אלה ימים שבהם שמענו בשורות טובות על ההתקדמות בחיסוני הקורונה. האם בעוד חודש או חודשיים נקבל חיסון? העולם כבר זכה בכמה הודעות על חיסונים יעילים שיגיעו, כנראה, חמסה־חמסה, בקרוב לעולם וגם לישראל.

חיסון חברת מודרנה לקורונה (קרדיט: רויטרס)

האם אנחנו קרובים ליום שבו הקורונה תיסוג אחור בהכנעה והעולם יחזור לידי בני האדם? גם בישראל מחפשים חיסון לקורונה, זה קורה במכון הביולוגי בנס ציונה, ועל כך כולנו שומעים, אבל זה קורה גם במקום אחר בארץ, בשיטה אחרת: במכון מיגל בקריית שמונה. על כך עדיין לא שומעים. לא מספיק. הם ממשיכים לעבוד, ומתקדמים מאוד. בקרוב הם יתחילו ניסויים בבני אדם, בשני בתי חולים בארץ ובבית חולים בארצות הברית. אם הם יצליחו להשיג אישור, מדובר במהפכה ענקית. לא יהיה צורך בקירור של מינוס 70 מעלות, והחיסון יהיה זול כי אפילו מזרק לא יהיה צריך; רק לקחת שלוש טיפות ממנו דרך הפה.

לפני כמה חודשים, בתחילת אפריל, שוחחתי עם חוקר מהמכון הזה. שמו אורי בן הרצל. פרסמתי את הראיון איתו בעיתון האיטלקי "לה סטמפה". הוא סיפר לי אז: "אנחנו עובדים כבר ארבע שנים על פיתוח של חיסון בנגיף הקורונה בעופות. בארבע השנים האלה צוות המחקר שלנו למד הרבה על הדרכים שבהן ניתן להתגונן מפני וירוס מסוג כזה, ובימים האלה אנחנו ממש עושים את הדרוש להתאמת החיסון לבני אדם, לחיסול הווירוס שתוקף גם את בני האדם".

הוא סיפר עוד שהגורם המגביל הכרזה על חיסון הוא לאו דווקא הגורם המחקרי־פיתוחי, אלא יותר השגת האישור של שימוש בחיסון מסוג כזה בצורה בטוחה ומתאימה שעונה על כל הסטנדרטים שמוגדרים על ידי רשויות הרגולציה. "ברמת הפיתוח וברמת המחקר", הוא אמר, "אנחנו מתקדמים מאוד, יש לנו עדיין עבודת מעבדה, אבל אנחנו מתקדמים מאוד. אנחנו רואים תוצאות טובות לפי לוחות הזמנים שקבענו".

שאלתי אז, לפני כחצי שנה: "נניח שלא היה צורך באישור, האם בעוד כמה שבועות הייתם יכולים להגיד: הנה, זה הפתרון שלנו?" "נכון מאוד". הוא ענה, "אבל יש מערך ניסויים משמעותי שאנחנו נדרשים לבצע כדי להוכיח שזה בטוח, ושזה אפקטיבי ויעיל כנגד הווירוס של בני האדם, כמו שהצלחנו מול הווירוס בעופות".

האם ידעתם שמנהל המזון והתרופות של ארצות הברית, המאשר את התרופה, דרש, למשל, ניסויים בעכברים, למרות שמבחינת מכון מיגל, הניסויים בעופות היו קרובים יותר לתגובה בבני אדם? טוב, לא מתווכחים עם ה־FDA. כעת ניסויים בעכברים כבר בוצעו בהצלחה. כאמור, בתוך זמן קצר יחלו הניסויים בבני אדם.

זה חיסון מסוג שנקרא SUB UNITS , חלבון סינתטי שמייצג אזורים פעילים בווירוס. ייצוג של האזורים האלה באופן מלאכותי על ידי החיסון מעוררת בגוף האדם את התגובה החיסונית או את המערכת החיסונית. בפעם הבאה שהגוף יפגוש משהו מסוג כזה, נגיד כשתהיה על הגוף באמת התקפה של וירוס, המערכת החיסונית של הגוף כבר תדע בדיוק להכיר את אותם אזורים ותדע גם איך לתקוף ולנטרל אותם. "זהו דבר  שאנחנו מאוד בטוחים בו, כי עבדנו עם וירוס קורונה חי שתוקף תרנגולות. עם המודל שעשינו בתרנגולות היינו קרובים להוכיח: הנה חיסון שעובד נגד וירוס קורונה שהוא מאוד־מאוד דומה לאותו קוביד 19".

הרגע שבו חוקרי מכון מיגל הבינו זאת היה כאשר בתחילת פרוץ המגפה, מכון מחקר צרפתי פרסם ראשון את הרצף של וירוס קוביד 19. "זה היה השלב שבו הבנו שיש דמיון גבוה בין הווירוס שאנחנו חקרנו ומצאנו חיסון נגדו ובין הווירוס החדש שתוקף בני אדם. זה היה הזמן שבו החלטנו שאנחנו רוצים לעשות את התאמת החיסון".

אתם מבינים? חוקר ישראלי בן 41 מספר לי שייתכן מאוד שבקרוב יהיה חיסון בצורת טיפות שלוקחים לפה. כמה טיפות ששמים מתחת ללשון, וזהו. הוא סיפר, לבקשתי, גם על העבודה עצמה: "אנחנו בעבודה מאוד אינטנסיבית. לילות כימים. 24 שעות ביממה זה משהו רגיל. גם ברמת ההנהלה, גם ברמת קבוצות המחקר. אנשים שולחים מיילים בשלוש בלילה עם תוצאות. זה מאוד מרגש".

המחקר התקדם מאוד בחודשים שחלפו מאז השיחה הזו, כאמור, ובקרוב יתחילו ניסויים בבני אדם כדי לקבל את האישור להפצה בכל העולם. עדיין לא לפרסום רשמי, אבל אני בכל זאת מעז לפזר לכם אבקת אופטימיות. בהצלחה. כל האנושות מחכה להצלחה הזאת. של ישראל.