חודש הקניות נמצא בעיצומו, ולאחר פתיחת המבערים ביום הרווקים הסיני בשבוע שעבר, השיא יגיע בשבועיים הקרובים במהלך "בלאק פריידי" ו"סייבר מאנדיי". תקופה זו מאופיינת במבצעים משמעותיים על מוצרי צריכה במגוון הפלטפורמות הדיגיטליות הרלוונטיות, וכתוצאה מכך היקף רכישה גדול מאוד. רבים מאיתנו, גם כאלו שאינם מבצעים רכישות באינטרנט על בסיס קבוע, נבצע ככל הנראה רכישות בתקופה זו, שכן לא נרצה לפספס הזדמנויות אלו. 

כפועל יוצא של מגיפת הקורונה, במהלך השנה נצפתה עלייה משמעותית בקניות באינטרנט, ומגמה זו צפויה להתעצם במהלך החודש הקרוב. לצד המבצעים, קיימים גם סיכונים רבים הנלווים לתופעה זו.

כאמור, הימים הללו מהווים קרקע פורה להאקרים, אשר מנצלים זאת לטובת ניסיונות הונאה מסוג דיוג ("פישינג"). במסגרת מתקפות אלו, האקרים מנסים ל"דוג" פרטים רגישים של הקורבנות, בדגש על כרטיסי אשראי, זאת על ידי התחזות לאתרים ושירותים לגיטימיים.

קניות ברשת (צילום: רויטרס)
קניות ברשת (צילום: רויטרס)

על בסיס הסנסורים של צ'ק פוינט ברחבי העולם, רק במהלך השבועיים הראשונים של חודש נובמבר נצפתה עליה של כ-80% במיילי "פישינג", זאת בהשוואה לחודש אוקטובר, ומגמה זו רק צפויה להתחזק בשבועות הקרובים. כמו כן, במהלך השנים האחרונות, נצפו גם עליות משמעותיות בכמויות האתרים המתחזים לפלטפורמות רכישה דיגיטליות. על אף שסוג הונאה זו אינו חדש בעולם הסייבר והתקיפות, הוא נחשב למוצלחת יחסית, ועם השנים הלך והשתכלל.

כך תוכלו לקנות ברשת בצורה בטוחה:

  • היו חשדניים כלפי קישורים לא מוכרים, וכאימרה המפורסמת "אם יש ספק - אין ספק". אל תילחצו על לינקים לאתרים שאינכם מכירים.
  • היזהרו מהצעות והנחות מפתות מידי שלא נשמעות הגיוניות (כדוגמת הנחה של 90% על מוצר מסוים, הצעות למוצרים בחינם).
  • ודאו שהאתר בו אתם מבצעים את הרכישה מאובטח, על ידי חיפוש הצירוף https בכתובת האתר וחיפוש תמונת מנעול ליד כתובת האתר בדפדפן.
  • בחנו את הכתובת של האתר המוצע וודאו כי מדובר באתר האמיתי – מומלץ לרשום את שם האתר בגוגל ומנוע החיפוש ינגיש לכם את האתר המקורי והבטוח. שימו לב במיוחד לשינויים "קוסמטיים" וקלים לשמות האתרים.

הכותב הוא ראש מחלקת מחקר ופיתוח הגנות בצ'ק פוינט