שירות התעסוקה פרסם היום (ראשון) את נתוני דוח סיכום חודש אוקטובר בשוק העבודה, שהוגש לשר הכלכלה, עמיר פרץ. מהדוח עולה בין היתר כי בתחילת חודש אוקטובר, מספר דורשי העבודה הפעילים בשירות התעסוקה נשק למיליון (995.7 אלף), שיאו השני של גל הנרשמים בשירות התעסוקה מאז תחילת המשבר הכלכלי שבצל מגיפת הקורונה. בעקבות כניסת הקלות הסגר השני לתוקפן בהדרגה ירד מספרם עד סוף החודש ל-940.3 אלף, 63.6% מתוכם, שהם 597.9 אלף דורשי ודורשות עבודה, רשומים עקב חל"ת (לעומת 65.3% בסוף ספטמבר).

הנתון המטריד ביותר בדוח הוא חלקם של המפוטרים מבין כלל דורשי העבודה בקרב השכירים במשק המעיד על סכנת התפתחות המגמה של אבטלה כרונית הולכת וגדלה בעקבות המשבר. אחוז המפוטרים מבין דורשי העבודה זינק מנתון של 9.3% בספטמבר ל-16.1% באוקטובר (בהשוואה לשיעורים של 6.3% ו-11.4% בחודשים מרס ואפריל בהתאמה) ובשירות התעסוקה מזהירים: "השיעור הנמוך של קבוצת המפוטרים מבין החוזרים לעבודה באוקטובר (6.8% בסך הכל) מגביר החשש כי שילובם בחזרה של מי שאיבדו מסגרת תעסוקתית עלול לקחת זמן רב".

הגם שבאוקטובר חזרו לעבודה 25.5% מכלל הנרשמים כדורשי עבודה בספטמבר, בשירות התעסוקה מתריעים כי העלייה המחודשת בתחלואה צפויה לשוב ולהשפיע על שוק העבודה, עלולה לעכב את חזרתם של נפגעי הגל השני ואת אותם דורשי עבודה שטרם חזרו לעבודה גם בחודשים הקודמים.

זאת ועוד, גם חלקם של הצעירים ושל הנשים מקרב כלל דורשי העבודה במשק רק הולך ועולה למרות ההקלות בסגר השני עד כה. קבוצת הגיל הצעירה ביותר (עד גיל 24), שבספטמבר מנתה לראשונה יותר מחמישית מהנרשמים (20.7%), רשמה שיא חדש לתקופת המשבר עם 21.9% מבין נרשמי אוקטובר בלשכות התעסוקה. גם בקבוצת הגילאים 34-25 חלה עלייה, מ-29.2% בספטמבר ל-30.7% באוקטובר, וביחד היוו הקבוצות הצעירות 52.6% מבין נרשמי אוקטובר כדורשי עבודה. מבין החוזרים לעבודה בחודש החולף, רק 13.3% מכלל המובטלים הצעירים. "אחת הסיבות העיקריות לנתונים אלו היא האחוז הגבוה של הצעירים בענפים שטרם חזרו לפעילות מלאה" מסבירים בשירות התעסוקה.

"רבים מדורשי העבודה הצעירים עובדים במכירות ושירותים, בחנויות, במסעדות ובברים – עבודות שעל אף היותן משרות קצה ראשוניות עם מיומנויות מוגבלות ואי-יציבות, מהוות בסיס להתפתחות התעסוקתית של צעירים. שירות התעסוקה מדגיש כי עידוד תוכניות השתתפות בתעסוקה (כולל חונכות והתנסות) והתאמת תוכניות ההכשרה המקצועית עבור קבוצה זו הם מרכיב הכרחי בהקטנת סיכון הצעירים להיפגע במסלול הקריירה שלהם" נכתב בדוח ברמיזה לתכנית ההכשרות הלאומית שמתעכבת מאז תחילת המשבר בשל מחלוקת על סמכויות ותקציבים בין משרדי העבודה והרווחה והאוצר. בכל הנוגע לחלקן של הנשים בעוגת האבטלה, עדיין שיעור הנרשמות כדורשות עבודה נותר גבוה משיעור הנרשמים, ביחס של 55.6% מול 44.4% נכון לסוף אוקטובר, למרות חזרת מערכת החינוך בגילאי 0 עד 9.

רמי גראור, מנכ''ל שירות התעסוקה (צילום: שלומי אמסלם)
רמי גראור, מנכ''ל שירות התעסוקה (צילום: שלומי אמסלם)

מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור, מזהיר: "למרות סימנים מעודדים להתאוששות המשק באוקטובר, עם הימשכות המשבר אנו עלולים לראות אנשים רבים שייכנסו לאבטלה כרונית. חובה על כל גורמי התעסוקה לנקוט בצעדים שיסייעו לעסקים ולעובדים להתמודד טוב יותר עם המשבר, לחזק את הכישורים והמיומנויות על מנת להשתלב חזקים יותר בשוק העבודה". שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ (העבודה), מדגיש: "אנו בעיצומה של התחלת קיבוע תרבות אבטלה שעלולה ללוות אותנו שנים ארוכות אם לא נמצא לה פתרונות. אני קורא לרה"מ ולשר האוצר להחיל את המודל הגרמני או הקנדי של החל"ת הגמיש שיאפשר חזרה של מאות אלפי עובדים למעגל העבודה, ובעיקר, יישמר את הקשר בין המעסיק לעובד, וימנע הרחבת פיטורי עובדים של היוצאים לחל"ת".