נראה שסאגת פינוי השוכרים, אשר מסרבים בעקשנות להתפנות מהדירה ששכרו לפרק זמן מוקצב או נמנעים מלעמוד בתנאי חוזה השכירות, קיבלה נפח נרחב בהרבה בימים אלה, וזאת לאור ההחמרה במצב הכלכלי בארץ ובעולם. 

התמונה שמצטיירת כיום בארץ היא שוכרים שאינם מתפרנסים כבעבר או אינם מתפרנסים כלל לאור המצב, והחליטו על דעת עצמם להפסיק לשלם את תשלומי השכירות או את חשבונות ההוצאות הקבועות על הבית שנקבעו בחוזה השכירות. המצב החדש מייצר מעגל שני של נפגעים והם בעלי הדירות, שנראה שעומדים חסרי אונים מול מבוי סתום.

על מנת לתת מענה למצב הבעייתי הזה התקבל תיקון לסדר הדין האזרחי סעיפים (215ז' - 215יג' לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד 1984), שמספק לבעל הדירה אפשרות להגיש תביעה לפינוי הדייר בהליך מזורז. כלומר, אם בעבר הרחוק הליך של פינוי דייר סרבן היה מסורבל, ויכול היה להימתח על פני מספר שנים, כיום באמצעות פניה לערכאות משפטיות, מתאפשר לקצר ולזרז את התהליך בצורה משמעותית מאוד.   

לפניה ישירה אל עורכת דין גלית כהן, לחץ/י כאן

הדקויות מסביב להגשת התביעה לפינוי הדייר הסרבן
החוק שחוקקה המדינה עומד אומנם לצידו של בעל הדירה, אולם חשוב להיות ערים לדקויות הזעירות, שעלולות להכשיל את התהליך, שנראה על פניו כמבוסס על נוסחה פשוטה של שוכר שאינו עומד בפינוי, תביעה משפטית ובעקבותיה פינוי. אולם כיוון שמדובר באנשים, בכל תהליך של תביעה נדלקות נורות אזהרה, שאם בעלי הדירות לא יבחינו בהן בדרך ולא ייתנו להן את המענה הנכון, הם ימצאו את עצמם שוב באותו מבוי סתום – של דייר סרבן ונזק כספי שממשיך להצטבר.

לאחר הגשת כתב התביעה, רשאי השוכר להגיש כתב הגנה ולהציף אין־ספור טענות המצדיקות את סרבנותו לשלם את ההוצאות הקבועות, למשל בגין תשלום על תיקון או שיפוץ של חלק מהדירה, שינוי במצבו הבריאותי ועוד.

כוכבית קטנה, אולם חשובה, נוגעת למקרים שבהם מדובר בדיירים ששילמו דמי מפתח לבעל הדירה על הנכס, ועל כן חל עליהם חוק הגנת הדייר. במערכת יחסים כזו של דייר ובעל דירה - לא מתיר החוק לבצע פינוי של הדייר.

הליך הפינוי - משלב הגשת התביעה ועד לפינוי השוכר
הפנייה לערכאות דורשת ביסוס של כתב התביעה, והצגה מפורטת של התנאים שהפר השוכר או תיאור סירבו של הדייר לפנות את הנכס במועד שנקבע בחוזה.
השוכר רשאי להגיש כתב הגנה תוך 30 ימים. במסגרת ההליך המקוצר הדיון בהליך המשפטי יקבע למועד של עד 30 יום ממועד הדרישה להגשת כתב ההגנה, וסך הכול עד 60 יום מהגשת התביעה. 

פסק הדין יינתן לשני הצדדים, השוכר והמשכיר, תוך 14 יום בלבד ממועד הדיון. 
במקרה שבית המשפט פסק על פינוי הדייר, ייקבע מועד לפינוי. אם עד למועד הנקוב לא פינה השוכר את הדירה באופן עצמאי, יועבר הטיפול בפינוי לאכיפה של הלשכה להוצאה לפועל.

עורכת הדין גלית כהן (צילום: נופר חסון הנדלמן)
עורכת הדין גלית כהן (צילום: נופר חסון הנדלמן)

הליך פינוי הדייר אינו מונע הגשת תביעה לפיצוי כספי 
חשוב להפריד בין שני הנושאים הטורדים את מנוחותו של בעל הדירה. פינוי הדייר הסרבן, אשר בעניין זה חוקקה המדינה חוק חדש, שכולל את ההליך המזורז; ולצד זה הגשת תביעה בהליך משפטי נפרד לקבלת פיצוי על ההוצאות והנזקים שספח בעל הנכס בעקבות סרבנותו של הדייר.

סעיפי תביעת הפיצוי הכספי הם ספציפיים לכל מקרה ומקרה, ויכולים לכלול תביעה לפיצוי בשל נזקים שהותיר השוכר בדירה לאחר שפינה אותה, החזר על תשלומי ארנונה כולל ריבית שהצטברה לרשות העירונית ועוד.

האם ניתן למזער את הנזקים מצד השוכרים באמצעות חוזה שכירות מותאם?
בעלי נכסים רבים ממעטים מחשיבותו של הסכם השכירות, ומתייחסים אליו כמסמך משפטי נפוץ ושכיח, שאפשר לבצעו בשיטת "העתק והדבק". בנוסף, בתחילת הדרך נראה לבעלי הדירה וגם לשוכרים כי סלולה בפניהם דרך בטוחה וידועה, אבל בהמשך מתעוררות נסיבות לא צפויות, שמסיטות אותם ממסלולם. בעניין זה, כמו במקרים אחרים, חשוב לדעת שמה שרואים מנקודת המוצא אינו משקף אף פעם את הדרך כולה. 

אלה הסיבות לכך שמעטים מבינים את החשיבות של "תפירת חוזה שכירות" מותאם נסיבות בידי עורכי דין מהתחום. הניסיון בענף מההיבט המשפטי מלמד כי בפועל רוב הפרות הסכמי השכירות וסכסוכי השכירות מתרחשים דווקא בקרב צדדים שלא הסתייעו בשירותיו של עורך דין בעת עריכת הסכם השכירות. 

סיוע של עורך דין מקצועי עשוי לחסוך למשכיר זמן וכסף
פעמים רבות הנחיצות בעריכת הסכם שכירות בליוויו של עו"ד שעוסק בתחום הנדל"ן, מתבהר בשלב מאוחר יותר, כשהצורך כבר בוער, ואז נדרשות פעולות של "כיבוי שריפות". 
אולם אם הפנייה אליו נעשית בשלב התחלתי, ניתן להימנע מנזקים כספיים מיותרים בהמשך. 

עורך הדין יכול להמליץ באילו בטחונות כדאי להיעזר, לבדוק האם השוכר הוא "צובר חובות סדרתי"  או האם הוא נמצא בהליך של חדלות פירעון, ועוד אין־ספור דקויות, שיחד יסייעו לכם לשמור על זכויותיכם, וימנעו מכם עוגמת נפש וסכסוכים משפטיים יקרים וממושכים.

עורכת דין גלית כהן עוסקת בתחום המקרקעין - נדל"ן, בתביעות לפינוי שוכר, הפרת חוזה שכירות, פירוק שיתוף במקרקעין, הוצל"פ ומשפט אזרחי. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לפינוי שוכר סרבן LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.