שר המשפטים לשעבר, חיים רמון, שוחח הבוקר (שני) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM. הוא התייחס לנאומה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, ואמר: "אם בישראל היו מנהיגים אמתיים, פקידה כמו זילבר כבר לא הייתה בשירות המדינה". הוא הוסיף וגינה: "הדיקטטורה המשפטית תמשיך אם לא נשנה אותה". זאת, ברקע נאומה של זילבר, בו השמיעה ביקורת נוקבת כנגד הממשלה, בו רמזה כי ראש הממשלה נתניהו הוא "פייק מנהיג". 



בוא נשמע את דינה זילבר ונחליט אם זה בסדר או לא, בן קרא לזה נאום אמיץ.
"ב-2017 היא תקפה בחריפות את שרת המשפטים ואז נקראה לשיחת הבהרה שכמובן לא הועילה. חצי שנה לאחר מכן היא מופיעה בכנסת ומייצגת עמדה מנוגדת לעמדת השרה. היא שוכחת מה היא אמרה, היא אמרה כך: 'אנחנו משרתי הציבור לא קונסולאריים של השלטון' בעיניה השלטון הוא שלטון פשע שהעם בחר והיא זו שמינתה את עצמה כנראה על ידי בורא עולם להיות משרתת הציבור. היא זו שעושה את זה. יותר מזה, היא באה ואמרה שהדרג הפקידותי צריך לעצב מדיניות בנושאים קרדינליים וצריך להעביר את ההכרעה מהדרג הפוליטי הנבחר לדרג הפקידותי הממונה. זו השקפת עולמה, זו גם השקפת העולם של אלה שביצעו השתלטות עוינת על הפוליטיקה, הפוליטיקאים, הדרג הנבחר שיורקים עליו שנים. איך אמר פעם יאיר לפיד ב-2014? שהם ביצעו השתלטות עוינת על הדמוקרטיה והוא יחזיר את הריבונות לעם, הוא כנראה שכח מאז את אמירתו".

מחלה חשוכת מרפא?
"מה פתאום, היא לא חשוכת מרפא, כל זמן שהפוליטיקאים ישתקו ויתנהגו כמו כבשים ושירקו עליהם הם יגידו שזה גשם, אז זה מה שיקרה".

מה אפשר לעשות?
"לשנות את זה, להפוך את ישראל, אין דבר כזה בשום מקום בעולם. בכול העולם פקידה כמו דינה זילבר, וזה נכון לגבי רבים, תוך 24 שעות לא הייתה בתפקיד, דרך אגב לא מאוחר".

אתם מודעים לזה שזה נאום הפרידה שלה מהתפקיד? 
"יש עיקרון, אדם בתפקיד לא יכול לומר את הדברים האלה. היא עוד חודשיים מסיימת, אבל זה לא שפתאום לקראת פרידה היא אומרת את הדברים האלה. היא כתבה את זה בספרים, היא אמרה על השלטון שהוא ארגון פשע והיא שמונתה על ידי עצמה אומרת שהיא מייצגת את האינטרס הציבורי, מי שלח אותך?"

היא צודקת בכל מילה, קראתי בעניין רב.
"היא רוקדת שנים על הדם של פוליטיקאים, מבזה אותם, פוגעת בהם, היא בזה לדמוקרטיה הישראלית גם בנאומה אתמול היא המציאה מושג שנקרא דמוקרטיה מורחבת, מושג חדש שלא קיים בשום מקום בעולם".

כשהיא אמרה בכנסת את דעתה ולא את דעת השרה, הם אמורים להגיד מה החוק אומר, גם אם זה מנוגד לעמדת השרה.
"סליחה, בשום מקום בעולם אין דבר כזה שיועץ משפטי הוא זה שקובע את החוק ואף חוק לא הסמיך אותה, להוכיח לך שאין תפקיד כזה בעולם".

אין יועצים בעולם?
"אין יועץ משפטי שגם תובע כללי ואמירתו מחייבת בלי חוק, אין דבר כזה"

מי שהיה ראש ממשלה 11 שנה לא טרח לעשות שינוי. מי מנע את איכוני השב"כ?
"היא לא מדייקת כי מי שמנע את איכוני השב"כ היה ביהמ"ש העליון בניגוד לתקנות שעת החירום"

ועדת הכנסת, גבי אשכנזי.
"לא נכון, תאמין לי, חבל".

אני לא מאמין לך כי סיקרתי את זה.
"היה בג"ץ שבתוך 90 יום הורה לבטל את זה ואמר 'הכנסת צריכה לחוקק בניגוד לתקנות שעת החירום', זה היה המצב ומשם זה עבר לכנסת".

דינה זילבר בכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה

עבר חוק קורונה עם כל הדברים.
"דינה זילבר אשמה בהרבה מאוד דברים, והיא אמרה בעצמה שהיא באה וקובעת מה האינטרס הציבורי ואני יכול לתת לך עשרות מקרים, איך אמר יאיר לפיד? לא עשרות - מאות מקרים בהם הייעוץ המשפטי היה הדרג שמנע. דינה זילבר יחד עם היועמ"ש, סיכלה חוק של הכנסת לאחרונה שבא ואמר שמחבלים שהם תושבי ישראל לא ייהנו מזכויות סוציאליות. למרות שהחוק עבר וקבע שאין שום סמכות ליועמ"ש וכו' היא קבעה שורה של צעדים שנטרלו לחלוטין את החוק מכוונת המחוקק".

תעשו רפורמות במערכת, היא זקוקה לזה.
"אני אומר דבר אחד, זה שהממשלה היא כישלון חרוץ בטיפול בנושא הקורונה לא אומר שאין משטר של פקידים שרומסים את הדמוקרטיה וצריך לעשות רפורמות, זה לא קשור לביבי ולכל דבר אחר". 

מחריבים את המערכת.
"אם אתן לך ציטוטים שכתבת על המערכת הזאת אני קטן לידך, אבל אני לא עושה את זה".

אני מתפאר בכל הביקורת שמתחתי.
"רק בעניין של דינה זילבר, למה אין מפכ"ל? כי שנה וחצי המערכת המשפטית מנעה מינוי מפכ"ל, חצי שנה אשמה המדינה כאשר הביאו ואמרו שיש בחירות ובבחירות אי אפשר למנות מפכ"ל. אח"כ מינו ועדת איתור שפסלה את המועמדים למפכ"ל כי בגיל 4 הם הרביצו לילדה בגן לכן המערכת הזאת המציאה חוקים".

למה עכשיו לא ממנים?
"מסיבה פשוטה, כי הממשלה הזאת היא כישלון חרוץ וצריך ללכת לבחירות לא רק בגלל הקורונה אלא בגלל חוסר המשילות. אחת הסיבות הגדולות לחסר המשילות זה דינה זילבר וחבריה וחברותיה".

מקים מפלגה?
"אני? מדגדג לי אבל אני אתגבר על הדגדוג הזה. אתה יודע שצריך להחזיר את הדמוקרטיה לעם, זה חשוב. ביבי במוקדם או במאוחר יחלוף, הדיקטטורה המשפטית תמשיך אם לא נשנה אותה".