לאחרונה הוחלט בבית המשפט המחוזי מרכז-לוד לאשר בקשה לתוכנית פירעון שהוגשה באמצעות עו"ד לירום סנדה, של גבר המצוי בהליכי פשיטת רגל. בית המשפט קבע כי יש לאפשר לחייב לפתוח דף חדש ונטול חובות, ולכן אישר לו הפטר מחובותיו בתנאי שיוסיף עוד סכום של 50 אלף שקלים לקופת פשיטת הרגל בפריסה ל 25 תשלומים. 

בית המשפט דחה את כל הטענות למרמה, הונאה והברחת נכסים בהליך ואישר באופן תקדימי הפטר גם על בקשת נושה לפשיטת רגל. כמו כן בית המשפט דחה גם את בקשת גרושתו של החייב לגבות את חוב המזונות שלו מקופת פשיטת הרגל, וציין כי את המחלוקת ביניהם יש לברר בבית המשפט לענייני משפחה, ומכל מקום מעשיו של החייב אינם מצדיקים לשלול ממנו את ההפטר. 

לפניה ישירה אל משרד עו"ד לירום סנדה, לחץ/י כאן

תוכנית הפירעון שהוצעה לצורך קבלת ההפטר אושרה על ידי בית המשפט
החייב, גבר בשנות ה-40 לחייו, מרצה עבודות שירות אשר מועד סיומן מתעכב בעקבות הסגרים שהוטלו בתקופת הקורונה ולאור מצבו הרפואי. הליך פשיטת הרגל בעניינו מתנהל כבר כארבע שנים, כאשר בתחילת שנת 2017 הוכרז כפושט רגל לאחר שניתן לו צו כינוס. 

בתחילתו של ההליך הוא לא פעל בשקיפות ולא עדכן את הנאמן אשר מונה לניהול התיק בעניין שהייתו בכלא אך המחדל תוקן בהסדר חוב מול הנאמן. ואולם, לאחר מכן השתכנע הנאמן כי הוא משתדל ומתאמץ ככל יכולתו לעמוד בחובותיו במסגרת ההליך, והמליץ לאפשר לו לסיים את פשיטת הרגל ולקבל הפטר.

גרושתו של החייב התנגדה לאישור התוכנית בטענה שאינו משלם את המזונות עבור ילדיו
במסגרת הבקשה לאישור תוכנית הפירעון, שהוגשה על ידי עו"ד לירום סנדה, הציע החייב להוסיף לקופת פשיטת הרגל סכום של 50 אלף שקלים אשר ייפרס ל-25 תשלומים חודשיים בגובה של 2,000 שקלים. 

לאחר משא ומתן ארוך וקשה מול כל הנושים, ומספר דיונים, הצליח עו"ד סנדה לשכנע את הנאמן וכונס הנכסים הרשמי אשר הסכימו לתוכנית הפירעון שהוצעה, אולם גרושתו של החייב הגישה את התנגדותה. הגרושה טענה שמאחר שהחייב אינו מעביר לה את דמי המזונות שנפסקו בעבור ילדיהם המשותפים במסגרת ההליך אין לתת לו הפטר. החייב עצמו הודה בכך אך טען כי הוא פשוט אינו מצליח לעמוד בתשלום המזונות מאחר שידו אינה משגת למרות כל מאמציו. 

עוד ציין החייב כי הגיש בקשה לבית המשפט לענייני משפחה לביטול חוב המזונות או להפחית את גובהו, וזאת ממספר טעמים. בין היתר טען כי גרושתו גורמת לילדים להתנכר אליו וציין כי הפקיד בידיה בעבר סכום גדול במזומן עבור מזונות הילדים, אך היא לקחה את הכסף לעצמה. הגרושה עצמה הודתה כי לקחה את הכספים אולם טענה כי הם ניתנו לה עוד בזמן שהיו נשואים וללא קשר למזונות הילדים. מחלוקת זו שעומדת ביניהם תיפתר בבית המשפט לענייני משפחה.

