הסוכנות היהודית תשיק היום (16.11) את 'רשת החירום היהודית' (JReady) שנועדה לסייע לקהילות היהודיות בהתמודדות עם ההשלכות הקשות של משבר הקורונה, ובמוכנות למצבי חירום ושיקום, בין השאר על רקע אתגרי הקורונה והעלייה המדאיגה בתופעות האנטישמיות ברחבי העולם ובעקבות אסונות גלובליים ומקומיים. ההשקה תתקיים במעמד מאות מנהיגי קהילות יהודיות מרחבי העולם, בפתיחת כינוס חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית בראשות יו"ר חבר הנאמנים מייקל סיגל ויו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג, אשר ייערך השבוע באופן מקוון בצל מגבלות הקורונה.  

את ההחלטה על הקמת 'רשת החירום היהודית' הובילו יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג והמנכ"לית אמירה אהרונוביץ, בעקבות ההרס שזרע נגיף הקורונה בכל רחבי העולם, אשר הביא להתמודדות עם מותם של אלפים בקהילות היהודיות ולמשבר כלכלי עמוק שהוביל לקריסת מוסדות חיוניים, הגדיל את מעגל הנזקקים, פגע במערכת החינוך היהודי והשפיע על כל מרקם החיים הקהילתיים. המיזם הוצג בפני הפורום הגלובלי להתמודדות עם הקורונה בראשות השרה לענייני תפוצות עומר ינקלביץ ויו"ר הסוכנות יצחק הרצוג.

את JReady ילוו ועדה ציבורית ומקצועית שבראשן תעמוד ח"כ לשעבר איילת נחמיאס ורבין, אשר כיהנה כחברת ועדת החוץ והביטחון בכנסת וכחברת ועדות המשנה שעסקו ביחסי חוץ ובעורף. למיזם חבר יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין חיים ביבס והצטרפו אליו אנשי מקצוע וגופים מרכזיים להתמודדות עם מצבי משבר וחירום.

במסגרת היוזמה מושקת פלטפורמה דיגיטלית ראשונה מסוגה https://www.jready.org/he/ אשר תאפשר לקהילות היהודיות להיעזר בידע ובניסיון הנצבר בישראל ובעולם למצבי משבר וחירום. סל הכלים כולל: מיטב השיטות (best practices), קורסים ייעודיים למנהלי חירום בקהילות, הנעת מתנדבים, וובינרים והכשרות עם אנשי מקצוע, זירת צ'אט עם מומחים מישראל ומהעולם וחשיפה למחקרים ולטכנולוגיות מתקדמות כמו האפליקציה הישראלית לחלוקת מזון לנזקקים ומתודולוגיה בלגית להפגת הבדידות של קשישים, שבעולם כבר נעזרים בהן במשבר הקורונה. 

רשת החירום היהודית מסייעת כבר לקהילות במשבר הקורונה – ביניהן איטליה, דרום אפריקה ופרו אשר המשבר היכה בהן בחוזקה, והיא תסייע במשברים עתידיים באמצעות שיתוף מידע, ניסיון ויכולות טכנולוגיות שנצברו בעולם ובישראל. במקביל, JReady תבנה תשתיות חוסן לעתיד, באמצעות הכשרת ראשי ארגונים וגורמי המקצוע בתוך הקהילות, כדי לשפר את המוכנות למצבי חירום, טראומה ושיקום. 

המיזם יחבר בין אנשי מקצוע מהשורה הראשונה בישראל וברחבי העולם הנאבקים בקורונה כמו ראשי רשויות מקומיות, מנהלי בתי ספר ובתי אבות, מומחים לחוסן ולטראומה ועוד. עד כה ערכה הסוכנות היהודית וובינרים במדינות שונות על מוכנות למצבי חירום וקיימה מפגשים משותפים בין אנשי מקצוע מישראל למאות בעלי תפקידים בעולם. 

במקביל לרשות החירום היהודית תמשיך הסוכנות היהודית להפעיל את הקרן לביטחון הקהילות היהודיות שמסייעת לתגבור אמצעי האבטחה של מוסדות יהודיים ברחבי העולם, זאת על רקע הזינוק המדאיג באירועי אנטישמיות אלימים ומסכני חיים, המאיימים על ביטחונן של הקהילות היהודיות. 

חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית יעסוק גם בהיערכות לגלי העלייה הצפויים בעקבות נגיף הקורונה. מאז פרוץ המשבר חל גידול של עשרות ומאות אחוזים בפתיחת תיקי עליה מרחבי תבל. על פי הערכות הסוכנות היהודית כרבע מיליון עולים צפויים להגיע לישראל בתוך חמש שנים, היה והמדינה תיישם תכנית לאומית לעליה. דיון מיוחד יוקדש למבצע שתנהל הסוכנות היהודית להעלאת כ- 2,000 מבני קהילת הממתינים לעלייה באתיופיה, זאת בעקבות החלטת הממשלה באוקטובר האחרון. מנהיגי הקהילות היהודיות יציינו יחדיו גם את חג הסיגד, החל השבוע.

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג: "'כל ישראל ערבים זה בזה', נאמר על ידי חז"ל. הסוכנות היהודית רותמת את הידע, הניסיון והמומחיות הישראלית כדי לממש את הערך היהודי החשוב הזה, כדי להבטיח את בטחונם ושלומם של הקהילות היהודית בתפוצות. רשת החירום היהודית של הסוכנות היהודית מעניקה שכבה נוספת במערך הביטחון של הסוכנות היהודית, שפועל מזה שנים ארוכות בתוככי הקהילות היהודיות ברחבי העולם במגוון מצבי חירום".

יצחק הרצוג (צילום: באדיבות הסוכנות היהודית)
יצחק הרצוג (צילום: באדיבות הסוכנות היהודית)

יו״ר JREady, ח״כ לשעבר איילת נחמיאס ורבין: "מדובר במיזם מאתגר ומשמעותי ביותר. בחודשים האחרונים הוכחנו בקהילות שנפגעו קשות את הנחיצות של שיתוף מידע ומומחיות. בשבועות האחרונים JReady עסוקה בהכשרת מנהלי חירום בקהילות בדרום אפריקה, בשיפור ההתנהלות בזמן שריפות קיצוניות באוסטרליה וביצירת שיתופי פעולה עם מומחים שיסייעו בפתרון בעיות כלכליות בקהילות כמו איטליה וקוסטה ריקה. הממשקים הקריטיים לבניית החוסן קיימים ונחתור לחזק אותם גם אל מול משברים עתידיים, ביחד עם הקהילות".

יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס: "משבר הקורונה הוכיח את החשיבות של קהילות מקומיות בכל מקום בעולם. השלטון המקומי בישראל הציב לעצמו למטרה לקדם את שיתופי הפעולה בין הקהילות היהודיות בעולם והרשויות המקומיות בארץ, תוך מתן כלי עבודה חדשניים ופתרונות טכנולוגיים בניהול המגיפה. אני מודה לסוכנות היהודית על ההזדמנות החשובה להיות שותפים במיזם משמעותי זה".

הפלטפורמה פותחה על ידי הסוכנות היהודית בשיתוף עם קבוצת מומחים מתנדבים המסייעים לישראל בהתמודדות עם משבר הקורונה. הסוכנות היהודית רתמה ליוזמה גופים נוספים ובהם את שותפיה בפדרציות היהודיות של צפון אמריקה ובקרן היסוד, את משרד התפוצות ומשרדי הממשלה השונים, מרכז השלטון המקומי, רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון, פיקוד העורף, אוניברסיטת תל אביב וארגוני החברה האזרחית.

חברי המועצה הציבורית של רשת החירום היהודית JReady הם: יו"ר המועצה איילת נחמיאס ורבין, חיים ביבס יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות; יהודית יובל רקנאטי יו"ר נט"ל; יובל רותם לשעבר מנכ"ל משרד החוץ (שיצטרף לאחר פרישתו משירות החוץ בדצמבר); ד"ר ברוריה עדיני ראש התוכנית לניהול מצבי חירום ואסון באוניברסיטת תל אביב; תא"ל במיל שרון ניר לשעבר מפקדת בית הספר הארצי לקשר, תקשוב וסייבר; טלי גורן סמנכ"לית תקשורת ורגולוציה בקשת, רבקה כספי מנכ"לית JFNA -ישראל; עדי גפן אדלר סמנכ"ל קרן היסוד; עופר בבלי מנכ"ל המשרד הישראלי של פדרציית שיקאגו ושגריר לשעבר; ינאי ידוב יו"ר משותף של הועדה המקצועית של המיזם ונציג משרד התפוצות.