"כשהאיחוד החברתי בין החטיבות השונות בחברה שלנו עובד לא למטרות כסף, זה יעבוד טוב גם כשהמטרה היא כלכלית", אומרת מלי ביצור־פרנס, מנכ"לית קבוצת Tefen, המעניקה שרותי יעוץ אסטרטגי וניהולי לחברות המובילות במשק, "אם גוף יודע לעבוד טוב לא למטרות רווח, הוא ידע לעבוד טוב גם כשהמטרה היא כלכלית בסופו של דבר. ואם יש לי כשלים במערכת, אזהה אותם בפרויקט התנדבות מהר מאוד וגם אוכל למפות מי מתאים ומי לא".

חברות רבות במשק שמות לעצמן כחלק בלתי־נפרד מהאג'נדה גם פעילויות הקשורות לתרומה לקהילה. במצב שבו הקורונה פגעה כמעט בכל חלקה טובה בחיינו, הפעילויות הללו קיבלו תפנית ממוקדת קורונה בתקווה לסייע בסוגיות שרלוונטיות בייחוד בימים אלה. "באופן שוטף האג'נדה החברתית חשובה לנו מאוד", אומרת ביצור־פרנס, "אנחנו מקדמים נשים, בעיקר בתחום התעשייה, ובחגים העובדים שלנו עושים פעילויות שונות, כמו חלוקת סלי מזון. אני מאמינה שלכל גוף ולכל אדם צריך להיות אכפת מהאנשים מסביב. ואילו מבחינה עסקית, אני מאמינה שחיבור של חברה למטרות שעושות טוב, עושה גם עסקית טוב לחברה".

באיזה אופן החלטתם לסייע בימי קורונה?
"אבא שלי היה המנכ"ל הראשון של המשרד לענייני גמלאים בישראל, כאשר רפי איתן כיהן כשר לענייני גמלאים. ככה בעצם התחלתי להתחבר לנושא הזקנה. נושא הזקנה והבדידות בקורונה הוא קשה מאוד וזה הציק לי מאוד. אני גרה בפתח תקווה. פניתי לראש עיריית פתח תקווה, והוא ישר התגייס למשימה. עברנו הכשרה על ידי מחלקת הרווחה, וכל עובד אצלנו קיבל רשימה של שניים או שלושה קשישים שאליהם הוא מתקשר פעמיים בשבוע, משמש להם כחבר ודואג לטפל בכל צורכיהם עם מחלקת הרווחה בעירייה. הפעם עשיתי משהו שאיני נוהגת לעשות. נתתי לעובדים את הבחירה אם להשתתף או לא. מתוך 150 עובדים, 100 בחרו להשתתף. הקשישים היו אסירי תודה כל כך שחושבים עליהם, שמתקשרים אליהם. גם אצל העובדים שלי ההתלהבות והמוטיבציה היו אדירות. מאמץ קטן עושה כל כך הרבה. גם אני בעצמי כמובן התקשרתי, כי בלי לשמש דוגמה אי אפשר לעשות פרויקט". 

מלי ביצור-פרנס (צילום: גדי אוהד)
מלי ביצור-פרנס (צילום: גדי אוהד)

בימי קורונה מצאו עצמם אנשים רבים מחוץ למעגל העבודה, בהם שכירים שפוטרו או הוצאו לחל"ת או עצמאים שנאלצו לסגור את העסק שלהם בגלל הסגרים וההנחיות. חברת חשבונית ירוקה, למשל, המספקת ליותר מ־70 אלף עצמאים מעטפת הכוללת בתוכה כלים דיגיטליים להתנהלות עסקית, ערכה עבור העצמאיים "לייבים" חינמיים של מגוון מרצים שנתנו טיפים ועצות בנושאים הנוגעים למצב המשברי כגון מימון המונים, מכירה בזמן משבר, בניית אתרים ועוד.

