בג"ץ הוציא הערב (שלישי)  צו על תנאי, בעתירת האגודה לזכויות האזרח כנגד איכוני השב"כ. במסמך נכתב כי "על המדינה להשיב תוך 21 יום מדוע לא לצמצם השימוש בכלי האיכון רק למקרים בהם החולה המאומת אינו משתף פעולה, וגם - מדוע לא מקודמת לכך חלופה אזרחית?".

עורכי הדין גיל גן-מור ודן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח, המייצגים את האגודה, עדאלה, פרטיות ישראל ורופאים לזכויות אדם הסבירו כי "הצו מצביע על כך שגם בג"ץ רואה באמצעים אלו פגיעה קשה בזכויות חוקתיות המחייבת את הממשלה והכנסת להסביר את המשך המעקבים נוכח השיפור הניכר במערך החקירות האפידמיולוגיות האנושיות. כמו כן מלמדת ההחלטה על ביקורת של בג"ץ על כך שהממשלה נטשה את פיתוח ושיווק יישומון המגן".

הם הוסיפו: "אנו קוראים לממשלה לחדול מהמשך השימוש במעקבים לאלתר ללא צורך בהתערבות שיפוטית, מה גם שברור שהמעקבים לא יעילים ויוצרים בידוד יתר מבלי למנוע את העלייה בתחלואה".

אפליקציית ''מגן 2'' (צילום: צילום מסך)
אפליקציית ''מגן 2'' (צילום: צילום מסך)

בעתירה הקודמת ביקשו השופטים מהמדינה להביא כלי וולונטרי שיהווה חלופה הולמת מבחינת השמירה על הזכות לפרטיות כדוגמת "יישומון מגן 2". אלא, שלא למדינה ולא לעו"ד גיל גן מור, שמייצג את האגודה, היה להציג כלי שכזה מעבר ליישומון ולחקירות האפידמיולוגיות האנושיות. לטענת גן מור, למרות שישראל הייתה היחידה שהשתמשה בכלי זה, היא לא התמודדה טוב יותר עם המגפה מאשר מדינות אחרות. הנשיאה חיות העירה בתגובה כי יכול להיות שבמדינות אחרות האנשים יותר צייתנים.

בסיבוב הקודם ביקשו שופטי בג"ץ לעגן את הפעלת איכוני השב"כ בחקיקה ראשית, וכך אכן נעשה ומשכך העתירה הקודמת של האגודה מיצתה את עצמה ונמחקה. העתירה הנוכחית היא נגד החוק שעבר בכנסת. ייתכן שהשופטים ייקבעו כי מדובר בחוק שהפגיעה באמצעותו בזכויות האזרח איננה מידתית, וייתכן שיחייבו את הכנסת לתקנו ואת המדינה להציג בפניהם כלים וולונטרים אפקטיביים באותה מידה.