חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' כיהן כשר התחבורה לזמן קצר בלבד, אך הספיק לקבל מחמאות מעובדי המשרד על פועלו. היום (חמישי), התראיין סמוטריץ' בתוכניתה של סיון כהן ב-103FM ותקף את התנהלות השרה מירי רגב, שהחליפה אותו במשרד התחבורה: "היא האשימה אותי בזה שהייתי עבד של הפקידים. לדרוס ולרמוס תהליכים, לא להקשיב ולא לקבל החלטות על בסיס ידע שרק אנשי המקצוע יודעים ואין מה לעשות, זה לא משילות"

23 בדצמבר אומר מיקי זוהר הולכים לבחירות, אתם ערוכים?
"קודם כל באמת זה עצוב. אנחנו במשך הרבה מאוד חודשים בניגוד ל-DNA הטבעי של האופוזיציה, שרוצה תמיד להפיל ממשלה, אמרנו שלא נכון ללכת לבחירות. אנחנו בקורונה, משבר כלכלי, בריאותי, חינוכי עצום, צריך יציבות, תקציב, ניהול טוב. גיבינו את הממשלה בהחלטות גם אם לא אהבנו אותן, הצבענו בעד בכנסת על מענקים ותוכניות כלכליות וגם אנחנו הגענו למסקנה שאין ברירה. בחירות זה מאוד רע אבל יש דבר אחד יותר רע וזה סוג של מערכת בחירות ארוכה שלא נגמרת. התחושה היא שהקואליציה מתנהלת עמוק בבחירות, כל החלטה מתקבלת כמעט אך ורק משיקולי בחירות אצל כל השותפים וזה רע, זה גורר את חוסר האמון הציבורי ומכאן גורם לחוסר שיתוף פעולה של הציבור".

בנימין נתניהו ובני גנץ יושבים בראש שולחן הממשלה (צילום: דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום)
בנימין נתניהו ובני גנץ יושבים בראש שולחן הממשלה (צילום: דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום)

גפני אמר שלבנט אין סיכוי והוא לא אלטרנטיבה.
"הם הבהירו שהם לא בכיס שלו, ואמרו שהם בכיס שלו בריבוע כי אין אלטרנטיבה. אני חמש שנים בפוליטיקה אבל הייתי לוקח בעירבון מוגבל אמירות כאלה. אף אחד לא יודע, וגם אנחנו אגב, איך תסתיים מערכת הבחירות הזאת ומה יהיו יחסי הכוחות, אבל נרצה להיות שותפים והלוואי להוביל קואליציה ימנית טובה. נעשה דברים טובים למדינת ישראל, גם בניהול נכון של הקורונה וגם לקדם את כל הערכים החשובים לנו, תיקון מערכת המשפט, חיזוק הזהות היהודית, חיזוק ההתיישבות ואיחוי הקרע בעם".

מי אשם בהתדרדרות של השיח?
"אני לא רוצה לדבר במונחים של אשמים, כל אחד אוהב להכות על החזה של אחרים, אני רוצה לדעת איפה אני יכול להשתפר ולתרום".

איפה טעית?
"אני חושב שגם אני טועה הרבה, מועד בלשוני או באצבעות שלי על הטוויטר. אני לא בטוח שבאמת המצב היום הוא כל כך קשה. אני חושב שבסוף הציבור, אנשים נפגשים ביחד בצבא, במילואים, בעבודה, ובקניות ואני לא רואה שיש קיטוב גדול בעם. מה כן? במשך הרבה מאוד שנים הייתה תקשורת ממוסדת ורק צד אחד יכול היה להשמיע את דעתו והרשתות החברתיות מאפשרות לצד השני להישמע, תמיד היו דעות שונות אבל הן לא נשמעו". 

ההמלצה לבנט ולשקד היא להחביא אותך? מכיר את זה?
"קצת מצחיק. נורא קשה להחביא אותי, אני אחת הדמויות המוכרות היום בפוליטיקה וקצת קשה להחביא אותי".

