הפרה איראנית נוספת של הסכם הגרעין: איראן החלה להזרים אורניום לצנטריפוגות מתקדמות במתקן הגרעין בנתנז - כך קבע דוח של הסוכנות לאנרגיה אטומית (סבא"א) שפורסם היום (רביעי). לפי הדוח, איראן החלה להזין גז אורניום הקספלואוריד לתוך הצנטריפוגות המתקדמות IR-2m שהותקנו במפעל התת קרקעי להעשרת אורניום בנתנז.

הפיצוץ בכור בנתנז. צילום: רשתות ערביות

מהלך זה הוא הפרה נוספת של הסכם הגרעין מצד איראן, שמצטרפת לשורת הפרות נוספות של ההסכם שחתמה עם המעצמות וקובע כי היא יכולה לצבור רק אורניום מועשר עם צנטריפוגות IR-1 מהדור הראשון, ואלו היחידות שהיא יכולה להפעיל במפעל התת קרקעי. למרות זאת, דו"ח קודם של סבא"א כבר הצביע על כך שאיראן התקינה מכונות IR-2m מתחת לאדמה.

"ב- 14 בנובמבר 2020, הסוכנות אימתה כי איראן החלה להזין אורניום הקספלואוריד לתוך 174 הצנטריפוגות מסוג IR-2m שהותקנו לאחרונה במתקן ההעשרה הגרעינית בנתנז", נאמר בדוח סבא"א. 

נתנז היא מרכז חשוב בפרויקט הגרעין האיראני, אשר על פי טהרן נועד למטרות שלום. מומחי מודיעין מערביים והסוכנות הבין לאומית לאנרגיה אטומית מאמינים כי איראן מפעילה גם פרויקט גרעין חשאי, המתואם עם זה האזרחי, הפועל ברצף מאז 2003. בטהרן דוחים את הטענות כי ניסו אי פעם להשיג נשק גרעיני. אתר העשרת האורניום בנתנז, אשר נמצא ברובו מתחת לאדמה, הוא אחד מכמה אתרי גרעין איראניים אשר מאפשרים גישה לפקחי הסוכנות לאנרגיה אטומית ואנשי האו"ם.

כזכור, מצויות איראן וארה"ב במתיחות גדולה מאז נסוגה האחרונה מהסכם הגרעין עם איראן בשנת 2018. הנשיא טראמפ נסוג מהתכנית לאחר שקודמו, ברק אובמה, חתם עליה בשנת 2015 ונועדה לעכב את הרפובליקה האסלאמית בדרך להשגת נשק גרעיני. מאז הנסיגה מהסכם הגרעין מפעיל ממשל טראמפ שורת סנקציות חריפה נגד איראן, במסגרת התכנית "לחץ מרבי".