קבינט הקורונה אישר את חזרתם ללימודים של כיתות ה'-ו' ויא'-יב' בשבועות הקרובים. בעקבות כך, שוחח היום (רביעי) שר החינוך יואב גלנט, עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM. לדבריו, החזרה ללימודים "מקנה שקט נפשי לכל המדינה". 

גולן: רצינו לפתוח איתך בענייניי פתיחת בתי הספר ומערכת החינוך, לפני הכול אני רוצה שתשמע מה קרה אתמול בלילה מול משפחתו של תם פרקש ז"ל שנפל במלחמת לבנון השנייה כאשר הגיעו מפגינים בעד רה"מ. הוריו מתגוררים מול ביתו של רה"מ והם מאפשרים מדי פעם למפגינים לעלות על הגג ולשאת נאומים. מה אתה חושב על זה?
"אני לא הצלחתי לשמוע עם כל הכבוד מה היה, תשאל שאלה".

גולן: קבוצה של פעילי ליכוד או תומכי נתניהו יוצאים נגד המשפחה השכולה שגרה בשכנות לבית משפחת נתניהו ואומרת 'נסתום לכם את הפה, אין חופש ביטוי, תפסיקו לאפשר למפגינים לעלות על גג הבית שלכם' במילים בוטות. ענת: הם ביקשו ואנחנו נותנים.
"מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית ומדינת חוק, כדמוקרטיה כל מה שהחוק מאפשר כולל הפגנות ומחאות מכל הכיוונים, הם חלק מנשמת אפה של הדמוקרטיה, למרות שלפעמים זה לא מוצא חן בעיני חלק מאיתנו. יחד עם זאת אנחנו צריכים לשמור על תרבות והתנהגות. הדבר הראשון במעלה עבורי היה מאז ומעולם משפחות שכולות, אחנו חייבים להם חוב, כל מה שקשור למשפחה שכולות אצלי הוא קודש ובדבר הזה אסור לפגוע, לא משנה מי הם".

יואב גלנט (צילום: אבשלום ששוני)
יואב גלנט (צילום: אבשלום ששוני)

ענת: מה שעושה משפחת פרקש זה לא הבעת מחאה?
"אני לא מכיר את הנתונים ואני לא יכול להתייחס לפרטים ולכן אני מציע שנעבור לעניינים עיקריים עם כל הכבוד".

גולן: חידוש פתיחת מערכת החינוך לשכבות הבינוניות יקרה?
"אנחנו החלטנו החלטה חשובה אחרי סדרה ארוכה של דיונים בשבוע שעבר, הקבינט קבע שכיתות ה'-ו' ויא'-יב' יחזרו בהדרגה, נשארו לנו ארבע כיתות שאני שאפתי להחזיר אותן כבר עכשיו, אבל שמעתי את כל המומחים".

גולן: ז'-י'?
"כן ארבע הכיתות האלו אני רוצה ושואף להחזיר אותן, אני חושב שהדבר הזה חיוני. מערכת החינוך היא נשמת אפה של כל משפחה וזה הגורם המייצב. כולנו חושבים על הילדים שזקוקים לזה והדבר הזה מקנה שקט נפשי לכל המדינה".

ענת: אתה מדבר על שקט נפשי ואנחנו יודעים מה מצבם של הילדים הקטנים יותר ובוודאי שז'-י', ראינו אותם ואנחנו מדברים איתם. מדברים עליהם כ'דור אבוד' בגלל הבעיות הנפשיות של הילדים, תופעות של מחלות, השמנה, חוסר מעש, שינה עד מאוחר, דיכאון.
"אתם הרי אומרים את מה שאני אומר, המחקרים האלה, הראשון שעשה זה משרד החינוך והצגתי אותם בפני הקבינט, זה ברור לחלוטין כי אנשים הם חברתיים והתופעות שדיברתם עליהן הנפשיות והחברתיות וגם הפדגוגיות הם דבר שצריך לטפל בו".

גולן: איזה נתונים יש לך על הפגיעה הנפשית?
"בסופו של עניין אנשים הם יצורים סתגלניים הם יתגברו על העניין הזה. אני הייתי ילד בששת הימים, האבות היו בחזית ואני זוכר את מלחמת יום הכיפורים כנער שעבד במשק לשעת חירום כי כל מי שהיה מעליי התגייס".

