זה זמן ה-Black Friday: בתקופת הקורונה, הישראלים התרגלו לרכוש רבים מהמוצרים שלהם באתרי האינטרנט בעקבות התפשטות המגפה וההגבלות השונות שהוטלו ברחבי המדינה. שיעור הרכישות ברשת עלה בעשרות אחוזים, והתחזיות מצביעות על כך שהיקף הרכישות בחודש הקניות, ובתוכו גם מבצעי בלאק פריידי, ישבור שיאים שכמוהם לא נראו.

לקראת בלאק פריידי פנינו למומחים בתחום צרכנות ההמונים על מנת לקבל מהם טיפים לקנייה נכונה ברשת, ולצאת הכי מרווחים שאפשר. 

"ראשית חשוב לזכור, חברות הסחר העצומות יעשו הכל כדי להיפטר מעודפי מלאי רגע לפני שהשנה מסתיימת. זהו בדיוק המקום בו הצרכן הפזיז יאבד את כספו על שטויות ואילו הצרכן הנבון ייהנה מהטבות מפליגות", מסביר תמיר פלג, מייסד מכללת יוזמות ומאמן עסקי בכיר.

לדברי פלג, הכללים הם פשוטים, ויש ליישם במיוחד שניים מהם כאשר אתם לקראת רכישה בתקופת Black Friday – רשימת סופר ושלב התשלום.

"ראשית", הוא מדגיש, "טרם פרוץ המבצעים, ערכו רשימת קניות מסודרת המתבססת על צרכים ורצונות אמיתיים שלכם. אתם על סף רכישת נעליים חדשות? אתם זקוקים באמת למסך מחשב לשיחות הזום הרבות? אולי לשעון חכם לספורט? רשמו לכם את הצורך הברור. כעת כל שעליכם לעשות הוא לחכות למבצעים ולחפש אך ורק את המוצר הספציפי שאתם צריכים. סביר שבעזרת שיטוט קצר וממוקד באפליקציות ובמנועי החיפוש השונים, תוכלו לחסוך כסף רב על קניות חיוניות".

מה לא לעשות בבלאק פריידי בפרט או במבצעים השונים בכלל? "לא להתייחס לאפליקציות או אתרי קניות כשיטוט בקניון. במקרה כזה, אל תתפלאו אם תמצאו את עצמכם קונים כמויות של מוצרים לא יעילים. זכרו כמה קל ומפתה ללחוץ על הכפתור באפליקציה. כלל הברזל הוא - קניה חכמה היא קניה של מוצר שאתם צריכים, במחיר טוב. קניה לא נבונה, היא קניה של מוצר שאינכם צריכים, ולא משנה מה מחירו", מסביר פלג.  

עוד שלב שחשוב לשים לב אליו הוא שלב התשלום. "זה שלב מסוכן, בו פעמים רבות אנשים רבים 'נעקצים' במאות ואף אלפי שקלים בקניה בודדת. השנה, שלב זה מסוכן במיוחד בעקבות העובדה כי צפויה עליה חדה במספר הקניות אונליין, מה שיוביל לעליה באחוז העקיצות באינטרנט באופן טבעי", הזהיר פלג.  

תמיר פלג, מאמן ומנטור עיסקי ואישי בכיר ומייסד מכללת יוזמות (צילום: חברת עננים)
תמיר פלג, מאמן ומנטור עיסקי ואישי בכיר ומייסד מכללת יוזמות (צילום: חברת עננים)

תשאירו את כרטיס האשראי בארנק

רונן מניפז, מנכ"ל קבוצת החברות M51 וחוקר פרטיות ברשת, הסביר גם הוא כיצד לצלוח את תקופת בלאק פריידי מבלי לרוקן את הכיס ולהיעקץ. "יש כמה דברים שחשוב לשים אליהם לב על מנת לצלוח את חודש הקניות. הדבר הראשון הוא עדיפות לא להשתמש בכרטיס אשראי אלא בשירות תשלום באמצעות מתווך, דוגמת 'PayPal'. במידה ובחרתם שכן לשלם בכרטיס האשראי, חשוב לוודא שהוא אינו נשמר במערכת. זה אומנם הרגל אשר חוסך זמן, שהרי כולנו רוצים להיכנס לאתר הקניות המועדף עלינו ובלחיצת כפתור לשלם, אך שמירת פרטים אלה מהווה סיכון משמעותי לגניבת האשראי שלנו. עוד עובדה שחשוב לזכור היא שמאחורי החנויות האלו ישנם אנשים פרטיים, אשר אנחנו לא יודעים בהכרח אם ואיך ישתמשו במידע שאנחנו מספקים", אמר מניפז. 

אל תתעצלו לקרוא את האותיות הקטנות

בנוסף, למרות שרובנו לא באמת קוראים את התקנון ומסמנים אוטומטית כאילו קראנו אותו, כן חשוב לקרוא ולחפש את הכוכביות הנוגעות לאבטחה ולפרטיות. "קריאה של כמה דקות יכולה לתת לנו תמונת מצב אודות רמת האבטחה, התחייבויות מצד החברה ושימוש במידע שסיפקתם בעת הרכישה", ציין המומחה. 

רונן מניפז, מנכ״ל קבוצת M51 וחוקר פרטיות ברשת (צילום: שרון קנה)
רונן מניפז, מנכ״ל קבוצת M51 וחוקר פרטיות ברשת (צילום: שרון קנה)

עוד תחום שחשוב להיזהר בו בזמן חודש הקניות וב-Black Friday הוא תחום הפרסום ו"הטירגוט". "בתקופה הזו", הסביר מניפז, "אוספים עלינו מידע רב על מנת להתאים את התוכן עבורנו בצורה הטובה ביותר, במטרה שנרכוש כמה שיותר, וכמובן נושא המחירים אשר משתנים ממדינה למדינה".

אז איך מתמודדים עם שתי הבעיות האלה? "כדאי להשתמש ב'רשת פרטית וירטואלית (VPN), המאפשרת גלישה ללא הזדהות בפני האתרים, מה שלא מאפשר להם לאסוף נתונים אודות המשתמשים. וכך, למנוע השפעה על התוכן אשר מוצג לה", אמר מניפז. 

עוקבים אחריכם? אתם יכולים לנצל את זה לטובתכם

לדברי מניפז, ניתן גם, מצד שני, לתעל לטובתנו את המירוץ של האתרים לרדוף אחרינו. "עם כל הזהירות שחשוב לשמור, יש גם אפשרות נוספת והיא לנצל את הידע שלנו על העובדה ש'מטרגטים' אותנו בכל זמן נתון על מנת להציג לנו את מה שאנחנו במחפשים. איך זה עובד? אנחנו ניתן לדאטה שאוספים עלינו לשרת אותנו".

מניפז הדגים: "נניח ואנחנו מחפשים רכב חדש, ניכנס לאתר של פורד, סוזוקי ו-BMW. מה שיקרה מרגע זה הוא שיתחילו לקפוץ לנו פרסומים רבים אודות רכבים. בשלב הזה כל שנותר הוא להיכנס לאתר שאנחנו מכירים וסומכים עליו ולבצע את הרכישה אותה חיפשנו. כל עוד אנו מבינים שכל הפרסומות הן חלונות ראווה וכדי לדעת מה עומד מאחוריהם עליי להיכנס ולהיות זהיר, ניתן לבצע את ה'ניצול' הזה עבור כל תחום שנרצה".