במצב הנוכחי חיפוש אחר מקום עבודה נהיה כלל לא פשוט עבור כולם, על אחת כמה וכמה עבור אנשים עם מוגבלויות. "כשהשוק נמצא בטלטלה ואחוזי האבטלה גדלים, הרבה אוכלוסיות עם מוגבלות מצאו את עצמן ללא פרנסה. הסיכוי של אנשים עם מוגבלות למצוא עבודה קטן יותר, ואנחנו רוצים לתת להם תעדוף ולסייע להם להשתלב אצלנו", אומרת אתי רייכנשטיין־ זנזורי, מנהלת גיוס בחברת טבע וממונה על העסקת עובדים עם מוגבלויות, "כתפיסה אסטרטגית, כערך בתוך חברת טבע, אנחנו מקדמים בכלל אוכלוסיות מגוונות. אימצנו שתי אוכלוסיות ייעודיות שאנו מטפחים עמן את הקשר: עובדים מהחברה הערבית ועובדים עם מוגבלויות". 

כיצד אתם מסייעים לאנשים עם מוגבלויות בעת הזו?
"בימים אלה אנו משיקים תוכנית אסטרטגית שמטרתה לעודד העסקת עובדים עם מוגבלויות. אנו פועלים בשיתוף עם מגוון רחב מאוד של עמותות שמייצגות אוכלוסיות עם מוגבלות. אנחנו פונים לעמותות ומצהירים שאנו נותנים תעדוף לאנשים המגיעים לתפקידים ספציפיים דרך העמותות האלה. כמו כן, אנחנו עובדים על השקת תוכניות הדרכה של חינוך מנהלים בכל מה שקשור לקליטה, העסקה וניהול של אדם עם מוגבלות. אנחנו בונים סדנאות ייחודיות עבור מנהלים, כדי שיידעו איך להתמודד עם הצרכים הייחודיים של אדם עם מוגבלות. בקרוב גם נצא בקמפיין בנושא ההכלה והשילוב. לאחרונה למשל קלטנו עובד חירש. חשוב לציין שאנחנו לא מתפשרים. המטרה שלנו היא למצוא אנשים שמתאימים לתפקידים המוצעים. אנחנו ממשיכים לגייס גם בימי קורונה ומזמינים אנשים עם מוגבלות לחפש עבודות באתר הקריירה שלנו, להצהיר שהם בעלי מוגבלות ולא לחשוש. אנחנו מאמצים את האוכלוסייה הזאת לא רק מתוך הראייה של תרומה לקהילה, אלא גם כי אנו מאמינים בהפריה של סביבת העבודה עם אנשים מגוונים, ויש אצלנו לא מעט עובדים כאלה". 

אתי רייכנשטיין-זנזורי (צילום: סיון פרג')
אתי רייכנשטיין-זנזורי (צילום: סיון פרג')

אייפד לכל ילד

"אני חושבת שהפעילויות שאנחנו יוזמים למען הקהילה מחזקות אצל העובדים שלנו את תחושת הגאווה והמוטיבציה להיות חלק מארגון כזה", אומרת לי זינגר־שניר, מנהלת אחריות חברתית גלובלית בחברת אדמה, "בעידן הקורונה זה עוד יותר מחדד את החשיבות של מה מקום העבודה שלי עושה למען הקהילה והסביבה, ואנשים רוצים לעבוד במקומות כאלה. הנרטיב העסקי שלנו הוא להקשיב, ללמוד וליישם, ואנחנו מיישמים אותו גם בעבודה שלנו בקהילה. מקשיבים לצרכים בקהילה, לומדים אותם ומיישמים בשטח". 