בית המשפט: מחדליו של החייב בנוגע לדמי המזונות אינם מצדיקים לשלול ממנו את האפשרות לקבל הפטר
בהחלטתה התייחסה השופטת לסוגיית תשלום המזונות, ואף הזכירה כי בדיונים קודמים נדחתה בקשתו להפטר בדיוק מסיבה זו. עם זאת, המשיכה השופטת, הגיעה העת לומר שאין עוד טעם להמשיך בהליך פשיטת הרגל מאחר שהוא מיצה את יכולותיו של החייב להחזיר את החובות. לאור מצבו האישי, הכלכלי והרפואי המורכב, יש הצדקה לאפשר לו לקבל הפטר בתנאים שהוצעו.

השופטת שבה והדגישה כי מתן הפטר לא יפטור אותו מחוב המזונות וזה יוכרע בבית המשפט לענייני משפחה. באשר לבקשתה של גרושתו להמשיך בהליך פשיטת הרגל כדי שתוכל לגבות את דמי המזונות מקופת פשיטת הרגל, קבעה השופטת כי זו לא סיבה מספיקה להשאיר את החייב בהליך ולא לאפשר לו לקבל הפטר. ישנן דרכים אחרות לגבות את חוב המזונות, ציינה השופטת, אשר מוסדרות בחקיקה. 

תוכנית הפירעון גובשה על ידי עו"ד לירום סנדה לאחר קבלת הסכמת הן הנאמן והן כונס הנכסים הרשמי אשר השתכנעו וקבעו לבסוף כי היא סבירה ואפשרית והמליצו לשופטת לקבל אותה. למעשה, המתנגדת היחידה לתוכנית הייתה הגרושה לאחר שכל הנושים האחרים הסירו את התנגדותם.

מצבה הכלכלי של הגרושה לא הצדיק את העברת כספי המזונות מתוך קופת פשיטת הרגל על חשבונם של הנושים האחרים
השופטת המשיכה ואמרה כי אמנם, ישנם מקרים שבהם בית המשפט מוסמך לפסוק כי המזונות השוטפים ישולמו מתוך קופת פשיטת הרגל, אבל במקרה הזה אין כל סיבה מוצדקת לקבוע כך. זאת מאחר שהגרושה עובדת ומתגוררת בבית גדול, וכן צפויה לקבל סכום של 120 אלף שקלים עם מכירת הבית שהיה בבעלות משותפת שלה ושל החייב.

גם העובדה שמדובר בבקשת נושה כנגד חייב לא עצרה את ההפטר

בית המשפט הנכבד מאשר הפטר בתיק בו הבקשה הוגשה על ידי נושה. המשמעות היא שבית המשפט לא נדרש לשאלת תום הלב של החייב ביצירת החוב והתגבר עליה ללא צורך בעריכת הסדר נושים מיוחד. זוהי החלטה תקדימית שמאפשרת לחייבים רבים את תיקי פשיטות הרגל שלהם וחדלות הפירעון לסיום בהפטרים מהירים.

על כן בסופו של דבר השופטת החליטה לדחות את בקשתה של האישה, לאשר את תוכנית הפירעון שהציע החייב באמצעות עו"ד לירום סנדה, ולקבוע כי החייב יקבל הפטר מכל יתרת חובותיו לאחר שישלים העברה של 50 אלף שקלים לקופת פשיטת הרגל. סכום זה ייפרס ל-25 תשלומים חודשיים של 2,000 שקלים, ולאחר העברתו יזכה החייב להתחיל את חייו מחדש ללא עול החובות.

בית המשפט הנכבד מיישם בפסק הדין את כל ערכי השיקום של החוק החדש להפטר מחובות ונותן אופק ותקווה לאלפי חייבים שנקלעו לחובות ואף צברו חוב מזונות בהליך. 

פש"ר 28940-05-16

הכתבה באדיבות אתר לו גייד.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.