קמפיין בינלאומי מתקיים בימים אלה נגד מינוי השר לשעבר ואיש הימין, אפי איתם, לתפקיד יו"ר הנהלת "יד ושם". 160 פרופסורים, אנשי אקדמיה, מרביתם היסטוריונים וחוקרי שואה בעלי שם, וכן ניצולי שואה ממדינות שונות, חתמו על עצומה נגד המינוי אותו מקדם השר זאב אלקין (ליכוד).

על העצומה חתמה, בין היתר, ההיסטוריונית האמריקאית פרופסור דבורה ליפשטדט, הידועה במאבק שניהלה נגד מכחיש השואה הבריטי פרופסור דיוויד אירווינג. לדברי פרופסור ליפשטדט, מינויו של אפי איתם לתפקיד הוא בבחינת "שערורייה" ו"טעות קולוסלית".

בשיחה עם הג'רוזלם פוסט אמרה פרופסור ליפשטדט כי "אנו המומים מההצעה השערורייתית ומוחים נגד בכל הכוח האפשרי. רטוריקת השנה של איתם כלפי ערביי ישראל וכלפי הפלסטינים עומדת בניגוד גמור לערכים ולשליחות של יד ושם". לדבריה, מדובר במינוי פוליטי שעלול להיות בעל השלכות טראגיות על "יד ושם".

חותמי העצומה כותבים, בין היתר, כי "המשימה של 'יד ושם' היא לעודד את החברה האזרחית להתבונן באופן פעיל, לערב ולהתערב בכל מקום בו גזענות ושנאה מאיימות על קבוצות וקהילות דתיות, אתניות או אחרות - נמצאת כעת בסכנה. בשכל הכוונה למסור את הנהלת 'יד ושם' לידי 'פוליטיקאי בעל דעות ימניות קיצוניות". לדבריהם, המינוי המוצע יהפוך מוסד הנצחה ומחקר מכובד ובעל מוניטין כמו "יד ושם" ל"בדיחה". 

מתנגד בולט נוסף למינוי המוצע של אפי איתם הוא ניצול השואה מפולין מריאן טורסקי, בן 91. טורסקי פנה במכתב פתוח לנשיא המדינה ראובן ריבלין ויו"ר מועצת המנהלים של "יד ושם", הרב ישראל מאיר לאו, בקריאה לשקול מחדש את מינויו של איתם לתפקיד הרגיש.

הרב ישראל מאיר לאו (צילום: מאיר ארנבורג, המרכז האקדמי לב)
הרב ישראל מאיר לאו (צילום: מאיר ארנבורג, המרכז האקדמי לב)

"אני כותב מכתב זה בחרדה ובדאגה מההנהגה והסמכות העתידית של 'יד ושם'", כתב טורסקי. ''במשך 35 שנים ניהלתי מערכת יחסים קרובה מאוד עם 'יד ושם'. אני כותב זאת כמי ששרד את אושוויץ, בוכנוולד ושתי צעדות מוות, כיו"ר במשך כמה קדנציות של המכון היהודי להיסטוריה בפולין, חבר מועצת הזיכרון של אושוויץ, סגן יו"ר מועצת אושוויץ הבינלאומית, וראש מועצת מוזיאון POLIN בוורשה''.

לדבריו, נודע לו מהעיתונות הישראלית כי ממשלת ישראל מתכוונת למנות יו"ר ראש חדש ל'יד ושם'. "הדיווחים מצביעים על כך שהאיש הזה היה מעורב במלחמות ישראל, ותנו לי לשבח אותו על כך. אך הוא גם ידוע כאדם בעל דעות קיצוניות, וחלק מהצהרותיו הפומביות מעוררות חששות רבים. אני חושש שהמועמדות הזו תערער מאוד את סמכותו של 'יד ושם' ברחבי העולם", אמר שורד השואה. 