תלמידים חוזרים ללימודים (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
תלמידים חוזרים ללימודים (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

גולן: אז לנשוך את השפתיים ולהסתגל?
"אסור לשדר לילדים שהכול אבוד וקשה ובלתי אפשרי, בואו נשדר להם שלמרות שהמצב קשה, ויש פה אתגר מאוד גדול שנכפה עלינו ועל העולם כולו, והנגיף הזה מסתורי וחמקמק מאוד, אנחנו נתגבר. לכן, זה צריך להיות המסר, זה קשה, אנחנו עושים את כל שעל ידינו על מנת לסגור את הפערים ואנחנו איתכם, אבל אנחנו נתגבר".

ענת: כל מלחמה זו מלחמה שהיא תחומה בזמן, כאן אנחנו נמצאים 10 חודשים בדבר שאף אחד לא יודע מתי הוא ייגמר למרות החיסונים שמדברים עליהם, אין אופק וזו הבעיה. זו מלחמת קיום.
"את צודקת במאה אחוז, הדברים הם לא דומים. יש פה משהו אחר, מצד אחד יש פה משהו שהוא כלל עולמי ולא דבר שייחודי לישראל, מצד שני הוא אכן ארוך ומתיש ואני מקווה שיהיה קצר ממלחמת ההתשה שחווינו. אנחנו זוכרים את העיתונים בכל בוקר או אחה"צ עם תמונות הנופלים. אני זוכר את זה היטב זה נמשך שנה-שנה וחצי ואני זוכר איך זה השפיע עלינו כילדים ושרדנו את העניין. גם פה המאבק קשה, יש קרן אור בקצה המאבק כי המין האנושי הוא חזק ואחד ההישגים המדהימים שלנו, של כולנו, זה שמצליחים לפתח תוך שנה חיסון והדבר הזה מראה על התגייסות בלתי רגילה. אם מסתכלים על ההיסטוריה האנושית, האויב הכי גודל של האדם הן המחלות, חיידקים ווירוסים, נפלו מיליונים".

ענת: אנשים חיים את העכשיו.
"אנחנו מבינים שיש גם דברים שהם בלתי תלויים בנו זה המצב".

ענת: זה לא מתסכל אותך, הרי מערכת החינוך בכל העולם פתוחה על אף הנתונים הקשים. אתה במאבק מתמיד מול משרד הבריאות שהולך לך מעל הראש ולא מקשיב למה שאתה אומר.
"אם אני לא טועה אני חושב שהם מקשיבים מאוד למה שאני אומר והתוצאה היא שנוצר איזון אני נציגם של 2.5 מיליון תלמידים ולפחות עוד 2.5 מיליון הורים. הקבינט קיבל את עמדתי וכיתות ה'-ו' ויא'-יב' מצטרפות".

גולן: אחרי תקופה ארוכה ואחרי חודשים ארוכים שהתלמידים בבית ויש פגיעות נפשיות ופדגוגיות.
"אנחנו מאזנים בין כמה צרכים, מצד אחד אנחנו מדברים על כך שיש מחלה וצריך לשמור על הבריאות של התלמידים ודרך זה על ההורים והסבים שלהם. יש עניינים כלכליים, זה ברור לגמרי שהמשק צריך להמשיך לעבוד, ובנושא הפדגוגי אנחנו צריכים לצלוח את המשבר הזה, ולכן חייבים לקיים את מערכת החינוך, כי היא היתרון שיש למדינת ישראל על כל שכנותיה. איך זה שכאן במקום הזה מגיעים להישגי ומצליחים להגן על עצמנו? האנשים הם תוצר של מערכת החינוך".

גולן: בחירות 2021 התחילו?
"אני מאוד מקווה שלא, אני חושב שהמצב הרצוי זה שאנחנו נצליח למצות את ימיה של הממשלה אבל לצערי הרב, מהרגע הראשון יש התנהגות מאוד מאוד לעומתית של כחול-לבן".

