הפרשן לענייני ערבים של ערוץ 13, צבי יחזקאלי, שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM על השינויים במזרח התיכון, שהופכים את ההפסד של טראמפ לביידן למשמעותי: "באיראן יודעים שהקו של ביידן הוא לדבר, אז הם בוחנים את הגבולות שלו. אך בסעודיה כוססים ציפורניים". 



אז באיראן שמחה גדולה על בחירתו של ג'ו ביידן, אני מבין שהם כבר מכינים רשימת דרישות.
"אתה מבין נכון. הם הנושאים ונותנים הגדולים ביותר במזרח התיכון כי הם אומרים, 'התחלף מישהו בבית הלבן שהוא לא במדיניות של הקודם הנורא, טראמפ, אז בוא נכין כבר את כתב התביעה'. מאחר והם יודעים שהקו של ביידן הוא לדבר, הם אומרים: 'תחזירו לנו את הכסף הגדול של הסנקציות'. תראה את התעוזה של האיראנים, הם נושאים ונותנים כי הם יודעים שהמערב רוצה לתת להם, אז הם דורשים. הם רוצים אפילו פיצוי על חיסול קאסם סולימאני, הם הסבירו שאם ביידן היה בשלטון הוא היה מדבר קודם עם סולימאני, ולאו דווקא מחסל אותו". 

יש מחיר לסולימאני?
"תאמין לי, זה כסף שיזרום כאילו הם משפחה שלו, וזה גם חלק מניסיון הרתעתי, הם באים ואומרים שיש להם תנאים".

נאום הניצחון של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

אבל מי יתן להם פיצוי על סולימאני או על הסנקציות?
"ב-2015 חתמו המעצמות על הסכם, שמסיר את הסנקציות עם איראן בעולם וב-2018 ארה"ב התחרטה. עד עכשיו איראן הפסידה המון כסף, כמעט את השלטון שלה, אז היא יכולה לדרוש את זה מהאיחוד האירופי. ברגע שארה"ב מתיישרת עם האיחוד האירופי, הם ייענו לדרישתם. לדעתם, הם צריכים לפצות אותם אם הם רוצים להחזיר אותם למשא ומתן. זה הכל תרגילים של מזרח ומערב, מזרח מראה למערב שהוא יודע לשאת ולתת. הם מאמינים שארה"ב ואירופה יתנו הם פיצוי ויחזירו את החברות לסחור מחדש עם שלטון האייתוללות. הם מוכנים היטב לאיש שנכנס לבית הלבן והדוגמא לכך היא מעבר של טילים איראניים לחיזבאללה, למה זה קרה? הם בודקים לראות איך הממשל מגיב, לדברים שפעם הממשל האמריקאי גיבה בהם את ישראל. איראן בודקת את ביידן ומציבה לו את מפת הדרכים. מדינות ערב נדהמות מזה, כולם חוששים מהרגע הזה".

מה קורה עם סעודיה?  הם חוששים מהליכתו של טראמפ? 
"המלך הסעודי סלמאן, נשא נאום שנתי, להטוות דרך לשנה החדשה. הוא דיבר על הקורונה ואמר משפט אחד שקשור לסיפור הזה: 'אני מבקש מביידן לא לתת לאיראן להגיע לנשק גרעיני'. בעצם הוא אמר כאן את הכל, שההסכם שעשו המעצמות עם איראן מאפשר להם להעשיר את הנשק, הוא לא באמת מונע זאת. זה מה שסעודיה מוטרדת ממנו באמת, היא גם מוטרדת גם מזה שארה"ב תמשוך את ההשקעות ממנה, אך היא גם חוששת מכך שימי ברק אובמה יחזרו, ואלו היו ימים קשים עבורה. ברשת אל-ערבייה, שהיא הסי אן אן של סעודיה, עשו אייטם על ביידן, אך הם אמרו שטראמפ היה היחיד שלא היה עם כלב שמירה. ואז הם הוסיפו קריקטורה של ביידן עם כלב וכתוב בערבית 'הכלבים חזרו לבית הלבן'. אז תבין כמה בסעודיה מוטרדים מכך והאיראנים מכינים את הכיסים, למלא אותם מחדש".