מפרוץ משבר הקורונה לפני כמעט שנה, שיעור האבטלה בטבריה מרקיע שחקים; שיעור דורשי העבודה בעיר הגיע לנתון מדאיג של 35% מקרב המועסקים, והיא שנייה לאילת מבחינת בעיות האבטלה בקרב ערי התיירות. בשיחה עם ענת דוידוב בתכניתה ב-103FM סיפרה הערב (רביעי) ציפי נטל, בעלים של מלון אסטוריה בעיר על הרצון הרב בעיר להפוך גם הם לאי ירוק של תיירות: "אנחנו עיר ירוקה, והצגנו לכנסת מתווה מסודר להפיכת לפחות חלק מהמלונות בעיר לאי ירוק, אך מתעלמים מאיתנו". על בעיית האבטלה החמורה בעיר ובאזור אמרה: "המון מתושבי טבריה והאזור מובטלים. בניגוד לאילת וים המלח שמעסיקים עובדים זרים, אצלנו כולם תושבי ישראל ואת זה שוכחים להגיד".

קודם כל מה שלומך בימים אלה שיש מלון אסטוריה והוא סגור אני מניחה.
"כן המלון סגור, וזה המצב. ברור שאנחנו מאוד טרודים וכועסים". 

ועדת החוקה מאשרת את הצעת חוק האיים הירוקים

כשמדברים על איים ירוקים, למה לא טבריה? כלומר, איפה אתם בתוך המאבק הזה? האם אתם יכולים לעמוד בקריטריונים של איים ירוקים?
"ראש העיר הממונה הקודם מוני מעתוק נתן תכנית ממש ברורה איך להפוך את טבריה גם לאי ירוק, כשבעצם לא כל המלונות לצערי יכלו להיכנס לזה, רק מלונות החוף. הוא אמר שיש שתי כניסות כמו שטענו שיש לים המלח ולאילת, כי ככה יש לטבריה שלוש כניסות, אז הוא הציג מתווה עם מחסומים והכל כדי שייכנסו רק בשתיים ורצועת החוף, אז הוא עוד לא ידע שטבריה תהיה ירוקה - והיא ירוקה לגמרי, אפשר לבדוק". 

כן אבל את יודעת צריך לעבור בדיקות כדי להיכנס לעיר ושנגיע לשם בכלל.
"הוא נתן מתווה, העביר את זה לוועדת החוקה, למשרד הבריאות ולכל הגורמים, אפילו ראש ועדת החוקה אמר בעצמו שהם לא הסתכלו על זה. הם גם קבעו בתקנות שזו עיר שצריכה להיות מושתתת על תיירות, ברור שטבריה כזו, היא עומדת בכל הקריטריונים אבל לצערי הם אפילו לא הסתכלו על זה". 

אני רק רוצה לציין שיותר מ-33% אבטלה בטבריה, זאת מכה, זה במקום השני אחרי אילת כי זו גם הרבה מאוד תיירות. אז מה עושים האנשים בעצם?
"הם מובטלים, הם בחל"ת וזו לא רק טבריה אלא גם הכפרים מסביב, אנחנו מעסיקים גם את כל תושביהם. בניגוד לאילת וים המלח אנחנו לא מעסיקים עובדים זרים וירדנים אלא כולם תושבי ישראל ואת זה שוכחים להגיד. מה שמאפיין את טבריה זה גם הרבה מלונות קטנים עם בעלויות מקומיות כלומר שהם תושבי טבריה. ברגע שבעלים מקומיים כל הכסף נשאר בעיר בניגוד לרשתות שהן בעצם נמצאות בתל אביב. בדיוק כשפתחו את רשת פתאל לדוגמה, 11 בתי מלון יש לה באילת ומפעילים את כל השיווק מתל אביב". 

מה בכל זאת אפשר לעשות? כרגע יש מצב נתון, המלון שלך ריק.
"אז יש את המתווה הירוק, אגב לא היינו אמורים להיפתח במסגרת האי הירוק כי אנחנו לא נמצאים על חוף הים אלא באזור קריית שמואל, האזור היותר עליון של טבריה ועוד כמה בתי מלון שם - 1,000 חדרים נמצאים באזור הזה. למרות זאת כדי שטבריה תיפתח אמרנו שאנו מוכנים שלא ייקחו אותנו בחשבון, היינו פטריוטים של טבריה. אנחנו בכלל סבורים שיש פתרון אחר, כמו שאנחנו המלונות הקטנים, כמו שהצימרים פתוחים גם אנו יכולים להיפתח. באוגוסט המלון שלנו אישית לא פתח את המטבח, עשינו ארוחות ארוזות, עבדנו ב-50% אחוז תפוסה, הקפדנו על זה מאוד, חולה קורונה אחד לא היה אצלנו ואנחנו חושבים שאפשר פשוט כמו שאמרנו לפתוח את המלון בצורה של 50% רק עם ארוחות ארוזות וכך אפשר לתת למסעדות באזור להתפרנס ולצאת לטייל. אנחנו חושבים שגם אפשר לא לפי המתווה הירוק". 

יש צימרים בטבריה? ובאים לשם, הציבור מתעניין? כי הרי בצימרים אין אוכל, אי אפשר להגיש אוכל כמו שאת אומרת.  
"יש גם צימרים בטבריה. הציבור בפירוש מצלצל אלינו ואגב עבדנו בלי לספק אוכל, רק עם ארוחות ארוזות. הציבור כמה לצאת מאזור המרכז, הם רוצים לצאת לטייל, הגליל והכינרת את יודעת בדיוק מה מצבה, והם רוצים לטייל. לאילת לא כל יום נוסעים, לטבריה יכולים כי היא קרובה למרכז אז יכולים לבוא לקפוץ לסוף שבוע ולאכול בטייקאוואי או לנפוש בחוץ בדיוק כמו הצימרים".

שזה טיפה מסבך את כל העניין אבל זה מה שיש וצריך להתמודד.
"שרת התיירות אמרה פתחנו את אילת וים המלח, נתנו פתרון בדרום, פתחנו את הצימרים בצפון והם לא הולכים לפתוח את היתר. זאת בדיוק הבעיה והיא נתנה עוד נתון לא נכון, הם אמרו בפתיחה שאילת וים המלח מהווים 80% מתיירות הפנים, זה פשוט נתון לא נכון. הנתון הנכון ל-2019 היה שאילת וים המלח היו 56% מתיירות הפנים, אבל כי טבריה ותל אביב וירושלים היו מלאים בתיירות נכנסת".