גולן: איפה זה בא לידי ביטוי?
"המצב היסודי היה שלמרות שהם באו עם 15 מנדטים לתוך ממשלה ואנחנו עם 36 ועם גוש ה-59 הם קיבלו שוויון, פריטטיות וגם רוטציה בבוא העת. בפועל במקום קצת צניעות וענווה כל התהליך שלהם כמפלגה, שהיא השותף הזוטר, היא התנהגות לעומתית במינויים כאשר אתה אומר שצריך להקים ועדה עליה הסמכנו על מנת למנות בכירים".

חברי כחול לבן בגיבוש. (צילום: צילום מסך מתוך טוויטר)
חברי כחול לבן בגיבוש. (צילום: צילום מסך מתוך טוויטר)

ענת: עשיתם הסכם, צריך לקיים הסכמים.
"אני בעד לקיים הסכמים ואני מקווה שזה יקרה אבל אני מסתכל על ההתנהלות ואני לא כל כך אופטימי מפני שכול הזמן השותף שהוא אמור להיות שותף הוגן וקצת יותר צנוע מתוקף גודלו, הוא מתנהג כאופוזיציה בתוך הממשלה".

גולן: לא קשור לנתניהו הכול בגלל ועדת המינויים של כחול-לבן?
"אני מסתכל גם על נושא התקציב למשל, יש לנו תקציב, בואו נתקדם אפשר להעביר את זה בממשלה".

גולן: הסעיף הזה שדורש תקציב דו שנתי הוא תקציב שהליכוד התעקש עליו ועכשיו אתם לא מקיימים.
"אני מסתכל על הסיטואציה אנחנו צריכים להעביר תקציב לשנה הזאת ולשנה הבאה זה ייקח זמן וזה לא ייגמר ב-23 בדצמבר, ייקח לזה כחודש בממשלה וחודשיים בכנסת".

ענת: אז הממשלה מתפרקת?
"עינינו הרואות מה קורה, אלה העובדות. בואו נמשוך את זה ללוח הזמנים המקסימלי וננסה ככל יכולתנו לייצב את הדברים אני מקווה שזה יסתייע. אני מכיר ממשלות מקרוב כ-20 שנה עוד מהיותי כמזכיר צבאי של רה"מ, זה לא נראה טוב".

ענת: גנץ יכול להיות רה"מ?
"זה החלטה של הציבור לא החלטה שלי, אם אני מעדיף?"

בני גנץ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
בני גנץ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

גולן: יש הסכם קואליציוני.
"אני מסכים ואני מקווה שההסכם יקוים על ידי כל הצדדים".

גולן: הוא כשיר להיות רה"מ?
"אתם מסתכלים על הסקרים שמופצים חדשות לבקרים גם אצלכם"

ענת: על הפרסונה.
"אתם רואים כמוני שרוב הציבור חושב שהוא לא כשיר, אלה העובדות". 

גולן: רוב הסקרים מצביעים על ירידה באמון הציבור בנתניהו.
"העובדות הן שכאשר מישהו נמצא בראש ויש מצב משברי יכול להיות מלחמה וכמו עכשיו משבר קורונה אז יש ירידה מסוימת באחוזי התמיכה. אני מעריך שבכול בחירות שיהיו בפרק הזמן הנראה לעין הליכוד ונתניהו ימשיכו להוביל את המדינה כמפלגה גדולה וכרה"מ".

גולן: שומעים אותנו הורים ותלמידים חילוניים ושואלים את עצמם איך זה הגיוני שהם חודשים בבית ובמקביל מערכת החינוך התורנית החרדית עובדת ואין אפילו אכיפה?
"אני שר החינוך של מדינת ישראל, תפקידי לדאוג לחינוכם והשכלתם של הילדים".

גולן: חוסר שוויון.
"כאשר הממשלה מחליטה החלטות לאחר מכן מתקנת תקנות, הדבר הזה מחייב את כולם ואם מישהו לא נענה לחוק או פועל בניגוד לחוק צריך להפעיל כלפיו את כל גורמי האכיפה. אני לא ממונה על האכיפה, אילו היה כך הדבר היה נראה אחרת. עסקתי בסוגים שונים של אכיפה כמובן שונה לחלוטין בהרבה מאוד תקופות ואני לא מתגעגע לזה, אני נהנה לעסוק בחינוך ובמדינה. צריך לקיים את החוקים".