לפני כשנתיים טען בכיר בחמאס כי ירי רקטה לאזור הדרום התרחש בעקבות פגיעת מכת ברק. הלילה (בין שבת לראשון), חזרה ועלתה הטענה פעם נוספת, לאחר ששוגרו מרצועת עזה מספר רקטות לאזור הדרום והמרכז. הפרשנית לענייני ערבים, שמרית מאיר, דיברה עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על הנושא. "אנחנו מעבר לשלב ההסברים על תגובות רפות של הצבא, יש החלטה אסטרטגית", הסבירה מאיר על התגובה של צה''ל לירי.

בן: אני זוכר לפני שנתיים גם את וגם אני נפלנו עם הברק הזה כשבצה"ל אמרו שמה ששיגר רקטה לכיוון גוש דן היה מכת ברק וגם היום הרקטות ששוגרו בלילה לפי הצבא, המודיעין, כנראה באמת מזג האוויר. לצחוק או לבכות?
"ב-2018, 2019 וכל שנה בחורף יש לנו את העניין הזה. בבוקר כשאני הסתכלתי זה היה עוד לפני שאנשים מהצבא אמרו שהם בודקים את זה וכו' אלא הסתכלתי מה אומרים בפריפריה של החמאס והג'יהאד האיסלמי. בד"כ כשיש ירי כזה שהוא לכאורה לכבוד יום השנה לחיסול בכיר הג'יהאד האסלמי ואנחנו שומעים בילד-אפ מהצד שלנו על כוננות וכיפות לאיזה ירי נקמה, זה היה ב-12 לחודש ובד"כ הג'יהאד האסלמי יש להם תחביב כזה שהם אוהבים לירות ב-21:00 בערב", אמרה מאיר.

"עברו חמישי ושישי וזה לא קרה", הוסיפה מאיר, "לכן התחושה הייתה שזה אולי ירי של ג'יהאד אסלמי אבל בבוקר קמו כל החברים, הדוברים למיניהם, עיתונאים, מקורבים, שופרות, תקראו להם איך שאתם רוצים ומרגישים אצלם תחושה של בלבול ואובדן דרך. הם לא יודעים איך להגיב לירי. לאט-לאט מתחילות לדלוף ספקולציות שאולי מדובר שוב בכשל טכני, עניינים של מזג אוויר, אצלנו כמובן עושים מזה בדיחה כבר".

תיעוד יירוט של כיפת ברזל בשמי גוש דן. צילום: מאיה דמאיו

אריה: כי ידוע שברק לא פוגע פעמיים באותו מקום.
"שלוש".

בן: לדעתי אנחנו קרובים למצב, היום שוב הוצפו דירות שמוצפות כל שנה אז כמו שאנחנו רגילים בכל שנה לקבל הצפות בגשמים הראשונים, נקבל גם כמה רקטות. זה לא נורא.
"אני זוכר שנתניהו היה בוועידת איפא"ק בוושינגטון והיה ירי, אמרו שזו תקלה טכנית כי יש פלסטיק תקול בסדרת הכלים. אני צחקתי מזה אבל אם נהיה רציונליים, מה האינטרס של הצבא לשקר בעניין הזה? הם בשלב הזה שכולם צוחקים עליהם". 

אריה: אולי כי התגובה הייתה חלשה?
"אני רוצה להגיד משהו, אנחנו מעבר לשלב ההסברים על תגובות רפות של הצבא, יש החלטה אסטרטגית ובה מסונכרנים גם הממסד הביטחוני הישראלי וגם הממסד הנתניהו-הישראלי וההחלטה הזאת היא של הסדרה ארוכת טווח ברצועת עזה. למרות שיש מבוכות מדי חודש בחודשו. ההחלטה האסטרטגית עברה משוכות כמו דולרים במזוודות ב-3 מערכות בחירות אז ברקים ורעמים זה לא מה שיקלקל אותה, יש פה באמת כנראה עניין טכני כי הרי גם חמאס רוצה בהמשך ההסדרה, אין לו עניין לירות על גוש דן".