אילו צרכים זיהיתם בקורונה?
"קודם כל, האחריות החברתית שלנו היא חלק בלתי־נפרד מהפעילות העסקית שלנו, ובשוטף אנו מתמקדים בקידום תחום החינוך, בדגש על תחום המדעים, כימיה וחקלאות, בהתאמה לתחומי העיסוק של חברת אדמה. אנו מתמקדים בקהילות בבאר שבע, באשדוד ובלוד. כשפרץ משבר הקורונה, ידענו לזהות את הצרכים גם בקהילות שאנחנו מטפלים בהן בשוטף וגם ברבדים נוספים. למשל רכשנו מחשבים וגם תיקנו מחשבים של החברה ושלחנו אותם לעשרות תלמידים נזקקים שנותרו ללא מחשב בבית. בתחום הבריאות, תמכנו ברכישת ציוד נשימה ומיגון לצוותים הרפואיים בבתי החולים סורוקה, קפלן, אסותא אשדוד ושיבא ותרמנו גם ליד שרה. נוסף לכך, עובדים שלנו הלכו וחילקו מוצרי היגיינה וחבילות מזון לצוותים הרפואיים במחלקות הקורונה. סייענו גם ברכישת מאות חבילות מזון לקשישים ולמשפחות נזקקות".

דבר מהותי נוסף שחברת אדמה עשתה היא רכישת מוצרים מעסקים קטנים שנפגעו בגלל המגיפה. "בפסח למשל רכשנו ל־1,300 העובדים שלנו בישראל פרחים מחקלאים שעם פרוץ המשבר מאוד נפגעו", מספרת זינגר־שניר, "רכשנו גם מוצרים מעסק קטן של מתנות בקיבוץ עין שמר שנפגע משמעותית, ואנחנו תורמים אותם לבתי חולים. עשינו גם פעילות יפה מאוד עם לקט ישראל. אספנו תוצרת חקלאית מחקלאים, חילקנו אותה ל־7,500 משפחות שהיו זקוקות לכך ונתנו לחקלאים מענקים של אלפי שקלים מהחברה. כמו כן, הצטרפנו ליוזמה של הקרן הישראלית לערבות הדדית של ארגון מתן - משקיעים בקהילה בשיתוף חברות עסקיות מובילות נוספות - ואפשרנו לעובדים שלנו לתרום כסף או ימי חופשה. נאסף סכום של מאות אלפי שקלים שיועבר לעסקים שנפגעו בקורונה". 

לי זינגר-שניר (צילום: יח''צ)
לי זינגר-שניר (צילום: יח''צ)

"בשוטף אנחנו לוקחים חלק פעיל במעורבות חברתית והתנדבותית ועושים זאת במקומות שאנחנו חזקים בהם: טכנולוגיה וחינוך לטכנולוגיה", מספרת אפרת שפירא, סמנכ"לית בכירה למשאבי אנוש בחברת Ness טכנולוגיות, "בתקופת הקורונה נולד שיתוף פעולה מיוחד עם ארגון הג'וינט. ג'וינט פנו אלינו בסוף חודש אפריל, אז היה סגר וילדים, בהם מאות ילדים עם מוגבלויות, לא הלכו לבית הספר והיו מנותקים מהחברים שלהם ומכל מסגרת. לילדים עם מוגבלות זה קשה במיוחד. משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים רכש 550 אייפדים וחילק לילדים עם מוגבלויות, כאלה שגם באים ממשפחות מעוטות יכולת, שאין להן אוריינות דיגיטלית ושום גישה למחשב. כדי שהמחשבים לא יישארו סגורים בקופסה, הג'וינט רתם אותנו לפעילות הזאת". 

מה עשיתם? 
"הוצאנו קול קורא לעובדים. התנדבו 60 עובדים, כולל הרבה מנהלים וגם המנכ"ל, שלקח על עצמו כמה משפחות. יש לנו חטיבה של הדרכה לפתרונות למידה, והיא פיתחה ערכה למתנדבים איך להדריך, החל ממש מאיך ללמד להדליק את האייפד, איך לפתוח יוזר ועוד. תרגמו את הערכה גם לערבית. גילינו שהפרויקט הרבה יותר קשה ממה שחשבנו. זה לגרום קודם כל למשפחה לענות לטלפון. היו כאלה שהיו חשדניים, זה לא היה פשוט. הפרויקט ארך ארבעה חודשים, השתתפו בו 550 משפחות, והוא הסתיים ממש לאחרונה. היו הרבה סיפורים שנגעו ללב, הייתה הרבה תחושת שליחות והתרגשות. היו לנו גם שני מתנדבים שיאנים, כאשר כל אחד מהם תמך ביותר מ־60 משפחות".

