מנכ''ל משרד הבריאות, פרופסור חזי לוי, שוחח היום (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והסביר מדוע השווקים נשארים סגורים, למרות פתיחת החנויות: "זו פעילות שאין עליה שום בקרה כמעט". לדבריו, במהלך שנת 2021 יהיה ניתן "לצבור חיסונים ולחסן את כל האוכלוסיה" נגד נגיף הקורונה.

ענת: אני מסתכלת על כל האלפים במרכי ביג שנפתחו אתמול בצפיפות, עד כמה אתה מוטרד?
"מאוד. משום שאנחנו לא רוצים לעלות שוב בתחלואה. אותם הישגים שהושגו במהלך הסגר בעמל רב ובקושי רב על ידי האוכלוסייה".

נתניהו על החיסון של פייזר: "יגיע לישראל בינואר"

גולן: אולי צריך פטנט אחר? לא רק ארבעה בחנות?
"ייכנסו יותר ולא יהיה תו סגול ותהיה סכנת הדבקה. כל השלב הזה אתם יודעים, נפתח לדעתנו מעט מוקדם מדי על פי המתווה שאנחנו קבענו והמלצנו עליו, של המתנה של כשבועיים בין שלב לשלב".

גולן: אתה לא שלם עם הפתיחה?
"אני לא שלם, אני מבין את הקושי הכלכלי ואת הקושי של אנשים שמטה לחמם נגדע, אבל אנחנו לא רוצים לעורר שוב תחלואה ולהיות שוב במקום של הגבלות וחלילה עוד סגר".

גולן: אבל החלטתם לפתוח, רואים את זה הסוחרים בשוק הכרמל בתל אביב ולא מבינים את ההיגיון. למה התורים במרכזי ביג פחות מסוכנים מאשר קניה בשוק הפתוח?
"לא הייתה כוונה לתורים כאלה ארוכים ונצטרך לבחון את זה ולראות אם נעשה שינוי כמובן עם הקבינט, אבל בשווקים ראיתם אותם הומים, זו פעילות שאין עליה שום בקרה כמעט".

מתחם ביג בקריית אתא לעומת שוק הכרמל, היום (צילום: אבשלום ששוני,אתי משה)
מתחם ביג בקריית אתא לעומת שוק הכרמל, היום (צילום: אבשלום ששוני,אתי משה)

גולן: זה מה שמטריד אתכם בשווקים?
"מטרידה אותנו ההתקהלות, ההמון שנכנס והולך בצפיפות ואינני בטוח כמה אנשים מקפידים על מסכה, למרות שלאחרונה אנחנו רואים יותר הקפדה על מסכה, כל הדברים צריכים להילקח בחשבון כי אנחנו לא רוצים להיות במקום ממנו יצאנו".

ענת: גם לגבי הקניונים, אם הייתם מאפשרים לפתוח יותר, ההתפזרות של הציבור הייתה יותר מרווחת.
"אפשר למצוא אלף פטנטים. ההיגיון האפידמיולוגי בשלבים המדורגים, היה ככה שדאגנו שהפעילות תתחדש על פי הפוטנציאל להדבקה. לכן בחלק מבתי הספר זה אוכלוסייה קבועה שאנחנו מכירים בכיתה. בשווקים יש צפיפות".

ענת: כפועל יוצא של הדבר הזה, בוא נדבר על הטלת סגר בסופ"ש. תומך בזה?
"אני לא בטוח שהסגר בסופי השבוע הוא המזור לכל בעיותינו, או הסגר המוצע בלילה משום שלגבי עוצר הלילה, אנחנו לא עם כזאת פעילות לילית שניתן למנוע, אבל יש כל מיני פטנטים. גם סגר שבת לא הוכח שהוא באמת משפיע בכזאת צורה מז'ורית על התחלואה כמו שאנחנו רוצים. אנחנו פחות תומכים בו. כל הדברים עולים על השולחן כדי לנסות להתמודד עם המגמה של העלייה בתחלואה ומצד שני לנסות כמה שפחות לפגוע במטה לחמם של אנשים".

