ח"כ יאיר גולן (מרצ), לשעבר סגן הרמטכ"ל, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחס לדבריו של יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, בו השווה את תושבי הקיבוצים בישראל לנאצים. בין השאר אמר גולן כי הטענות על דבריו של יאיר נתניהו צריכות להיות מופנות לאביו: "הוא לא ישות עצמאית, אלא שלוחה של אבא שלו". ח"כ גולן נשאל על השוואה בין דבריו של יאיר נתניהו לבין נאומו כסגן הרמטכ"ל בשנת 2016 ואמר: "אין מה להשוות, אני מתחתי ביקורת על ההנהגה ולא פעלתי לשסות באופן מכוון נגד סקטורים בציבור הישראלי".

גולן: בנו של רה"מ יאיר נתניהו דיבר על הקיבוצים ועל החברה שביקשו הנאצים להקים, חברת המופת במירכאות. יאיר גולן סגן הרמטכ"ל שלום;  ענת: אולי לא צריך להתייחס?
"אי אפשר, אי אפשר, כי מה שאומר נתניהו הצעיר יוצא ישירות מפי אביו. מה שאומר אביו יוצא מפיו של השר המתאם לכנסת דודי אמסלם".

גולן: תכנון ושיטה?
"אני רוצה להגיד, צריך לייצר רוח ולהסביר לאנשים מה הכוונה, כל מי שהניע אנשים בחייו מכיר את זה היטב, רק תרמוז לאנשים מה אתה מבקש מהם והם יעשו את זה נאמנה. כל הליכוד היום מוריד את השיח הציבורי לרמה כל כך ירודה שבליבה הסתה פרועה, מה שהוא אומר על הקיבוצים זה הסתה פרועה וזה לשסות ציבור בציבור".

אמסלם בדיון על הפטור ממס לנתניהו, קרדיט: ערוץ כנסת

ענת: זה מה שרה"מ חושב על הקיבוצים?
"חד משמעית כן, אחרת זה לא היה יוצא ככה וזה גם לא מעניין אותי אם הוא באמת חושב, אני לא פסיכולוג ילדים או מבוגרים, אני מסתכל על מה שאני רואה".

גולן: הוא לא הגורם הראשון בליכוד שיוצא נגד הקיבוצים, גם בגין בזמנו עשה את זה.
"אני לא מדבר רק על הקיבוצים אני מדבר באופן כללי על 'השמאלנים הם בוגדים', תראה את השלטים שמונפים ברחובות, הקיבוצניקים אני לא יודע מה, השמצות פרועות. אין ניסיון לחבר בין חלקי האוכלוסייה, אפשר להתווכח על הנושאים המהותיים בין שזה התוכנית הכלכלית והטיפול בקורונה".

גולן: אבל כשאתה מדבר על השוואה לחברה הנאצית זה אלמנטים שגם אתה השתמשת בנאום שלך שזכור לטוב או לרע.
"לצערי הסתה פרועה זה אחד המאפיינים המובהקים ביותר של חברה טוטליטרית - מה שאנחנו רואים עכשיו זה חלק".

גולן: במה שונה הביטוי השנוי במחלוקת שלך מהדברים שאמר יאיר נתניהו?
"מה זה קשור בכלל, זה לא מן העניין. אני בכלל לא נכנס לעניין הזה כי זה לא הסיפור, אני זעקתי את כאבם של האנשים שאומרים 'מה קורה פה? כל השלטון משתבש'. כל האופן שההנהגה צריכה להתנהג משתבש, בן גוריון טבע את המושג ממלכתיות, מתי נתניהו אי פעם התנהג בממלכתיות? כל מה שהוא עושה זה להכות ביריביו, לפאר את עצמו ולהפוך את עצמו למעין קיסר, זה חייב להיפסק, זה לא משטר דמוקרטי".

ענת: רק נזכיר את הדברים שאמרת - "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה, הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל, ובגרמניה בפרט, אז לפני 70, 80 ו-90 שנה, ומציאת עדות להם כאן בקרבנו בשנת 2016". האם הפרשנות של יאיר נתניהו היא לא הדברים האלה שאמרת אז?
"אני לא נכנס בכלל לפרשנות של יאיר נתניהו, הוא לא ישות עצמאית אלא שלוחה של אבא שלו וכל מה שהוא מוציא בתקשורת זה שלוחה של אבא שלו ואנחנו רואים כאן רה"מ שאמור להיות רה"מ של כולנו, ימין ושמאל, יהודים וערבים וכן הלאה, ולא מתנהג ככה. הוא משסה כל הזמן ציבור בציבור".

