סעיף 62 לפקודת התעבורה קובע: העובר אחת  מהעבירות האלה, דינו מאסר שנתיים או קנס כאמור בסעיף 61 (א)(3) לחוק העונשין, התשל"ז-1977.

(3) הוא שיכור בהיותו נוהג רכב, או בהיותו ממונה על הרכב, בדרך או במקום ציבורי.

בהתאם לסעיף 64ב (א) לפקודת התעבורה:
סעיף 64 לפקודת התעבורה כולל שתי חלופות להגדרת "שיכור". האחת מתייחסת לנהג שנמצא בגופו ריכוז אלכוהול העולה על המותר, והשנייה, מי שנמצא בגופו סם מסוכן או תוצרי חילוף חומרים של סם מסוכן.

קביעת שכרות עקב שימוש בסמים מסוכנים - מהן החלופות?
לצורך קביעת היותו של אדם שיכור בעקבות שימוש בסמים מסוכנים די בהוכחת אחת משתי החלופות, נוכחות סם מסוכן או תוצרי חילוף החומרים שלו בגוף, ולחלופין השפעה של הסם על הנוהג. תכלית המחוקק הינה בעיקרה, צמצום הסיכון לו חשוף הציבור בשל נהיגתו של משתמש בסמים מסוכנים.  חזקה ששכרותו של אדם עלולה להשליך על נהיגתו עד כדי סכנה לגרימת תאונה וקיפוח חיי אדם או פגיעה בהם בתאונת דרכים.

לפניה ישירה אל עורך דין ארז רופא, לחץ/י כאן

הגדרת המונח "שיכור" לפי החוק
בהתאם לסעיף 64ב לפקודת התעבורה, שיכור הוא אחד מאלה:

  • מי שבגופו מצוי סם מסוכן או תוצרי חילוף חומרים של סם מסוכן.
  • מי שבגופו מצוי אלכוהול בריכוז הגבוה מהריכוז שקבע השר.

במסגרת תיקון לחוק נקבע, כי כל נהג שנמצא בגופו סם מסוכן או תוצר חילוף חומרים של סם מסוכן, יהיו הריכוז או הכמות שנמצאו אשר יהיו, זאת בשונה מאלכוהול, יורשע בעבירה של נהיגה בשכרות.

למרות שהסכנה הכרוכה בנהיגה תחת השפעת אלכוהול טומנת בחובה סכנה רבה לנהג, לנוסעים ולמשתמשי הדרך כמו בנהיגה תחת השפעת סמים, המחוקק ראה להקפיד יותר עם מי שנהג אחרי שימוש בסמים מסוכנים בכך שלא קבע רף או הגבלות כלשהן לתחולת החזקה.  "בניגוד לאלכוהול, חל איסור מוחלט על השימוש בסמים מסוכנים בכל כמות שהיא, ואף נקבע בחוק כי הדבר מהווה עבירה"- ע"פ 398/04 מדינת ישראל נ' דני בניאשווילי.

משתמשים בקנאביס רפואי בהיתר מחויבים להימנע מנהיגה
בשנים האחרונות חלה התפתחות נוספת, רפואית וחוקית, ובעקבותיה ניתנו רישיונות והיתרים עפ"י דין, לחולים או נכים לצריכת קנביס רפואי, שלגביהם צריכת סם זה בהתאם לתנאי הרישיון איננה אסורה.

למרות העובדה שצריכת סם הקנאביס נעשית ברישיון וכחוק, אולם נוכח לשונה ותחולתה הגורפות של החזקה, אין לנהג הצורך קנאביס רפואי אלא להימנע מנהיגה כלל כדי לא להפר איסור זה, שכן שאלת הזמן הדרוש להתפוגגות הסם המסוכן, לוטה בערפל- דרישת המחוקק מעלה ספק גדול האם ניתן לעמוד בה.

בשנים האחרונות הוגשו לא מעט כתבי אישום ודילמה זו הגיעה לפתחם של בתי המשפט לרבות בית משפט העליון. בשורה של החלטות ביהמ"ש העליון הדגיש לא אחת כי אי בהירות זו אינה רצויה ואף קרא למחוקק ליזום חקיקה אשר תסיר את הערפל האופף סוגיה זו. (ענין רן שריג).

לאחרונה בתי משפט מקבלים את טענת הגנת הטעות במצב משפטי, כאמור, זרוע אחת של המדינה (משרד הבריאות) מנפיקה רישיונות לצרכני קנביס וזרוע שניה (משרד התחבורה) מנפיקה להם רישיון נהיגה, זאת למרות הידיעה כי השימוש שלהם בסם נעשה בתדירות גבוהה.

המדינה העמידה את משתמשי הקנאביס במציאות קשה ואף בלתי אפשרית בשל מחדלה המתמשך ומהימנעותה מהסדרת החוק. סביר להניח כי ציבור זה נזקק לקנאביס בשל מחלות או נכויות כרוניות קשות. מחד, צריכת הקנאביס הינה דרושה לצורכי שיקום רפואי ושיכוך כאבים וככזאת הינה חיונית ואף הכרחית, ומנגד ציבור זה לרוב מוגבל בניידותו ותלוי במידה רבה ברישיון נהיגתו.

עורך הדין ארז רופא (צילום: טוני בנישו)
עורך הדין ארז רופא (צילום: טוני בנישו)

הגבלת חופש התנועה של מטופלים בקנאביס רפואי
הבחירה בין הפסקת השימוש בקנאביס ובין הימנעות מהנהיגה, מעמידה ציבור זה בפני ברירה קשה ואף בלתי אפשרית, שכן הפסקת השימוש בקנאביס כרוכה בהתגברות המחלה או הכאבים, ואילו ויתור על הנהיגה פירושו הגבלה משמעותית של חופש התנועה.

למרות קריאות רבות מצד בתי המשפט למחוקק וחלוף השנים דבר לא נעשה. המדובר במחדל מתמשך אשר גרם לאזרחים רבים לעבור על החוק ובכך להיות חשוף להליכים משפטיים ולעונשים חמורים כמו פסילת רישיון הנהיגה לתקופה ממושכת.

נוכח המצב המשפטי הסבוך והבלתי הגיוני בעליל, לאחרונה זוכה מעבירה של נהיגה בשכרות נהג שבידו היתר לקנביס רפואי. בית משפט המחוזי בחיפה דחה את ערעור המדינה וקבע כי בית משפט השלום צדק בתיק שבו החליט לבטל את האישום נגד נהג שהשתמש בקנאביס רפואי.

נוכח מדיניות אכיפה חדשה שתכנס לתוקף בקרוב ניתן יהיה לבטל כתבי אישום של נהגים שמשתמשים בקנאביס רפואי ברישיון.

מחקר הוכיח ששרידי החומר הפעיל נשארים בגופו של המשתמש ימים ואף שבועות לאחר השימוש ועל פי חוק כל נוכחות שריד קנאביס בגוף מהווה בסיס להרשעה בנהיגה בשכרות.
בישראל יש יותר מ-30 אלף איש שקיבלו רישיון לקנאביס רפואי ורובם מחזיקי רישיון נהיגה.

עורך דין ארז רופא עוסק בתחום התעבורה, בייצוג נאשמים בעבירות נהיגה בשכרות, דו"חות תנועה, עבירות פגע וברח, שלילת רישיון ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לנהיגה בשכרות LawGuide. 

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.