גולן: זה נכון שנתניהו ביקש עוד צעדים ואמרתם שאזלו הרעיונות? 
"זה לא נכון, יש דיונים על שולחן הקבינט בראשות רה"מ. עולים רעיונות שונים והדברים נידונים בצורה מקצועית".

גולן: בוא נדבר על חידוש הלימודים בכיתות ה'-ו' זה יקרה בוודאות?
"זה כרגע על פי התכנון והחלטת הקבינט, זה אמור להיפתח".

גולן: זה תלוי בדבר מה או שזה סגור?
"כרגע ההחלטה היא שהדבר הזה יקרה, אבל אם יהיה זינוק נוראי ב-R ובמספר החולים זה יידון שנית. כרגע זו ההחלטה".

ענת: אתם לא מוטרדים? תתנו את זה בבדיקות לצוות ההוראה?
"צוות ההוראה נקרא לבצע בדיקות לא מעכשיו אלא עוד לפני שנפתחו כיתות א' והנגישות לבדיקות לצוותי ההוראה קיימת. אני קורא לצוותים לנצל את זה ולהיבדק. אנחנו בוחנים את האפשרות להרחיב את מעגלי הבדיקות גם לתלמידים, השאלה היא בהיתכנות וגם לגבי הסכמת ההורים".

גולן: בעיה משפטית או פרקטית?
"הבעיה לא משפטית, וודאי שבדיקה לילד מותנת בהסכמת ההורים, אבל צריך להיות בנגישות ובזמינות של המכשירים לבדיקה. היום אין תחליף טוב מספיק עדיין לבדיקה ה-PCR ואנחנו בוחנים ומחפשים מתחת לכל מקום שאפשר מכשירים".

גולן: התחלתם בפיילוטים של בדיקת תלמידים?
"התחלנו בפיילוטים על ידי גורמים שונים".

ענת: בוא נדבר על החיסונים, עד כמה אתה אופטימי?
"אני אופטימי משום שאני כמובן נמצא במהלך הזה כבר מספר חודשים של משא ומתן, עם מספר חברות שנמצאות בשלבים מתקדמים של ניסויים. ואני אופטימי לגבי היכולת במהלך החציון הראשון ובחציון השני של שנת 2021, לצבור ולחסן חיסונים את כלל האוכלוסייה".

גולן: למה ההסכם שחתמתם עם חברות החיסונים סודיים?
"מדובר בהסכמים שגלומים בהם ידע ניסויי ואלמנטים מסחריים, זה רצון החברות ואנחנו מכבדים את זה ועושים הכול כדי להביא חיסונים למדינת ישראל ולאזרחיה ולא לפגוע בסיכויי ההתקשרויות".

חיסון לקורונה של מודרנה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חיסון לקורונה של מודרנה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

גולן: רה"מ לא אהב שדיברת על התוכן.
"לא דיברתי על התוכן אלא על מה שכבר פורסם על גבי תחילת המשלוח של פייזר".

גולן: ההתדיינות הבהולה בין נתניהו למנכ"ל פייזר וההסכם אליו הגעתם, לא יצאנו בו כשידנו על התחתונה?
"המשא ומתן עם החברות האלה לרבות פייזר, מתנהל כבר מספר חודשים, לא התחיל כעת. הוא הגיע כעת להבשלה על פי קצב הדיון עם החברה והבעיות המשפטיות. אני שמח שרה"מ התערב ושר הבריאות התערב וסייע בהבשלת ההסכם ובכמות החיסונים. אנחנו מתחייבים ומחויבים לדאוג לכך שיהיו חיסונים למדינת ישראל. כשכל העולם מתחרה בחיסונים האלה בהחלט קונים אופציות, האופציות שקונים הן עם סיכון. הרי במהלך המשא ומתן שארך מספר חודשים, אתה מבטיח את מקומך בשרשרת האספקה תמורת תחילת הסכם שלצידו תשלום מסוים".

ענת: שווה לשלם גם בשביל אופציה?
"זה לא עניין של שווה, אין ברירה אחרת על מנת להבטיח את מקומנו בכל העולם שעומד בתור ומחכה לחיסונים האלה".