''מול העלייה העולמית בלאומיות ופופוליזם, גל מחודש של אנטישמיות וחזרתה של תעמולת הכחשת שואה, ליו"ר 'יד ושם' צריכה להיות סמכות מוסרית ללא דופי. בבוא הרגע לעמוד נגד שנאת זרים, גזענות ואנטישמיות בזירה הבינלאומית, מי שיהיה יו"ר 'יד ושם' יהיה חשוב ביותר אם לא נרצה ש'יד ושם' יהיה מוגבל רק לארץ ישראל אלא להישאר סמכות מוסרית עולמית מובילה", הוסיף. טורסקי אמר למעריב כי טרם קיבל תשובה מהנשיא או מהרב לאו וכי הוא ממתין לתשובתם.|

מצעד המתנגדים

הליגה נגד השמצה מביעה דאגה בנוגע למינויו של ח"כ לשעבר אפי איתם ליו"ר "יד ושם" וקוראת למועצת "יד ושם" לבטל את מועמדותו. התנגדות למינוי השמיעו גם מנכ"לית הליגה נגד השמצה בישראל, קרול נוריאל, ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד.

במכתב ששלחה מנכ"לית הליגה נגד השמצה בישראל, קרול נוריאל, ליו"ר מועצת "יד ושם", הרב ישראל מאיר לאו, נכתב: "אנו מוצאים כי מספר התבטאויות שנאמרו על ידי מר איתם במהלך השנים הינן בעייתיות, כולל קריאתו לגירוש המוני של פלסטינים מהגדה המערבית, וכינויים של ערביי ישראל כגיס חמישי". לדבריה, "שמו של מר איתם אף נקשר למקרה בשנות השמונים, כאשר חיילים תחת פיקודו היכו למוות אסיר פלסטיני. הרקורד המוסרי הבעייתי שלו מהדהד בקרב ארגונים ויחידים אשר שמו להם למטרה להנחיל את לקחי השואה, כולל יד ושם והליגה נגד השמצה".

השר להשכלה גבוהה, זאב אלקין, שמקדם את מועמדותו של אפי איתם, מתעקש על כך שאיתם הינו מועמד נכון וראוי. בשיחה עם "מעריב" עונה השר אלקין על המתקפה נגדו. בכיר הליכוד הסביר כי בשנה האחרונה, לנוכח משבר הקורונה, מוזיאון "יד ושם" נתון למצב מורכב: "אבנר שלו, היו"ר הנוכחי, פנה אלי עוד בתחילת הקיץ וביקש לסיים את תפקידו בהקדם האפשרי. 'יד ושם' נמצא במשבר עמוק, התרומות הצטמצמו בצורה דרמטית, המוסד נכנס לגירעון וגם אין הכנסות עצמיות. בגלל הגבלות הקורונה הקבוצות לא מגיעות למוזיאון. אין פעילות. בשנה האחרונה הקרן הרזרבית של 'יד ושם' כמעט רוקנה כדי שהמוסד ימשיך להחזיק מעמד. ולפי התחזיות, שנת 2021 תהיה עבור 'יד ושם'  קשה עוד יותר".

מועמד שאישר נתניהו

לדברי השר אלקין, כעת "יד ושם" עומד בפני כמה אתגרים, שהראשון ביניהם הוא גיוס תורמים חדשים. כמו כן, על רקע הגירעון, דרושים קיצוצים משמעותיים בכוח אדם. "במצב שנוצר אסור להתעכב עם מינוי יו"ר חדש, כל עיכוב הוא אסון עבור הארגון הזקוק בדחיפות לתוכנית התייעלות כדי למנוע קריסה", אמר אלקין. 

זאב אלקין (צילום: פלאש 90)
זאב אלקין (צילום: פלאש 90)

אלקין מבהיר כי לפני שהציע את מועמדותו של אפי איתם לתפקיד יושב ראש "יד ושם", הוא התייעץ על כך עם ראש הממשלה. "בין היתר, משום שהמינוי דורש אישור הממשלה, הרי מדובר בתפקיד לאומי", אמר אלקין והמשיך, "באתי לראש הממשלה עם כמה מועמדים אפשריים. מתוך כל השמות שהצעתי לו רה"מ אישר את אפי איתם".

למה אתה סבור ולדבריך, רה"מ נתניהו תומך בבחירתך, שדווקא אפי איתם הוא המועמד הכי ראוי בין כולם?

