עולם המשפט נחשב בעיני רבים לעולם מיושן. בזמן שתחומים רבים נהנו מפריחת הטכנולוגיה וחוו שינוי כתוצאה מכך, עולם המשפט נותר מאחור. אך בשנים האחרונות החל ברחבי העולם תהליך מרתק של צמיחת תחום ה"ליגל־טק". אנשי המשפט והטכנולוגיה, יחד עם משקיעים מיומנים, מזהים את האפשרויות הרבות הטמונות בעולם המשפט ועובדים על פיתוח של פתרונות טכנולוגיים שמטרתם לשנות את הדרך המסורתית שבה ניתנים שירותים משפטיים.

כך צצו להן ברחבי העולם חברות סטארט־אפ רבות, שמוכרות תוכנות ואפליקציות שונות בכל תחומי המשפט - מתוכנות המייצרות חוזים חכמים, דרך תוכנות שבאמצעות בינה מלאכותית מחלצות או מייצרות מידע במערכות הסכמים מורכבות, ועד תוכנות לניהול תיקים ותקשורת עם הלקוחות, ניהול משא ומתן ועוד. בשנת 2019 היקף ההשקעות העולמי בתחום הגיע לשיא של כ־1.2 מיליארד דולר, והקורונה נותנת למהלך רוח גבית ומדגישה את הצורך באיתור פתרונות לעבודה שבחלקה הגדול דרשה עד היום שעות רבות של עבודה וכוח אדם.

כניסת הטכנולוגיה לתחום המשפט היא הכרחית ואף קריטית לנוכח גודל השוק העצום והצורך הבוער בשיפור תהליכים שמרניים שלא עברו שינוי במשך שנים. אלא שדווקא ישראל נשארה מעט מאחור בתחום, ואף שניתן לראות חברות ומוצרים חדשים בשוק הישראלי, יש עדיין מקום רב לפיתוחים נוספים וטובים מתוצרת מקומית. עד לתקופת הקורונה מערכת המשפט הישראלית השמרנית לא מיהרה לאמץ כלים טכנולוגיים רבים. אלא שעם התפרצות הנגיף נאלצה מערכת המשפט בישראל לאמץ פתרונות טכנולוגיים במטרה להתמודד עם הדרישות לריחוק חברתי, הימנעות מהתקהלויות והעומס הרב שנוצר לנוכח מדיניות הבידודים והסגרים ודחיות של דיונים רבים.

כך שינתה המערכת את פניה כאשר הכשירה את השימוש בעזרים טכנולוגיים לשימוש עורכי דין והעוסקים האחרים במלאכה. כך למשל, במטרה למנוע התקהלויות במרחבים ציבוריים, ניתן היתר לניהול דיונים בווידיאו; בנושאים אזרחיים ופליליים שונים ניתנה לעורכי הדין אפשרות לאימות חתימות של לקוחות מרחוק; ניתנו אפשרויות שונות של הגשה, פנייה וערעור בפני גופים וערכאות שונות. גם חברות ויזמי הייטק, שבידיהם מוצרים שמטרתם לאפשר עבודה משפטית או להקל אותה, מיהרו להשיק מוצרים עוד טרם מועד ההשקה המתוכנן כתגובה לשוק ולצרכים המשתנים בעידן הקורונה.

הצעדים שנעשו בישראל יכולים לסמן מגמה חיובית שבמסגרתה תאמץ מערכת המשפט כלים טכנולוגיים חדשניים, שיקלו על העוסקים במלאכה ויעזרו לשפר את פעילות המערכת. טוב נעשה אם נאמץ את ההזדמנות להגברת היזמות הטכנולוגית והשימוש בפועל בכלים משפטיים טכנולוגיים כדי להחיש ולהוזיל את העבודה, וכן להיטיב ולנהל אותה מרחוק לצד איומי הנגיף והשגרה החדשה שנכפתה על כולנו.

הכותבת היא מייסדת ומנכ"לית משותפת באפליקציית IN CASE לעורכי דין ולנותני שירותים לעורכי דין