ענף הרכב העולמי עובר מהפכה חשמלית. ומה בישראל?
"שוק הרכבים החשמליים מפגין גידול מרשים ברחבי העולם, והצפי הוא כי בשנים הקרובות יחליף בהדרגה המנוע החשמלי את מנועי הבנזין והדיזל. כל המומחים מסכימים שאנו עומדים על סף שינוי מהותי בענף הרכב העולמי", אומר עמית אקשטיין, מנכ"ל סונול EVI. 

סונול EVI היא ספקית מובילה של ציוד ושירותי טעינה לרכבים חשמליים. מאז הקמתה בשנת 2017, מכרה מאות רבות של עמדות טעינה ביתיות. סונול EVI זכתה עם קבוצת עזריאלי, במסגרת הקול הקורא של משרד האנרגיה, בהזדמנות להקים 120 עמדות טעינה ב־15 קניונים של עזריאלי ברחבי הארץ. עמדות אלה פעילות ומשרתות אלפי נהגים. נוסף לכך זכו סונול EVI וקבוצת סונול במכרז להקמת 18 עמדות מהירות ואולטרה־מהירות (עד 150 קילוואט) שיותקנו בחודשים הקרובים ב־18 תחנות דלק של סונול ברחבי הארץ.

מה בעצם השתנה?
"הטכנולוגיה השתנתה. טכנולוגיה היא תמיד הגורם המוביל לשינוי: אפשר להקביל את הקפיצה הטכנולוגית בביצועי הרכב החשמלי והטענתו בשנים האחרונות לקפיצה הטכנולוגית בענף הסלולר בעשור האחרון: הרכבים החשמליים עברו לשיטת ההטענה הישירה 'פלאג אנד גו', במקום החלפת הבטריות המסורבלת. מהירות ההטענה הישירה השתפרה לכדי חצי שעה עד שעתיים (תלוי בהספק המטען וסוללת הרכב) וגם המרחק שרכב חשמלי יכול לעבור ללא צורך בטעינה נוספת השתפר ב־400%. כיום רכב חשמלי יכול לעבור 200־400 ק"מ בלי להזדקק לטעינה נוספת, לעומת כ־70 ק"מ בלבד לפני כעשור.

נוסף על כך, המודעות הסביבתית התחזקה וחלחלה גם לתחום האנרגיה. האיחוד האירופי הצהיר כי בתוך כעשור תיאסר הפעלת רכבים ממונעים בשטחו. אירופה וארה"ב כבר מרושתות בתחנות טעינה חשמליות לכל סוגי הרכב, כולל משאיות ותחבורה ציבורית. ענקיות דלק בינלאומיות הבינו שעליהן להתאים את עצמן לשינוי והחלו לייצר תחנות הטענה חשמליות".

מגמות עולמיות

"ענף הרכב העולמי עבר טלטלה גדולה, ששיאה היה ב־2017 כשכל יצרניות הרכב החשובות - וולוו, טויוטה, רנו, ניסאן, לקסוס, קאיה, מרצדס, ב.מ.וו, אאודי, פולקסווגן (רשימה חלקית) - הודיעו כי עד 2025 יעברו לייצור רכבים חשמליים בלבד. למעשה, זהו סוף עידן מנוע הבעירה הפנימית. השינוי הוא כבר בלתי־נמנע. למרות הקורונה, נראה שמגמת הצמיחה של טכנולוגיית הרכב החשמלי בעולם תימשך ואולי אף תואץ. ההערכות הן שבשנת 2025 מחיר רכב חשמלי ישתווה למחיר רכב בנזין. הרגולציה במדינות אירופיות תאסור מכירת רכבי בנזין בין השנים 2030־2040 וגם תעשיית הרכב מתאימה את עצמה למציאות החדשה. יצרנים מובילים כמו וולוו ופולקסווגן הכריזו על מכירת דגמים חשמליים בלבד בעשור הקרוב. מגמה זאת לא תפסח על השוק הישראלי, ואנליסטים צופים שקצב חדירת רכבים אלו לשוק יגבר ואף ידביק בשנת 2022 את הפער שיצרה הקורונה".

מה קורה בישראל? 
"החלטת הממשלה להפחית את המיסוי על רכבים חשמליים עד שנת 2019 ל־10% בלבד, במקום 83% לרכב בנזין, הייתה נקודת מפנה של ממש בעידוד הקנייה של רכבים חשמליים. בשנה האחרונה עלה המס, אך עדיין המיסוי על רכבים חשמליים נמוך מזה של רכבי בנזין. לפי תחזית BDO, ב־2021 יימכרו בישראל כ־7,000 כלי רכב חשמליים (כ־2% מסך כלי הרכב), בשנת 2022 ישולש המספר לכ־20,000 (כ־6% מכלי הרכב) ובשנת 2025 תזנק מכירת הרכבים החשמליים לכ־90,000 (כ־25% מכלל כלי הרכב). חדירה מהירה כזאת דורשת פרישת תשתית טעינה כלל־ארצית במיקומים אסטרטגיים כגון תחנות דלק ומרכזים מסחריים. דחיפה חשובה בכיוון הזה ניתנה בקול הקורא של משרד האנרגיה מ־2018, שהקציב עשרות מיליוני שקלים לפרישה של כ־120 עמדות טעינה DC מהירות וכ־1,300 עמדות טעינה AC ציבוריות. פרישת העמדות במסגרת הקול הקורא של משרד האנרגיה התחילה בשנת 2020 וצפויה להסתיים במהלך 2021".

מדוע הצרכן הישראלי מהסס?
"מלבד לחשש הטבעי משינוי דרמטי בהרגלים רבי־שנים, רוב הסיכויים הם כי הצרכן הישראלי מהסס בגלל כישלון השקת המכונית החשמלית בישראל לפני כעשור. זה היה אירוע מכונן ומתוקשר מאוד, שהקדים את זמנו בעשור. אבל זרעי המהפכה ניטעו כבר בכישלון ההוא. כיום הטכנולוגיה התפתחה בכמה דרגות, התשתית העולמית היא כבר עובדה, וממשלת ישראל תומכת בשינוי המתרחש, עד כדי כך שהמדינה מוכנה להפסיד מאות מיליונים במכסי רכב כדי לעודד את אזרחי ישראל לעבור לרכב חשמלי. כדי לייצר תחושת ביטחון לצרכנים ברכב החשמלי, יש צורך ברשת מטענים לרכבים חשמליים בפרישה ארצית, ממש כמו תחנות הדלק. החדשות הטובות הן שסונול EVI נערכה לצעד הזה בדיוק, כחלק מחזונה לקדם את מהפכת הרכב החשמלי בישראל ומונה היום כ־150 עמדות טעינה ציבוריות הפזורות בכל רחבי הארץ, ובדגש על רשת קניוני עזריאלי ורשת תחנות הדלק סונול, רשתות ענק בעלות מתחמים רבים בפרישה ארצית רחבה".

עמית אקשטיין, מנכ''ל סונול EVI (צילום: יח''צ)
עמית אקשטיין, מנכ''ל סונול EVI (צילום: יח''צ)