"חיפשנו איש ציבור בולט", מדגיש השר, "שמכיר את הציבוריות הישראלית ויוכל לעבוד בהצלחה מול ראש הממשלה, מול שר האוצר ואגף התקציבים וכו'. כזה שיש לו ניסיון בציבוריות הישראלית, שיודע איך עובדים. כמו כן, חשוב שיבוא עם ניסיון ניהולי ועסקי. מצד שני, הוא כבר לא בתוך השדה הפוליטי ויש לו יכולת להסתכל מלמעלה. איתם הוא מועמד ראוי בהחלט. גם היה חבר כנסת ושר, מכיר היטב איך המערכת מתנהלת. הוא גם היה איש צבא, כמו אבנר שלו. הוא גם איש מאוד ערכי שבא מרקעים שונים (נולד בקיבוץ וחזר בתשובה אחרי מלחמת יום הכיפורים). 


השר אלקין עונה לטענות שעולות נגד מינויו האפשרי של אפי איתם, לפיהן מדובר באיש פוליטי ואסור להכניס פוליטיזציה ל"יד ושם". כמו כן, מזכירים לו כי בזמנו נטען נגדו שבמהלך האינתיפאדה היכה פלסטינים. "הטענות הן מופרכות מהייסוד", השיב אלקין, "אני דוחה בשאט נפש את הקמפיין המכוער נגד השר לשעבר, אפי איתם. קמפיין שמנסה להשחיר את עברו הצבאי, שהאנשים האינטרסנטיים מנהלים נגד גיבור ישראל והיה איש צבא מוערך ונערץ בצה"ל. איש שהוא דמות ממלכתית. מזכיר כי בזמן ההתנתקות איתם עזב הכל ופעל כדי שהסיפור הטראגי של ההתנתקות לא ייגמר בהתנגשות בין אנשי הימין לבין הצבא והמשטרה. הוא היה מעורב ביוזמות הפיוס הלאומי, כמו יוזמת כנרת לדו-שיח בין השמאל לבין הימין בישראל ועוד". 

"מדובר בבן אדם שיודע היטב ממלכתיות מה היא ויודע להפריד בין דעותיו האישיות לבין הצורך הממלכתי", ציין אלקין. הוא הדגיש כי "לגבי הטענות על כך שהוא איש פוליטי לשעבר. אני רוצה להזכיר לכם כי מי ששימש יו"ר מועצת 'יד ושם' לפני הרב לאו, היה יו"ר מפלגת 'שינוי', תומי לפיד, שמונה לתפקיד הזה מיד אחרי שסיים את הקריירה הפוליטית שלו, אפילו בלי שום תקופת צינון. אפי איתם סיים את הקריירה הפוליטית שלו לפני 11 שנה. אני לא אומר את זה בקונסטלציה שלילית: לפיד היה יושב ראש מועצת 'יד ושם' ממלכתי וטוב. זה רק מוכיח שהיותו של אדם איש פוליטי בעברו לא פוסל אותו אלמלא את התפקיד הזה. זאת ועוד: תומי לפיד החליף בתפקיד את שבח ווייס, איש פוליטי לא פחות, יושב ראש הכנסת בעבר והיו גם דמויות פוליטיות נוספות".
 
"קולט אביטל, שמנהלת גם היא היום קמפיין נגד אפי איתם בטענה שהוא איש פוליטי, הייתה בעצמה פוליטיקאית וחברת כנסת לשעבר שמונתה ליושבת ראש "מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל". אז למה אם אתה איש שמאל – מותר לך לעסוק בנושא השואה, אבל אם אתה איש ימין – אז אתה פסול אוטומטית?", תהה אלקין.

לדברי השר אלקין, הוא נחוש להמשיך לקדם את מועמדותו של אפי איתם לתפקיד יושב ראש "יד ושם": "בסוף הקיץ הגשתי את המועמדות שלו לוועדה למינויים בכירים בתאגידים של רשות החברות. הוועדה אמורה להתכנס בקרוב, תוך שבוע-שבועיים ולקבל החלטה. השלב הבא הוא אישור הממשלה. טרם בדקתי עם אנשי כחול-לבן מה עמדתם בנושא מינוי איתם, אך מאמין שלא יתנגדו למינוי שיאושר בוועדה למינוי בכירים בתאגידים של רשות החברות".