מליאת הכנסת הצביעה היום (רביעי) נגד הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא אי-העברת תקציב המדינה שיזמה האופוזיציה. בנוסף, נדחתה הצעת חוק נוספת, אשר נועדה למנוע מראש ממשלה או שר לכהן תחת כתבי אישום. ראש הממשלה נתניהו נכח במליאה והצביע נגד הצעת החוק. בתגובה לכך אמרה חברת הכנסת תמר זנדברג כי תפנה ליועמ''ש הכנסת מכיוון ש"ראש הממשלה נתניהו נגוע בניגוד עניינים מובנה, ואסור היה לו להצביע על הצעת החוק להפסקת כהונת רה''מ שנאשם בפלילים, מבלי להודיע על ניגוד העניינים טרם ההצבעה". 

עוד הוסיפה חברת הכנסת ממפלגת מרצ: "זו לא הפעם הראשונה שנתניהו והליכוד מצפצפים על החוק והכללים. זה לא אומר שזה צריך לעבור בשקט".

"הזוי שבשעת משבר כלכלי, תקציב המדינה הפך לכלי ניגוח פוליטי, זהו פשע לכלכלה הישראלית. הממשלה מנותקת מהעצמאיים והמובטלים", אמר חבר הכנסת בועז טופורובסקי, אשר יזם את ההצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת אי-העברת תקציב המדינה. 

נתניהו בלייב בפייסבוק על תקציב 2020-21

יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד תקף את חברי כחול לבן בעקבות החלטתם לצאת מהמליאה: "הם מעמידים פנים שהם האופוזיציה בתוך הקואליציה. פה נותנים להם חוק, שבמידה ויעבור, נתניהו יהיה חייב לתת לגנץ את הרוטציה. נותנים להם כלי אבל הם נמלטו מהאולם כל עוד נפשם בם. כל מה שרציתם להעביר נמצא בחוק, תקציב רוטציה וגנץ ראש ממשלה. איזה הגיון יש בעובדה שאפילו מזה אתם נמלטים. זו הצעת חוק שמסייעת קודם כל לכם". 

יאיר לפיד (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
יאיר לפיד (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

עוד הוסיף לפיד כי "גם למדינה יש זכויות והיא זכאית לרוה''מ שלא מתעסק עם שום דבר חוץ מהכלכלה שלה הקורונה שלה ומה שטוב לאזרחיה. אנחנו לא מצליחים לגרום לציבור הישראלי להאמין למנהיגיו בשעת החירום הקשה בתולדותיהם. כשמתים נערמים. כשבתי הקברות ו החולים מלאים ועסקים מתמוטטים יש לנו משבר עם ההנהגה".

השר המקשר בין הממשלה לכנסת, דודי אמסלם השיב לדבריו של יו''ר האופוזיציה ואמר כי "אני רואה שאתה מדבר לכחול לבן ומנסה לשכנע אותם לעזור לעצמם. הרי ברור לך לחלוטין שהם מבינים שהדבר האחרון שאתה רוצה זה לסייע להם. מבחינתי ההצעה הזו היא הכי אנטי דמוקרטית הכי חריפה שנתקלתי בה. אתם מבטלים את החלטת הציבור כי ככה החלטת. אתה בונה את החוק לפי הקונסטרוקציה שמתאימה לך עכשיו. אתה אומר לאזרחי ישראל 'אתם לא מבינים כלום'".

דודי אמסלם (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
דודי אמסלם (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

"זאת סחיטת האיומים הכי קשה שיכול להיות. בכל דבר רגיל היו מעמידים אותכם לדין. אתה מאיים על רוה''מ שאם הוא לא מסכים ככה וככה אתה מעביר את החוק. תזכור. תמיד הגלגל מתגלגל", המשיך אמסלם וטען כי הוא מאמין באמונה שלמה כי תופרים את תיקי רה''מ: "אני רואה פה אירוע דרמטי שקורה במדינה. בגיל 60 ראיתי הרבה דברים, עד עכשיו אני לא מאמין שזה אמיתי שיכולים לעשות עלילת דם כל כך קשה עם השלכות כל כך קשות על הדמוקרטיה".

 ח''כ לפיד השיב לאמסלם: "אני האמנתי לך כשאמרת שאתה מגדל את ילדיך לאהוב את מדינת ישראל ולהיות אזרחים טובים. אני מקווה שהם החמיצו את ערוץ הכנסת ולא שמעו אותך מגייס את אביו המת של חבר כנסת כדי להטיח בו משהו. אבא שלי היה נואם בעד החוץ ומצביע בעדו. קשה לי להאמין שאתה הכרת את אבא שלי טוב ממני". לפיד הגיב לטענת אמסלם כי יום יבוא ויהיה להם רוב מוצג להעברת חוקים שלא מוצאים חן בעיניו וטען כי "אתם 11 שנים רצוף בשלטון. אתם כל הזמן השלטון. במקרה שהחמצתם את העובדה הזו אז אני מעדכן אתכם. חלק מהאנשים שדיברת עליהם בדוכן, אלו אנשים שאתם מיניתם. מנדלבליט, שי ניצן, אלשיך, הם מינויים של נתניהו, ואתה רוצה לשכנע אותנו שכל האנשים האלו שותפים למזימה להפיל את ראש הממשלה?".

לאחר שבתקופה האחרונה נראה היה כי היחסים בין מנסור עבאס וראש הממשלה בנימין נתניהו מתחממים, בעת ההצבעה על הצעת החוק נכנס מנסור עבאס למליאת הכנסת והצביע בעד החוק, שנועד למנוע מנתניהו להמשיך ולכהן כראש הממשלה. כזכור, לאחרונה התבטא ח''כ עבאס ואמר כי לא יפסול תמיכה בחוק הצרפתי אותו רוצה נתניהו.