אף שלפי שעה נראה שחברות הביוטק המתקדמות ביותר במרוץ להמצאת חיסון לנגיף הקורונה - פייזר ומודרנה - אינן בודדות במערכה, ופיתוחיהן הם שניים מיותר מ־190 כאלה ברחבי העולם, ומכ־45 מהם שנוסו רפואית (בהם עשרה בשלב מתקדם). אחד מהם הוא של המכון הביולוגי בישראל, שנמצא בשלב הראשון של הניסוי הקליני – והוא מכוון להיות מוכן בחודשים הראשונים של 2021.

גנץ בביקור במכון הביולוגי. צילום: טל עוז - משרד הביטחון

מבחינת המכון הביולוגי, אם הכל ימשיך באופן תקין לפי התכנון - עד השבוע הראשון של דצמבר תסתיים הפאזה הראשונה, מתוך שלוש, של הניסוי. עד עכשיו חוסנו כ־40 מתוך 80 נסייני השלב הראשון, ובשבוע האחרון של דצמבר צפוי להתחיל השלב השני. הפעם הוא יכלול כבר כ־1,000 משתתפים בשמונה מרכזים רפואיים, בניגוד לשלב הנוכחי, שמתבצע בהדסה ובשיבא בלבד. אם הכל יהיה תקין, הם יתקדמו לשלב השלישי כמה שבועות אחרי, בכפוף להערכת מצב רחבה. בניגוד לשני השלבים הראשונים, שעוסקים בבטיחות, הפאזה השלישית כבר עוסקת ביעילות, כך שרק בהמשך יהיה אפשר להעריך את אחוזי ההצלחה.

ובתוך כך, בתגובה להודעת חברת מודרנה שהחיסון החדש מתוצרתה נמצא יעיל נגד ב־94.5% מהמקרים, דרש אתמול ארגון אמנסטי אינטנשיונל מהחברה לעמוד בהתחייבותה ולשתף את הטכנולוגיה גם עם מדינות חלשות ועניות. סטיבן קוקברן, ראש התוכנית לצדק כלכלי וחברתי בארגון הבינלאומי, טען כי “על חברות כמו מודרנה ופייזר חלה האחריות לכבד את זכויות האדם ועליהן למלא תפקיד מוביל בפתרון הגלובלי של קוביד־19, באמצעות שיתוף והבטחה של מחירים בני השגה. אסור להן לאפשר לממשלות לאגור חיסונים עבור מיעוט פריבילגי”.

גורמים בכירים במשרד הבריאות הביעו אתמול חשש מפני עלייה חדה בתחלואה בעקבות ההקלות החדשות ואי העמידה של הציבור בתקנות הבריאות, שעלולים להוביל להחמרה חוזרת בהגבלות. עד כה אובחנו בישראל 325,355 נשאי קורונה, מהם 8,052 חולים. מתוכם, 319 במצב קשה (שמהם 144 מצבם קריטי ו־124 מונשמים) ו־86 במצב בינוני. עד כה נפטרו 2,736 איש. נכון לאמש אובחנו 413 נשאים חדשים מתוך 28,876 בדיקות. שלשום עמד אחוז החיוביים מכלל הנבדקים על 1.8%.