חרף העובדה שעבר יותר משבוע מפרסום תוצאות הבחירות לנשיאות ארצות הברית על ידי כלי התקשורת האמריקאים, נדמה כי נשיא ארצות הברית ה-45 שעתיד לסיים את תפקידו, דונלד טראמפ, לא מסוגל לשאת בעול ההפסד. טראמפ ורבים ממצביעיו ממשיכים לטעון כי אירעו זיופים בספירת קולות הבוחרים, מה שעלול להוביל לסחבת משפטית ארוכה וסוערת מעבר לים. שמואל רוזנר (המכון למדיניות העם היהודי) שוחח היום (שלישי) עם אראל סג"ל ורועי עידן ב103FM והביע את דעתו על הסוגיה. לשיחה הצטרף  עורך עיתון "מעריב" דורון כהן, שהביע את דעתו על החגיגות הישראליות בעקבות הפסדו הנראה לעין של טראמפ. 

נאום הניצחון של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

תן לנו עדכון קצר, מבחינתי אתה אובייקטיבי. לא קשור לימין ולא לשמאל, לא לרפובליקנים, לא לדמוקרטים, אני רואה דיווחים מכאן ומכאן.
המצב הוא סטטי כבר די הרבה זמן. ג'ו ביידן על פי כל הפרמטרים שיש בידינו ניצח במספיק מדינות כדי להיות הנשיא הבא של ארה"ב. מצד שני, בחלק מהמדינות האלה עדיין לא נחתם התהליך סופית כי בחלק מהמדינות יש ספירה חוזרת, ובחלקן יש עדיין ערעורים תלויים ועומדים לביהמ"ש שלא הסתיימו, וכי מזכירי המדינה השונים של המדינות השונות לא הודיעו רשמית על סיום התהליך אז לכאורה עוד אין הכרזה רשמית, גם האלקטורים עוד לא התכנסו והצביעו, זה יקרה ב-14 בדצמבר. רשמית ופורמלית עוד לא נקבע הנשיא הבא אך מעשית כולנו מבינים שביידן ניצח בבחירות, היחיד שלא מוכן להכיר בזה הוא הנשיא דונלד טראמפ. יש איתו צוות קטן של יועצים ומשפטנים שמנסים בכל מיני דרכים להגיש ערעורים, בינתיים ההצלחה שלהם היא מוגבלת בלשון המעטה".

אבל הוא אמר אתמול שהתותחים הגדולים לא יגיעו מהאנשים הפרטיים. בסוף היו שם הונאות בחירות, יש שם דוגמאות, יש את הבחור מנבאדה ששלח עשר מעטפות מזויפות וכולן מתקבלות, ברור שהיו אירועים קטנים. השאלה מה הסיפור הזה של דומיניון, השאלה כמה הוא אמיתי וכמה הוא חרטא, או שאתה עוד לא יכול להגיד כן או לא.
אם טראמפ או צוותו יציגו מחר איזו ראיה חד משמעית לפיה נגנבו 100 אלף קולות במדינה בה ביידן ניצח ב-20 אלף קולות, נצטרך לדון מחדש. נכון לעכשיו, מה שהוצג הן ראיות די סטנדרטיות לזיופים וטעויות קטנות מהסוג שיש בכל מערכת בחירות. בסוף אמריקה היא מדינה של בירוקרטיה חזקה ותהליכים, וברגע שתהליכים מסתיימים ויש חותמת של 'בפנסילבניה ניצח ביידן', לגלגל את התהליך לאחור באמצעות בית משפט יהיה מאוד מסובך, ולכן שוב, אם צריך להעריך ריאלית - הסיפור הזה נגמר".

סג"ל: ביאסת אותי.

עידן: נגיד שבפנסילבניה הכל מזויף והופכים את התוצאות, זה עדיין לא מספיק בשביל לנצח.
"זה צריך להיות ביותר ממדינה אחת".

סג"ל: "אם הייתי רואה זיופים בקנה מידה כזה שמדינה שלמה זויפה, זה היה צריך לפסול את כל הבחירות. הרפובליקנים טעו כי אם הדמוקרטים רימו בדואר, כך גם הרפובליקנים, אך עכשיו אני נהנה מזה שמוציאים להם את המיץ עד לרגע האחרון, ככה צריך".
"זכותו של טראמפ לערער בכל בית משפט על התוצאות, גם הזעזוע מזה שהוא מעז לערער נראה לי מוגזם. זו זכותו לנסות ולבדוק עד הסוף האם אכן היו זיופים בבחירות".

לשיחה הצטרף עורך עיתון "מעריב" דורון כהן.

