חרף הקמפיין הנגדי שהתנהל בשבועות האחרונים, הוועדה למינוים בכירים בתאגידים של רשות החברות (ועדת גלאור), אישרה הערב (שלישי) את מינוי השר לשעבר, אפי איתם, לתפקיד יו"ר "יד ושם". בקרוב המינוי יעלה לאישור הממשלה. עם זאת, שמו של המועמד עלה קודם לכן בהיוועצות מול ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאישר זאת.

נגד השר לשעבר נוהל קמפיין בינלאומי, בו נטלו חלק 160 פרופסורים, אנשי אקדמיה שמרביתם היסטוריונים וחוקרי שואה ברי סמכא, כמו גם ניצולי שואה ממדינות שונות. אלו חתמו על עצומה נגד המינוי, אותו קידם השר להשכלה גבוהה ושר המים זאב אלקין

בין יתר החותמים, ההיסטוריונית האמריקאית פרופסור דבורה ליפשטדט, הידועה במאבק שניהלה נגד מכחיש השואה הבריטי פרופסור דיוויד אירווינג. לדברי פרופסור ליפשטדט, מינויו של אפי איתם לתפקיד הוא בבחינת "שערורייה" ו"טעות קולוסלית". מתנגד בולט נוסף, הוא ניצול השואה מפולין מריאן טורסקי, בן 91. טורסקי פנה במכתב פתוח לנשיא המדינה ראובן ריבלין ויו"ר מועצת המנהלים של "יד ושם", הרב ישראל מאיר לאו, בקריאה לשקול מחדש את מינויו של איתם לתפקיד הרגיש.

חותמי העצומה ציינו, בין היתר, כי "המשימה של 'יד ושם' היא לעודד את החברה האזרחית להתבונן באופן פעיל, לערב ולהתערב בכל מקום בו גזענות ושנאה מאיימות על קבוצות וקהילות דתיות, אתניות או אחרות - נמצאת כעת בסכנה. לדבריהם, המינוי המוצע יהפוך מוסד הנצחה ומחקר מכובד ובעל מוניטין כמו "יד ושם" ל"בדיחה" והם קראו לביטול מועמדותו. גם יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, נמנה בין המתנגדים לכך. 

בתגובה לאישור הוועדה למינויו, עו"ד יפעת סולל פנתה בנושא ליועץ המשפטי לממשלה: "אם המינוי אכן יאושר על ידי ממשלת ישראל, נעתור לבג"צ. לא יתכן שיהפכו את 'יד ושם' לכלי לקידום האינטרסים הפוליטיים של ראש הממשלה. העובדה שחוק יד ושם נחקק ב-1953 ולכן אינו כולל את כל המגבלות על מינויים פוליטיים וקריטריונים ברורים לאופן הבחירה ולמי ראוי שיבחר לתפקידי הניהול בו, כמקובל היום, אין בה כדי להכשיר החלטה פסולה כאמור, שהתקבלה במחשכים, בין ראש הממשלה והשר אלקין. מוסד יד ושם אינו חשוב פחות מתאגידים ציבוריים אחרים ויש לנהוג בו בכבוד ולא לגרור אותו לשפל הפוליטי. אנו סמוכים ובטוחים שאם יהא בכך צורך, בג"צ יכפה על הממשלה לערוך הליך נאות, להקים ועדת איתור ולאפשר למועמדים ראויים להתמודד על התפקיד הייצוגי, החינוכי והתרבותי מהחשובים בישראל. לא נאפשר את ביזוי זכר ניצולי השואה והכפפתו לצרכים הפוליטיים של השלטון".

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, תקף את מינוי של אפי איתם: "ההתנגדות שלי למינויו של אפי איתם נובעת בעיקר מעברו, מהתבטאויותיו, מהנזיפות שקיבל ממפקדיו, מכך שזה ישחק לידי אותם אנטישמים מה-BDS שדברה ליפשטדט ורבים אחרים – כולל אותי – מקדישים זמן ומאמץ כדי להיאבק בעמדותיהם הנלוזות.

"במדינת ישראל יש אנשים רבים – חובשי כיפה ושאינם חובשי כיפה – שמתאימים להוביל את יד ושם לעולם ולמציאות שבה כבר אין בינינו ניצולי שואה חיים שיכולים לספר את סיפורם. אני הצעתי לתפקיד את עדי אלטשולר, מקימת "זכרון בסלון", אחד ממפעלי ההנצחה המפעימים שנוסדו אי פעם. הממשלה זכאית כמובן להעמיד דמויות משלה. אין שום סיבה למנות לתפקיד אדם שיהפוך גם את הקונצנזוס האחרון בחיינו לשנוי במחלוקת. לא חסרות לנו מריבות. למען השם, בואו לא נהפוך את "יד ושם" לאחת מהן".

ח״כ איילת שקד השיבה ללפיד: ״אפי איתם הוא איש ראוי וערכי להובלת יד ושם. לוחם אמיץ ואיש ציבור מהמעלה הראשונה. מקווה שמינויו יגיע בהקדם לממשלה. יאיר, באמת לא חסרות לנו מריבות, תרפה״.

קולט אביטל,  יושבת ראש מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל, הגיבה לפרסום: "אין אנו יודעים מה היו שיקולי הועדה ומה עמד לנגד עיניה – אנחנו חוששים שהועדה הזאת לא אמונה על בדיקת ההתאה של המועדים לתקפידיהם ועל כישוריהם. הדאגה של ניצולי השואה למנוי אישיות מתאימה לנהל את יד ושם נובעת בעיקר  מהצורך שלהם לדעת שהמוסד ימשיך לשמור על אמינותו . לאחר שנים בהם הנפיקו צוות חוקרים והסטוריונים מהשורה הראשונה מחקרים אוביקטיביים, נחשב יד ושם כאוטוריטה עולמית  בתחום הזה.

 "לפיכך אנו סבורים שיש צורך במינוי מקצועי, של אדם בעל רקע וידע נרחב בתחום השואה, אדם שיוכל לעבוד מול חוקרים בארץ ובכעולם. תפקיד זה דורש גם מיומנות בעבודה בינלאומית, מול מכונים, מוסדות, אוניברסיטאות ולעתים גם מול ראשי מדינות, בעיקר כאשר אלה מבקרים בישראל. על יושב ראש הנהלה מוטל אז גם התפקיד להדריך והלרצות לאח"מים מחו"ל ,למורים ולמרצים שמגיעים ארצה לבית הספר הבינלאומי. יושב/ת הראש החדש/ה שייבחר יצטרך להתוות את דרכו של המוסד בשנים הבאות, לשמר את יוקרתו ואת אמינותו ולעצב את זיכרון השואה לדורות הבאים".