מחקר חדש בדנמרק, הראשון מסוגו בעניין, מלבה שוב את המחלוקת הנוגעת בעטיית מסכה. חוקרים מקומיים הודיעו היום (רביעי) כי המסכות הכירורגיות, אינן מגינות מפני נגיף הקורונה. המחקר פורסם בכתב עת רפואי, וכלל ניסוי קליני רחב עם נבדקים אקראיים. המסקנה העולה ממנו, היא שהמסכות אינן בהכרח מגנות על העוטים אותן, עמדה שאושרה רק בשבוע שעבר במרכז לבקרת מחלות ומניעתן.

מרבית ההנחיות הגורפות למלחמה בנגיף הקורונה, לא עוררו קונצנזוס בדומה להנחיה על עטית מסכה על הפנים. מומחי בריאות שונים, ראו בהנחיה זו כמחויבות אזרחית לשם מיגור המגיפה, בעוד רבים אחרים, ראו בכך כהפרה לא יעילה של חופש הפרט.  

עד כה, כ-40 מדינות ברחבי העולם יישמו את הדרישה לעטית מסכה, כך על פי מאגר נתונים של הניו יורק טיימס האמריקאי. ד"ר אנתוני פאוצ'י, בין מובילי כוח המשימה של הבית הלבן במלחמה בנגיף, תומך בהישארותן של המסכות לטווח הארוך, כך גם נשיא ארצות הברית הנבחר, ג'ו ביידן, שלא פעם ביקש להקפיד על כך. 

חיסון חברת מודרנה לקורונה (קרדיט: רויטרס)

מחודש אפריל ועד יוני 2020, חוקרי אוניברסיטת קופנהגן, גייסו 6,024 משתתפים בניסוי, כשאינם נשאו את הנגיף. חציים עטו מסכות, והורו לעטות אותן בכל יציאה מביתם, וחציים השני, התבקשו שלא לעטות אותן בציבור. הניסוי התרחש כאשר 2% מאוכלוסיית דנמרק אובחנו כחולים, ועטיית המסכה הייתה רווחת פחות. 

כ-4,860 משתתפים סיימו את הניסוי. החוקרים קיוו שהמסיכות יפחיתו את שיעור ההדבקה בחצי, בקרב אלו שעטו אותן. במקום זאת, 42 בני אדם מתוך קבוצת עוטי המסיכות, שהם 1.8% מתוך אלו שעטו אותן, חלו. זאת, לעומת 53 בני אדם מהקבוצה של אלו שלא עטו, שהם למעשו 2.1%. "המחקר שלנו מעניק אינדיקציה למשמעות עטיית מסכה", אמר ד"ר הנינג בונדגארד, קרדיולוג באוניברסיטת קופנהגן ואחד ממובילי המחקר. 

מבקרים לא איחרו לציין את מגבלות המחקר: שכיחות ההדבקות בדנמרק, שהייתה נמוכה בהשוואה למקומות אחרים בעולם, ועל כן, קשה יותר לקבוע את יעילותן בקרב העוטים. בנוסף, המשתתפים במחקר דיווחו באופן עצמאי על התהליך וייתכן כי השימוש במסכה לא היה עקבי, או שלא עטו אותה כראוי. 

"אין ספק כי המסכות משמשות אמצעי שליטה, ומונעות מאנשים להדביק אחרים", אמר ד"ר תומאס פריידן, מנכ"ל ארגון הבריאות "פתרונות להצלת חיים". הוא טען: "השאלה עליה ניסה לענות המחקר, היא 'האם המסיכות משמשות להגנה עצמאית?' כאשר התשובה תלויה באיזו מסיכה נשתמש, ובאיזה סוג של חשיפה  לווירוס מדובר. מסיכת ה-N95 טובה יותר מזו הכירורגית, אך זו, טובה יותר מאלו מבד של בגד, שזו טובה יותר מלא כלום".

מסקנת המחקר אינה מתכתבת עם מחקרים אחרים בהם נטען כי המסיכה מגינה על העוטה אותה. לא ברור אם השאלה הזו יכולה להיענות באמצעות מחקר אקראי, כפי שטענו חוקרים בנושא. "מהמחקר לא עולה כי המסיכה היא חסרת תועלת", אמרה סוזאן אלנברג, סטטיסטיקאית בבית הספר לרפואה בפנסילבניה. בנוסף, העורכת הראשית של כתב העת בו פורסם המחקר, ד"ר כריסטין ליין, טענה כי המחקר החדש מדגיש את הצורך באמצעי זהירות אחרים, כמו ריחוק חברתי, דווקא בשל יעילותה המוטלת בספק של המסכה. "אנשים צריכים להבין שהם אינם חסינים מזיהום, למרות המסכה".