משרד הביטחון, בראשות בני גנץ, בדרך להקמת ועדת חקירה לפרשת צוללות וכלי השיט - כך חשף הערב (רביעי) אמנון אברמוביץ' בחדשות 12. כזכור, הקמת ועדה זו הייתה מהבטחות הבחירות של גנץ ומפלגתו כחול לבן, אך לאחר הקמת ממשלת האחדות בראשות נתניהו, גנץ נסוג והניח בצד את ההבטחה.

מלשכת שר הביטחון נמסר: "כפי ששר הביטחון אמר בקולו מספר פעמים- מערכת הביטחון הונחתה לבדוק את האופציה  להקמת ועדת בדיקה מקיפה בנושא רכש הצוללות וספינות המגן. כאשר תסתיים הבחינה ותתקבל החלטה- נעדכן".

ההצבעה בכנסת על הקמת וועדת החקירה לפרשת הצוללות. צילום: דוברות הכנסת

על פי הדיווח, הוועדה תוקם לא לצורך הליך פלילי, אלא לבדיקת התנהלות צה"ל. היא תפעל על פי חוק השיפוט האזרחי, ותוכל להכריח כל אזרח, כולל ראש הממשלה, להתייצב בפניה, כשמי שמסרב יכול להישלח למאסר.

לוועדה אין משמעות פלילית, למעט במקרה שאחד העדים יעיד עדות שקר. לא נקבע מי יעמוד בראש הוועדה, כאשר במשרד מחפשים מועמד בעל זיקה לחיל הים. על כוונתו של גנץ להקים את ועדת חקירה ממשלתית לחקר הפרשה דווח ב"מעריב" ביום שני השבוע.

הדיווח ב''מעריב'' על כוונת גנץ (צילום: מעריב אונליין)
הדיווח ב''מעריב'' על כוונת גנץ (צילום: מעריב אונליין)

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה לדיווח של אמנון אברמוביץ׳ בחדשות 12: ״הצעד מבורך אך לא מספק. אנחנו דורשים בראש ובראשונה חקירה פלילית ויחד איתה הקמת ועדת חקירה ממלכתית שתהיה לה סמכויות גם כלפי אזרחים. לא ניתן לפרשת השחיתות החמורה בתולדות המדינה לשקוע במצולות.מעניין שסוף סוף גנץ מצליח לראות את מה שמנדלבליט לא רואה, וחמור מכך - מסרב לראות למרות שלל הראיות שהוגשו לו בעתירת התנועה לאיכות השלטון. מחר נגיש לבג״ץ את העתירה המתוקנת בפרשה״.

כזכור, ההצבעה בעניין הקמת ועדת חקירה שתדון בפרשת הצוללות לא התקבלה לפני כחודש במליאת הכנסת. זאת לאחר דרמה שהתחוללה במליאה, לאחר שיו"ר הכנסת יריב לוין כמו גם רבים מחברי הקואליציה, טענו כי הקריאה הראשונה שנעשתה, לפיה כן התקבלה ההחלטה, לא נשמעה בקהל. על כן, לוין ביטל את ההצבעה והחליט לערוך הצבעה שמית. במהלך ההצבעה נשמעו קריאות "בושה להצביע" מצד ח"כ מיקי לוי וכמה נוספים.

לפי תוצאות ההצבעה הראשונות, 25 ח"כים הצביעו כי הם בעד הקמת הוועדה, בעוד 23 הצביעו נגד. אך בעקבות הדרמה במליאה, ‏ישיבת קבינט הקורונה נעצרה, וכל שרי הקבינט ששהו בכנסת התבקשו לעלות למליאה ולהצביע נגד ועדת החקירה. לאחר ההצבעה השמית, 44 הצביעו נגד בעוד אף אחד לא הצביע בעד.