חברת אוריון מוביליטי, מקבוצת יוניון, משווקת בארץ את הרכבים החשמליים של המותג GAC. "אומנם GAC נחשבת לאחת מיצרניות הרכב הגדולות והמובילות בסין זה שנים ולאחת החברות הגדולות בעולם (מדורגת בין 200 החברות המובילות בעולם בדירוג fortune 500), אך בארץ המותג חדש, והוא נחשף לראשונה לציבור הישראלי רק השנה", אומרת שרון אריאל, מנהלת השיווק של GAC.

"הפעילות בישראל יצאה לדרך בחודש פברואר 2020, שבועות בודדים לפני שהקורונה פרצה לחיינו. פתחנו בקמפיין השקה עשרה ימים לפני שנכנסנו לסגר הראשון. לא כך תכננו להשיק את החברה. השקת מותג רכב בישראל היא אירוע נדיר כמעט, ובטח שלא הייתה השקה חשובה בסדרי גודל כאלה בשנים האחרונות. מטבע הדברים, הייתה לנו תוכנית השקה מפורטת לפרטי פרטים, שכללה אירועי השקה חגיגיים, בהם אירוע עם מוזמנים מחו"ל, שגרירים ומכובדים. לצערי, כל האירועים נגנזו, אך לא נתנו לעצמנו לשקוע בתוכניות שהשתנו, אלא פעלנו במהירות ליישום תוכניות חלופיות ולהתמודדות עם המציאות החדשה שנכפתה על כולנו", סיפרה. 

האתגרים
"היינו הראשונים להציע ללקוחות המתעניינים שיחות בווידיאו ונסיעות התרשמות עד הבית. בחודשים שבין הסגר הראשון לשני, אפשרנו ללקוחות נסיעות מבחן ברכב לסוף שבוע שלם ולא רק לכמה שעות, מה שהביא להתעניינות גדולה מאוד. נוסף על כך, מתוך הבנה מלאה של רוח התקופה והצרכים של הלקוחות בעידן של אי־ודאות כלכלית, הענקנו הנחות והטבות פיננסיות הכוללות פרישת תשלומים, טרייד־אין במחיר מחירון ואפשרות מימון מגוונות כדי לעזור ללקוחות המתעניינים.

החדרת מותג חדש ויצירת ביקוש אינן משימות פשוטות בשגרה, בטח ובטח בתקופת קורונה, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר ברכבים חשמליים, תחום שעדיין נמצא בחיתוליו בשוק הישראלי. קשה לגשר על הפער כשאולם התצוגה סגור ואי אפשר לגעת ברכב או להתרשם מהעוצמה החשמלית. למרות כל זאת, ובזכות ההתעשתות המהירה, ביססנו נתח שוק חשוב של כ־20% במיניסטרים החשמלי ועקפנו מותגים מוכרים ומבוססים מאירופה, מיפן ומקוריאה, וזוהי עבורנו הוכחה נוספת לכך שהלקוח הישראלי יודע לזהות ולהעריך הזדמנויות צרכניות כמו כניסה לתחום הרכב החשמלי ובוחר במותג המביא איתו אמינות ואיכות חסרת פשרות, לצד גב מבוסס כשל קבוצת יוניון, יבואנית טויוטה ולקסוס".

מגמות חמות בענף הרכב
"אין ספק שאם יש שינוי אחד שחולש על כל התחומים, הוא שהקורונה גרמה להאצה בכל מה שקשור לדיגיטציה. זה מורגש ביתר שאת גם בענף הרכב. חברות שדחו תהליכים דיגיטליים מחמת תקציבים, הבינו מהר מאוד שבשביל להישאר במשחק ולהגיע לקהל היעד שלהן, הן חייבות להתאים את עצמן לעולם החדש שבו הצרכן רק הולך ומגדיל את היקף הפעילות והרכישות אונליין. גם אנחנו בקבוצה מקדמים תהליכים של פיתוח והטמעת מערכות חדשות, Marketing automation, רכישות והזמנות אונליין ועוד, כדי לאפשר ללקוחות שחוששים להגיע לאולם לעשות פעולות באינטרנט: החל בהזמנת שירות, קביעת תור למוסך ותיאום נסיעת התרשמות וכלה בהזמנת רכב חדש. עוד מגמה מעניינת וייחודית לענף הרכב היא גידול בהפקות תוכן, למשל של סרטי הדרכה על הרכב וסרטים שיווקיים ומיתוגיים, שהם כלי שמסייע להעביר את חוויית הנהיגה לווידיאו. מבחינת תקציבי מדיה ושיווק, אני צופה שנראה הפניה של תקציבם אלו בעיקר לפעילות וידיאו ותוכן שיווקי, כלים שיאפשרו לחברות לספר את הסיפור שלהן לצרכן גם אם הוא לא יכול להגיע לאולם התצוגה".