אתמול כתבת שהיהודים בגולה שגו תמיד בעיוורון מדיני מוחלט וטעו בכל הניתוחים שלהם את המציאות, אך בשבועות האחרונים אני מסכים איתו לגמרי. פרט, הסבר ונמק.
כהן: "אין לי בעיה באופן אישי עם אף אחד שהצביע לביידן כמובן ואני מכבד את זה, יש לי בעיה קצת עם ניתוח המציאות של האנשים במיוחד כאן בתקשורת הישראלית. יש כאן דוגמטיות וזה נורא מפתיע אותנו כי אנחנו בשנת 2020. אנחנו צריכים להתפתח, העולם מורכב והמחשבה צריכה להיות מורכבת, ואנו רואים שהחשיבה הופכת להיות שחור-לבן. ברור שאפשר לתמוך בביידן ולראות את המגרעות של טראמפ, אך מפה ועד לראות את מה שראיתי בזמן האחרון, את החגיגות הגדולות בישראל אחרי שביידן נבחר וטראמפ הלך. אני מדבר גם על הציוץ המפורסם של שלי יחימוביץ' שהיא בשבילי מופת לדוגמטיות המגוחכת שיש היום בארץ".

אעלה לרוזנר תזה, בכלל לא הפתיע אותי שהאורותודוקסים בעד הרפובליקנים למרות שהם היו רחוקים מהם מאוד פעם, כי הם מרגישים קודם כל יהודים ואז אמריקאים. יש פה איזשהו משהו עמוק יותר ולעומת זאת היהודים שמצביעים לדמוקרטיים ונקרא להם רפורמיים או קונסרבטיביים שהם בכלל בלי מגע דתי, מזדהים עם האתוס הדמוקרטי עד הסוף כי אם לא הם מרגישים מיעוט והם לא יכולים לתת לרפובליקנים שנגד ההפלות ולכל מיני דברים כאלה לעלות. אני צודק או קרוב לכך?.
רוזנר: "אתה צודק אבל צריך לעשות הבחנה. דורון דיבר על שאלת התגובה של הישראלים או היהודים בישראל לבחירות האלה, לעומת יהודים אמריקאים, כאשר הם מצביעים לנשיא ארה"ב ישראל היא אולי בחלק מהמקרים אחד מהשיקולים שלהם, אך ברוב המקרים היא אינה השיקול המרכזי. הם מצביעים על שורה של נושאים, כלכלה, ביטוח בריאות, הפלות ועוד כל מיני דברים, כאשר ישראל לפעמים משתלבת בתהליך הזה. זה נכון ואנו יודעים זאת שככל שישראל חשובה לאמריקאים יותר כך הסיכוי שהם יצביעו לטראמפ גבוה יותר. ברור לגמרי שמצביעי טראמפ הם מצביעים שישראל נמצאת אצלם בסדר העדיפויות במקום גבוה יותר. כישראלי אני רוצה שכל היהודים באמריקה יצביעו קודם כל לפי האינטרסים שלי אבל ברור שיש להם עוד אינטרסים".

תגיד לי האם זה טוב שיהודים נמצאים בחזית של השמאל האמריקאי. דורון תתחבר איתי לזה.
כהן: "אני לא נכנס לשמאל וימין, אני נכנס לרציונל, להיגיון פשוט ולשכל ישר. אתם לא יכולים להכיל את זה שטראמפ מצד אחד הוא אדם בעייתי עם התנהגות וולגרית, התבטאויות בעיתיות, שוביניסט, סקסיסט. לא מעניין אותי שמאל וימין".

רוזנר, אתה רואה מה קורה בארה"ב. קראתי את האזהרה של קיסינג'ר אתמול וזה מבהיל מה שהוא טוען שהולך להיות, שהולכת להיות מלחמת עולם שלישית אם סין וארה"ב לא יגיעו להרגעה ביניהן. הוא בן 96 אבל הוא לא פראייר".
רוזנר: "במידה רבה הוויכוח פה הוא על השאלה מהו בעצם התפקיד של נשיא. מה שדורון אומר הוא דבר כזה: בואו ותכילו את ההתנהגות הפרובלמטית שלו אם ההתנהגות נראית לכם טובה. יש אנשים שיאמרו לא, התפקיד העיקרי של נשיא הוא להיות סמל ולכן עוד לפני שאנו בוחנים את המדיניות אנחנו צריכים לבדוק איך הוא מתנהג. זה ויכוח עקרוני מעניין וחשוב, ושווה לנהל אותו ובעניין הזה אני מסכים עם דורון. אי אפשר אוטומטית לבוא עם הנחה שנשיא לא יכול להיות כך או אחרת כי יש לו יותר מתפקיד אחד, ואנחנו צריכים לקחת בחשבון שאין נשיא מושלם".