הצד החיובי של הקורונה: מאז תחילת המשבר לפני כשמונה חודשים, שגרם לקשיים ולאתגרים מורכבים לקהילות רבות בציבור, התבלטו גם הישראלים היפים, שמיהרו להתנדב ולעזור לאלה שנזקקים לסיוע.

כך למשל ילדים ובני נוער בסיכון רבים שחוו טלטלה קשה מאז פרוץ המגיפה זוכים לסיוע מצד הפרויקט "חברו"ת - חוסן בריאות ותקווה", שיזמה ד"ר ריקי טסלר.

מדובר בשיתוף פעולה בין טסלר, מהמחלקה לניהול מערכות בריאות באוניברסיטת אריאל, למשרד הרווחה וקרנות הביטוח הלאומי. במסגרת הפרויקט, שנועד "לשדך" בין סטודנטים ממקצועות הספורט לבני הנוער במפגשים מקוונים, בוחרים בני הנוער ביחד עם הסטודנט המנחה את סוג הפעילות הגופנית הרצויה עבורם, ודרכה נרקמת מערכת יחסים בין שני הצדדים.

אורית וקנין שילה, הממונה על חניכות ונוער באגף להכשרה מקצועית לנוער של משרד העבודה והרווחה, מספרת כי "הפרויקט נולד הודות לשילוב בין סטודנטים שישבו בבית והיו נכונים להתנדב לתלמידים שרוצים את הקשר שנסב סביב החוסן האישי והספורט שלהם. מדובר ברווח נקי לכל הצדדים שמשתתפים בתוכנית הזאת".

במסגרת מערכות היחסים המיוחדות שנרקמו בין המתנדבים לבני הנוער נוצר קשר בין הסטודנטית ניקול שאטל לוי מאוניברסיטת אריאל ועדן חנימוב (17) שלומדת באורט תעשייה אווירית.

חנימוב אומרת כי במהלך משבר הקורונה "הייתי בסוג של דיכאון חברתי. ואז התחלתי לדבר עם ניקול על דברים שעושים לי טוב. הפרויקט היה בשבילי הדבר הכי טוב שיכול היה לקרות באותה תקופה. זה אומנם היה טיפה קשה מבחינה פיזית אבל זה לא עצר אותי. אני עצלנית, אבל ניקול נתנה לי מוטיבציה ואני מודה לה על זה".

עמותת "מחשבה טובה", שפועלת כבר 17 שנה במטרה להנגיש טכנולוגיה לאוכלוסיות מוחלשות בפריפריה, מיהרה אף היא לעזור במהלך משבר הקורונה.

העמותה השיקה את הניידת החדשנית JLMakers ובתוכה ציוד טכנולוגי חיוני, כולל סורק, מדפסת תלת־ממד ועוד. הניידת מגיעה לאזורים שונים בארץ "על מנת להעביר את הטכנולוגיה העדכנית בצורה חווייתית ומאתגרת לילדים ונוער בסיכון".

מדריכים בעמותה עורכים סדרה של סדנאות חד־פעמיות בפנימיות לילדים ונוער בסיכון (שלוקחים חלק בעמותת "ילדים בסיכוי"). במסגרת הסדנאות הילדים לומדים על החידושים וההפעלות הטכנולוגיות השונות.

"ילדים ובני נוער, שנמצאים בסגר בפנימיות בשל המצב, משוועים לפעילות מעניינת", מספרת אריאל סגלה, מנהל תחום יצרנות וחדשנות ב"מחשבה טובה". "אני בטוח שהמפגשים יתרמו להם רבות ויקנו להם כלים ויכולת להשתמש בטכנולוגיה בהנאה ובכיף, לצד חשיבה על לימודים ועתיד בתחום הטכנולוגי עבורם".

יוזמה נוספת שמחממת את הלב שייכת לחמישה צעירים, ששירתו ביחד בתפקידי קצונת באוגדת עזה, והחליטו לאחרונה לאסוף מחשבים אישיים וציוד היקפי עבור ילדים שזקוקים להם. הקצינים מתקנים את הציוד שנאסף ונתרם, ולאחר מכן הוא עובר לילדים מכל חלקי הארץ לטובת לימוד מקוון.

עד כה חולקו כ־50 מחשבים שתוקנו על ידי הקצינים, שזוכים לשיתוף פעולה ממחלקות הרווחה ברשויות המקומיות. משבר הקורונה הבליט בין היתר את מצוקת בתי החולים שמתמודדים עם מחסור בכוח אדם. יוזמה ייחודית משותפת לאולפנת בני עקיבא מבשרת ברוך בחדרה ובית הספר לסיעוד במרכז הרפואי הלל יפה הולידה מגמת לימוד חדשה: "פרחי אחיות אקדמאיות".

זוהי תוכנית תלת־שנתית, באישור משרד החינוך, שבמסגרתה תלמידות יוצאות ללימודים במרכז הרפואי, ומקבלות הרצאות ממומחי תחומי דעת מתחלפים מטעם בית החולים ואף ממרצי חוץ. כדי ללמוד במגמה זו יש לעבור בחינת כניסה ולשמור על ממוצע ציונים גבוה לאורך המסלול.
הבוגרות הראשונות סיימו בשנה שעברה את המסלול המיוחד, כאשר כיום אחת מהן משרתת בשירות לאומי כעוזרת רופא. שלב נוסף של התוכנית, שנמצא בשלבי אישור, יכלול הכרה אקדמית בתוכנית ופטור מקורסים אקדמיים.

יוזמי התוכנית מקווים כי הוספתה למוסדות נוספים תוכל לפתור את מצוקת כוח העזר הרפואי בבתי החולים. יוזמה נוספת במהלך משבר הקורונה שייכת למד"א ו"החוויה הישראלית", חברת בת של הסוכנות היהודית, שמעבירים קורס מדריכי עזרה ראשונה לעשרות מתנדבים.

אחת המתנדבות שעברה את הקורס היא תיאה גארי (20), שעשתה עלייה מארה"ב. גארי, שהתגוררה בקליפורניה, מספרת כי "בעקבות משבר הקורונה החלטתי להפסיק את הלימודים שלי בארה"ב ולעלות לארץ". ביחד עם גארי סיימו את הקורס לאחרונה יותר מ־30 סטודנטים.

מנכ"ל "החוויה הישראלית" עמוס חרמון מסביר כי "התוכנית שלנו ביחד עם מד"א מאפשרת לנו, דווקא בימים האלה של מגיפת הקורונה, להמשיך להביא לארץ את דור העתיד של העם היהודי לחוויה חד־פעמית. לא נאפשר לשום מגיפה להביס את הרוח הציונית".

מנכ"ל מד"א אלי בין מוסיף: "אני מודה ל'החוויה הישראלית' ולעומד בראשה על שיתוף הפעולה, וגאה בפרויקט, שמקרב לבבות ופועל לערבות הדדית מסביב לגלובוס. אנחנו שמחים לראות כי גם כעת, בעת משבר עולמי, דור העתיד מצליח להושיט יד ולעזור".