גולן: לא צריך להיות סגן רמטכ"ל של כולנו? אתה מתבטא בצורה כזאת וזה אותו דבר.
"זה לא אותו דבר, אני לא לוקח ציבור מסוים ומנסה לעשות לו דה לגיטימציה, יאיר נתניהו לוקח את הקיבוצניקים ולעשות להם דה לגיטימציה. זה מעשה נפשע ואין לזה מקום בחברה הישראלית. למי עשיתי דה לגיטימציה?"

גולן: רומז בנאום שלך להנהגה.
"הנהגה היא לא סקטור בחברה הישראלית, אי אפשר לא להצביע על העובדה ששלטון הליכוד מוביל אותנו לעברי פי פחת, מכרסם בדמוקרטיה הישראלית, הורס מוסדות אחר מוסדות".

גולן: לשלטון הליכוד התכוונת?
"אני מדבר על הנהגת המדינה".

גולן: אני מנסה עכשיו להבין למי התכוונת אז בנאום.
"להנהגת המדינה".

בנימין נתניהו, יאיר גולן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו, יאיר גולן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

גולן: בנימין נתניהו היה ראש הממשלה.
"נכון מאוד".

גולן: ראוי שסגן הרמטכ"ל ידבר בצורה כזאת על העומד בראשות הממשלה?
"אתה שופט אותי עכשיו על משהו שנאמר לפני ארבע שנים? תעלה את יאיר נתניהו ואבא שלו על המוקד כי מי שפוגע בדמוקרטיה הישראלית זה לא יאיר גולן, ביבי נתניהו מנסה לרסק את הדמוקרטיה".

גולן: האם ראוי שסגן הרמטכ"ל ידבר כך על רה"מ בערב יום הזיכרון לשואה?
"לא דיברתי באופן ישיר על רה"מ".

גולן: אתה אומר את זה עכשיו.
"הבעתי קריאה כואבת לכל המנהיגות הישראלית שבראשה עומד נתניהו. תפסיקו להתנהל באופן שמבזה ציבורים בעם, התנהגו באופן ממלכתי".

גולן: אתה לא התנהגת באופן ממלכתי, זה העניין.
"אתה מנסה כל הזמן לטגן אותי משום מה במקום לטפל במי שמחרב את הדמוקרטיה הישראלית". 

גולן: מה השוני בין הדברים החמורים שאמר בנו של רה"מ יאיר נתניהו על אוכלוסיית הקיבוצים שתרמו תרומה אדירה ולקישור לגרמניה הנאצית ,לבין הקישור שלך בזמנו בין הנהגת המדינה להנהגה הנאצית?
"הכול תלוי בהקשר, אי אפשר להוציא דבר מהקשרו. נתניהו הצעיר עושה את זה בשביל לבזות ציבור לשם במדינת ישראל. אני ניסיתי להציל את ההנהגה הישראלית ולומר לה – קחו כיוון אחר, הכיוון שאתם לוקחים יוביל אותנו לעברי פי פחת, אי אפשר לדבר על ההנהגה הזאת יפה ומכובד, הנאום שלי היה עדין ומרומז ולא הייתה בו התלהמות בניגוד לנתניהו הצעיר ולאבא שלו. יש היום קרב אדיר על הדמוקרטיה הישראלית".

ענת: אם אבא שלו שותק אז הוא מסכים?
"חד משמעית, יאיר נתניהו הוא לא ישות עצמאית אלא שלוחה של אבא".

גולן: אתה רואה מעורבות פוליטית בבחירת קצינים בכירים במערך ההנהגה של צה"ל גם היום למשל במינוי סגן הרמטכ"ל הנוכחי הרצי הלוי?
"אני רוצה לומר שהרצי הלוי הוא קצין מעולה והתמנה לסגן רמטכ"ל בזכות כישוריו ובזכות שירות ארוך ומוצלח, הוא איש מרשים ואני פיקדתי עליו פעמיים. הוא איש יוצא מן הכלל, מדינת ישראל יכולה להתגאות בסגן הרמטכ"ל שלה".

גולן: לפעמים יש גם מינויים ענייניים?
"לשמחתי נתניהו לא הצליח לחרב הכול אבל הוא עושה את זה באופן שיטתי על מנת להגיע לכך".