היו לך שיחות על זה עם בנט ושקד?
"לא, צריך לזכור שימינה מורכבת משתי מפלגות. הימין החדש של בנט ושקד, מפלגת ימין כללית שרוצה להיות מפלגת שלטון, והאיחוד הלאומי בראשותי שהיא מפלגה ציונית דתית מובהקת, ואנחנו שתי מפלגות עצמאיות עם זהות. הוא לא משתיק אותי ואני לא אותו, יש לנו מכנה משותף רחב, יש לנו גם לא מעט חילוקי דעות ואנחנו יודעים לנהל אותם בצורה מכובדת. המנדטים שאנחנו מקבלים כבר כמה חודשים הם ביחד, אין אחד שלא יודע את זה ולא יודע מי אני ומה דעותיי. כנראה הציבור הישראלי בחלקו אוהב את זה, או לא חושש מזה, חלק באים בגלל בנט וחלק אולי באים בגללי לשותפות הזאת וזה בסדר גמור. אפשר וצריך להיות ביחד במפלגה, בקואליציה, בעם, בחברה, מאוד מכבדים את הביחד ואת השונות ולא נותנים לה למנוע שיתופי פעולה ולא כופים האחד את דעתו על השני".

הצהרת מפלגת ימינה (צילום: פרטי)
הצהרת מפלגת ימינה (צילום: פרטי)

מילה אחת לזכותך מאנשים במשרד התחבורה, אומרים שבקדנציה הקצרה שלך היית שר לא רע בכלל. קשה לך לראות מה עושה מירי רגב?
"כן אני עצוב, אמרתי למישהו שבוע שעבר שאני מרגיש כמו הורה שמתעללים לו בילד. התאהבתי במשרד, באתי אליו בלי להכיר ולא ידעתי מה זה ואולי בגלל זה באתי עם ענווה וצניעות ללמוד, השקעתי בזה המון".

עבדת עם קרן טרנר, למה התפטרה ממשרד האוצר?
"מאחר וקרן ואני ביחסים מצוינים אני לא רוצה להתייחס, זה לא הוגן. אם היא תרצה היא תדברר את עצמה. קרן טרנר היא בעיני אחת מעובדות הציבור הטובות, המסורות והמקצועיות ביותר שידע השירות הציבורי בשנים האחרונות במדינת ישראל". 

איך הפסדנו אותה?
"זה עצוב. אני מוכרח לומר, כשהיה לי עימות עם שרת התחבורה מירי רגב לפני שבועיים, סביב ההתנגדות למטרו, היא האשימה אותי בזה שהייתי עבד של הפקידים. אני מביא אג'נדה של משילות, אבל אם משילות זה לדרוס ולרמוס תהליכים, לא להקשיב ולא לקבל החלטות על בסיס ידע שרק אנשי המקצוע יודעים ואין מה לעשות, זה לא משילות. מירי רגב ודומיה גורמים את הנזק הכי גדול למה שאני רוצה לקדם".

כי היא לא עניינית?
"כי לא מוצאים את האיזון הנכון, שר בסוף מקבל החלטות כי הסמכות שלו והאחריות על כתפיו וכשהוא מקבל החלטה צריך לציית לה, אבל אתה לא יכול לקבל החלטה אם אתה לא מקבל את כל הנתונים קודם, דיוני עומק, לא מקשיבים".

מירי רגב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מירי רגב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

השיקולים שלה פוליטיים?
"אני לא בוחן כליות ולב אלא תוצאות והן רעות. האווירה במשרד קשה מאוד, אנשים מסתובבים עם פרצוף באדמה ואני גאה כשר תחבורה שהקשבתי לאנשי המקצוע, למדתי מהם, התווכחתי איתם, דנתי איתם".

שרה בישראל אומרת לחבר כנסת, השר הקודם, 'אתה עבד של הפקידים' אולי משם זה מתחיל ומחלחל להפגנה בקיסריה ולדבריו של סדי בן שטרית? אולי פה קבור הכלב?
"הכוונה שגם אנחנו כנבחרי ציבור לא נזהרים בלשוננו ויש לנו תרומה לשיח העכור? אני תמיד אוהב להפנות את האצבע לעצמי, אולי גם אני לפעמים נופל בשיח. אני רוצה ללמד זכות על עצמנו, לפעמים הוויכוחים בכל מיני סוגיות לא ממש חשובות ולפעמים הוויכוחים שמפרקים אותנו בחברה הישראלית נוגעים לעצבים הכי חשופים, לשאלות קיומיות ולגיטימי שהוויכוחים הם עם הרבה מאוד אמוציות. צריך להשתדל גם כשיש אמוציות, לשמור על שיח ענייני ולא אישי ולנהל אותו בשפה מכובדת. את חשבון הנפש שלי אני צריך לעשות על עצמי ולא על אחרים".