למרות הפרות הסכם הגרעין על ידי האיראנים בשנה האחרונה, במערכת הביטחון עדיין מחזיקים בעמדה כי מנהיגי טהרן רחוקים מקבלת החלטה דרמטית לפריצה משמעותית לעבר הפצצה הגרעינית.

הפיצוץ בכור בנתנז. צילום: רשתות ערביות

האיראנים, כך סבורים במערכת הביטחון, פועלים באופן פרגמטי לשיטתם ומפרים פעם אחר פעם את ההסכם, בעיקר כצעד תגובה אל מול הסנקציות והלחץ הכלכלי הכבד שבהם הם נתונים בשנים האחרונות כתוצאת ממדיניות ממשל טראמפ. גם במערכת הביטחון סבורים כי ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות בארה"ב מקדם את הסיכויים העתידיים לחידוש המשא ומתן להשגת הסכם גרעין חדש בין המעצמות לאיראן, אבל מעריכים כי התפתחות משמעותית בתחום לא צפויה להתרחש בחודשים הקרובים.

כזכור, בשבוע שעבר קבע דוח של סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) כי איראן ממשיכה להעשיר אורניום מועשר ברמות הנמוכות מעבר למה שמה שמותר לה בהסכם הגרעין ולרמה של 4.5% , כאשר ההסכם מתיר לה רמה של 3.67%. ונוסף לכך התקינה צנטריפוגות חדישות במתקן התת־קרקעי שלה בנתנז. על פי סאב"א, איראן הודיעה על כוונתה להתקין את הצנטרפוגות במתקן התת־רקעי לאחר הפיצוץ המסתורי שהתרחש במתקן הגרעין. על פי הדוח, כמות האורניום המועשר ברמות הנמוכות היום של איראן עומד היום על כ־2,440 ק"ג, לעומת קצת יותר מ־200 ק"ג שמותר לה להעשיר על פי ההסכם. 

בישראל כמובן לא מקלים ראש בהפרות החמורות של הסכם הגרעין, אבל סבורים שאיראן עדיין נזהרת מאוד מלהפר אותו בצעדים חמורים יותר, שיעידו על התקדמות משמעותית יותר בתוכנית הגרעין שלהם. במערכת הביטחון סבורים כי הלחץ הכלכלי והסנקציות שהפעיל ממשל טראמפ בשנים האחרונות היו אפקטיביים מאוד, אבל זאת מתוך תפיסה שבסופו של דבר יוביל בהמשך לתכלית מעשית כמו השגת הסכם גרעין משופר לשנים ארוכות יותר שיבלום את תוכנית הגרעין של איראן.

בתוך כך דיווח שלשום "הניו יורק טיימס" כי נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ ביקש מיועציו להציג אפשרויות לתקיפת מתקני גרעין באיראן בשבועות הקרובים, אולם הם שכנעו אותו לסגת מהרעיון בשל החשש מהתלקחות של מלחמה כוללת. ארבעה גורמי ממשל בהווה ובעבר אמרו לעיתון כי ביום חמישי האחרון, יממה לאחר שסבא"א דיווחה על הגידול המשמעותי במאגרי האורניום של איראן, כינס טראמפ את יועציו לענייני ביטחון בחדר הסגלגל וביקש מהם אפשרויות לפעולה נגד המתקן המרכזי בנתנז. אולם מהדיווח עולה כי סגן הנשיא מייק פנס, מזכיר המדינה מייק פומפאו, מזכיר ההגנה בפועל כריסטופר מילר וראש המטות המשולבים הגנרל מארק מיילי הזהירו את טראמפ שתקיפה צבאית תגרום באופן מיידי להסלמה ולמלחמה כוללת.

פומפאו עצמו התראיין לעיתון "לה פיגארו" במהלך ביקורו בפריז ואמר: "במהלך השבועות הבאים יש עוד עבודה לעשות כדי להפחית את יכולתה של איראן לייסר את המזרח התיכון". לדבריו, הנחת היסוד של הממשל היא שאיראן היא הסיבה העיקרית לחוסר היציבות במזרח התיכון. עם זאת, הביע פומפאו תקווה שאיראן תצטרף יום אחד ל"הסכמי אברהם", שכבר נחתמו עם איחוד האמירויות ובחריין.