. חמישה ימים לאחר ליל הבדולח אמר היטלר: "אנחנו יכולים לעשות עם היהודים מה שאנחנו רוצים, כי לעולם לא אכפת“. וזה בדיוק מה שהוא עשה. השואה החלה ב־9 בנובמבר 1938, היא החלה בליל הבדולח. 82 שנים אחרי, אנו עדיין עומדים בפני אדישות.

אבל היום זו צורה שונה של אדישות. שובר את לבי לומר זאת, אך זו אדישות יהודית. אדישות כלפי יהודים אחרים, כלפי ישראל. אדישות לאנטישמיות הגוברת מימין ומשמאל, שיהודים רבים מעמידים פנים כי אינה מתרחשת. ואדישות זו גורמת לצעירים יהודים רבים להתרחק מדתם, ממסורתם ומאנשיהם. אולי זו ההצלחה האדירה שלנו שגרמה לנו לשאננות. יצאנו מאימת השואה, ותוך 75 שנה בלבד יהודים יצרו את הנס של מדינה יהודית חזקה, משגשגת ומבריקה. ברחבי העולם השגנו כוח פיננסי ופוליטי, שדורות קודמים רק יכלו לחלום עליו. אבל כעבור 75 שנה אנחנו כה חלוקים. חילונים נגד דתיים. דתיים נגד חילונים. יהודים בתפוצות שאינם תומכים בישראל. ישראלים שמתעלמים מיהודי העולם.

אנו בקונגרס היהודי העולמי נלחמים באדישות זו ובפילוג בכל רמה. אנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם קהילות דתיות ולא דתיות. אנו מגינים על יהודים בעולם ותמיד נגן על ישראל. כנשיא הקונגרס היהודי העולמי נסעתי ברחבי העולם כדי להיפגש עם מנהיגי 40 מדינות. כל מקום שיש בו אנטישמיות - הקונגרס היהודי העולמי מתעמת איתו חזיתית. אנו יוצרים סגל פעיל של צעירים יהודים שיהיו מנהיגי המחר. הסגל מונה כיום 325 צעירים מ־50 מדינות. אנו מכשירים אותם להיות הדור הבא של מנהיגים יהודים רהוטים, נמרצים ונלהבים, ברוח תיאודור הרצל.

1.7 מיליון פרסומים

אנו עוקבים גם אחר קיצוניות אנטי־ישראלית ואנטי־יהודית בקמפוסים של המכללות. זהו איום ממשי וגובר, והוא משפיע על חיי ילדינו ונכדינו. יותר מדי מכללות ברחבי אמריקה ובעולם אפשרו ללהקה קטנה של פעילים אנטי־ישראלים ולמספר גדל והולך של פרופסורים אנטי־ישראלים להניע את הנרטיב שלהם נגד ישראל. ומכיוון שיותר מדי יהודים אדישים לכך או אינם רואים זאת, האוניברסיטאות לעתים קרובות מעלימות עין.
הרשו לי לקבוע נחרצות: אפשר לחלוק על המדיניות של ישראל, אך כאשר פרופסור משקר לגבי ישראל, עברה וההווה שלה, וכאשר פרופסור אומר כי אין לישראל זכות קיום, זו אינה אנטי־ציונות. זו אנטישמיות.

אחת התוכניות הגדולות ביותר שלי, שתבטיח עתיד יהודי לדור הבא, היא הקמתם של מאה בתי ספר יהודיים חדשים באמריקה ובאירופה, ובכל מקום שיש בו קהילה יהודית הזקוקה לכך. אני רוצה שלכל ילד יהודי המבקש לקבל חינוך יהודי תהיה גישה לכך, ועלינו להפוך זאת לאפשרי כלכלית. זה חיוני מכיוון שיותר מדי צעירים יהודים מתרחקים מיהדות, והם לא יודעים מה חסר להם. צריך ללמד אותם ולתת להם את הכלים ללמוד.

בהקשר לאנטישמיות המפחידה והגוברת שאנו רואים ברחבי העולם, הרשו לי להיות ברור גם בנושא זה: אנטישמיות היא גזענות, והיא באה מימין ומשמאל. היא מונעת על ידי האינטרנט, שם אנו רואים כמה מהשקרים האנטישמיים העתיקים ביותר. ממשלת ארה"ב תיעדה 1.7 מיליון פרסומים אנטישמיים באינטרנט ב־2020, והשנה אפילו לא הסתיימה. אפילו באולמות הקונגרס האמריקאי שמענו את האנטישמיות המרושעת שמגיעה מנציגים, ומנהיגיהם אפילו לא גינו אותם. על מנהיגינו הפוליטיים לתת דין וחשבון. היהודים צריכים להפסיק לממן מכללות המאפשרות לפרופסורים אנטי־ישראלים ללמד את שנאתם. אף לא אגורה אחת של כסף יהודי צריכה ללכת למכללות, עד שזה באמת ייפסק. הקונגרס היהודי העולמי, המגן על קהילות יהודיות במאה מדינות, יוביל את האקטיביזם היהודי החדש הזה.

אנו גם בחזית המאבק באנטישמיות ברשתות החברתיות. לאחר העבודה הצמודה שלנו עם פייסבוק, ענקית האינטרנט מסירה כעת, בשינוי מדיניות גדול, פוסטים עם סטריאוטיפים אנטישמיים והכחשת שואה. מבחינתי, ההגנה שלנו על הקהילות היהודיות הקטנות יותר בעולם חשובה מאוד. הקהילות הללו היו בעבר מרכזים יהודיים משגשגים עם רבנים וישיבות גדולות. עכשיו הן רק צל של מה שהיה פעם. ראיתי ממקור ראשון את הרצון שלהן לא רק לשרוד אלא לשגשג, וקהילות רבות הולכות וגדלות. זה חיוני לכולנו, מכיוון שישראל זקוקה לתמיכה של גלות יהודית חזקה, בדיוק כפי שאנו בגולה זקוקים לתמיכה של ישראל חזקה.

יש לי חזון לעתיד העם היהודי, ואני בטוח לחלוטין שנוכל להשיג אותו, אם נתכנס כמשפחה יהודית מאוחדת אחת. הקונגרס היהודי העולמי יקדיש לכך את כל משאביו. בכל מקום שיש יהודי שזקוק לעזרתנו, אנחנו נהיה שם. זו המשימה שלנו, והיא הייתה המשימה שלנו מאז שקבוצת מנהיגים יהודים התכנסה בשווייץ ב־1936. אם יש לי מורשת אחת, זו המטרה שלי כל עוד אלוהים יאפשר לי לעשות זאת. אבל אני לא יכול לעשות זאת לבד. תנו לי יד ותנו לי עזרה. אנא, הצטרפו אליי לעבודה חיונית זו על ידי הצטרפות לקונגרס היהודי העולמי. אם נעשה את כל זה ביחד, לא ניכשל.

הכותב הוא נשיא הקונגרס היהודי העולמי

[email protected]