תחזית לקראת 2021
"המגמה המרכזית בענף הרכב המקומי, בדומה לתהליכים שקורים בכל העולם, תמשיך להיות מעבר לרכבים ירוקים בכלל ולחשמליים בפרט, ונהיה עדים לפיתוחים נוספים בכל הקשור לטכנולוגיה המימנית שכמה יצרניות מובילות מפתחות, ובהן GAC. אנו צופים ששנת 2021 תביא לגידול ניכר במכירות של רכבים חשמליים באמצעות כניסה של מותגים חדשים מסין, לצד הגדלת המבחר שאותו משווקות היצרניות שכבר פועלות בארץ. נכון להיום, נתח השוק של הסגמנט החשמלי עדיין מזערי אך קצב הגידול הוא אדיר, ואנו עדים למגמה דומה בכלל אירופה. הקפיצה הגדולה, אנו מאמינים, תהיה השנה, גם מאחר שהמשבר הכלכלי פגע בכיס של כולנו, לצד שמירת המרחק שמקטינה את השימוש בתחבורה ציבורית וגורמת גם היא לצרכן לחפש חלופות. הרכב החשמלי מאפשר חיסכון אדיר בעלויות השוטפות, כ־10,000 שקל בשנה וכן יישור קו עם מגמות בינלאומיות של צרכנות מודעת השואפת לצריכה שאינה מזהמת.

בינואר 2021 צפויות עליות במיסוי על רכבים היברידיים, מה שצפוי להביא למעבר של לקוחות שלהם רכבים היברידיים לרכבים חשמליים, בייחוד בשל המיסוי הנמוך על רכב חשמלי - 10% בלבד - שייוותר ללא שינוי. מניסיוננו, החשש העיקרי במעבר לרכב חשמלי הוא שהפרישה של עמדות טעינה ציבוריות עדיין דלה יחסית. בשנת 2021 צפויה פרישה מסיבית של עמדות טעינה ציבוריות, בהן גם עמדות של EV-Edge, חברת פתרונות הטעינה הגדולה בישראל, אף היא מקבוצת יוניון, שפרשה בשנת 2020 יותר מ־200 עמדות טעינה ציבוריות ועתידה לפרוש עוד מאות עמדות בשנה הקרובה. לכן גם חסם זה צפוי להפוך לרלוונטי פחות. כשמחסום זה יירד השנה, עוד אנשים יעברו לרכב חשמלי".

התחזית של GAC
"אנחנו צפויים להשיק השנה שני דגמים מסדרת הפרימיום של חברת GAC. הראשון בהם הוא ספינת הדגל בחטיבת היוקרה של היצרנית, דגם AION LX, SUV הגדול, שיושק לקראת סוף הרבעון הראשון של השנה. הדגם הוא פסגת הטכנולוגיה החשמלית, בעיצוב חיצוני ופנימי יוקרתי וברמת גימור גבוהה במיוחד, המציע חלל נוסעים מרווח ומפואר. הרכב מציג מערכות בטיחות מתקדמות מדור 3 וטכנולוגיית הנעה מתקדמת ומוצע במגוון גרסאות סוללה ומנוע. בקצה העלויות מוצעת גרסה חזקה במיוחד, המאפשרת תאוצה מ־0 ל־100 ב־3.9 שניות בלבד. טווחי הסוללה עומדים על 400־500 ק״מ, לפי הגרסה. לקראת סוף השנה נשיק את ה־Aion V, דגם חשמלי נוסף בסדרת Aion, הממוצב, מבחינת מידות מעל ה־GE3, שמשווק כיום בישראל, ומתחת ל־Aion LX. דגם זה צפוי להגיע לישראל לקראת סוף שנת 2021. שני הדגמים הלל הם צעדים חשובים בחדירת המותג לישראל ובהפיכתו לשחקן מוביל בסגמנט החשמלי. לצד זה, נמשיך בפיתוח תשתית המכירה והשירות, הפיזית והדיגיטלית, של החברה בישראל, עם פתיחת נקודות מכירה ושירות נוספות בפרישה ארצית, ונבטיח את השירות האיכותי והמקצועי ביותר לרכב חשמלי בישראל". 

שרון אריאל (צילום: אריאל זנדברג)
שרון אריאל (צילום: אריאל זנדברג)