מה התנדבות כזו עושה לעובדים?
"קודם כל, זה מייצר גאווה אדירה בקרב העובדים. כמו כן, היום הדור הצעיר מאוד מחובר לנושאים של אחריות חברתית, מחפש להיות חלק מחברות כאלה. זה מייצר לנו גם מיתוג מעסיק נהדר. העובדים שהתנדבו לכך שינו לילדים האלה את המציאות, את העולם".

אפרת שפירא (צילום: באדיבות NESS)
אפרת שפירא (צילום: באדיבות NESS)

עמותות רבות נקלעו לקשיים רבים בתקופת הקורונה. לא מעט חברות במשק התגייסו כדי לסייע להן, וקצרה היריעה מלהזכיר את כולן. חברת ד"ר פישר, למשל, המלווה ותומכת יותר מ־30 שנים בעמותת "ילדים בסיכוי", המעניקה סיוע ותמיכה לילדים החסרים עורף משפחתי ולילדי פנימיות, פתחה בימים אלה במבצע תרומה כלל ארצי עבור העמותה. במסגרת המבצע תתרום החברה לעמותה 5% מכלל המכירות של חודש נובמבר, כאשר המבצע יחול על כלל מכירות ד"ר פישר בכמה רשתות, בהן רמי לוי, יוחננוף, be ועוד. חברת דלתא ותנועת הנוער "כנפיים של קרמבו", המשלבת ילדים ונוער מהחינוך הכללי ומהחינוך המיוחד, החלו בימים אלו בשיתוף פעולה חברתי ארוך טווח. כחלק ממנו יימכרו לאורך השנה מוצרים שונים ברשת דלתא, וההכנסות יועברו כתרומה ל"כנפיים של קרמבו", וישמשו למימון פתיחת סניפים חדשים. פיליפס ישראל חברה לסיבוס לצורך תרומה לארגון "לתת", כאשר כל תרומה מתקציב הסיבוס של אחד העובדים הוכפלה על ידי פיליפס. בסך הכל, החברה העבירה ל"לתת" כ־30 אלף שקלים.

די לאלימות

בתקופת הקורונה ניכרת עלייה משמעותית באלימות במשפחה. ב־25 בנובמבר יחול יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים. לרגל כך, מותג האופנה Adika יצא בשיתוף פעולה עם עמותת "ל.א. לאלימות נגד נשים", שבמסגרתו מושקת חולצה במהדורה מיוחדת הנושאת את הסלוגן "I’VE GOT THE POWER TO SAY NO MORE".

החולצה נמכרת בימים אלה באתר החברה במחיר של 49 שקלים, וכל ההכנסות מהמכירות יועברו לעמותה. הפרזנטורית של המותג, השחקנית נאיה פדרמן, מובילה את הקמפיין באתר. כמו כן, כחלק מהפעילות הגלובלית של החברה, תושק החולצה במקביל גם באתר האמריקאי, והמכירות יועברו לעמותה בארה"ב המקדמת את המאבק נגד האלימות כלפי נשים. "חלק מהאני מאמין שלנו הוא שכל גוף עסקי אמור לקחת חלק בחברה שבו הוא פועל ולתרום חזרה לקהילה", אומר מתן ערמוני, סמנכ"ל השיווק של Adika. 

"Adika היא חברה שמובילה בחדשנות אופנתית ובהנגשה של אופנה לנשים צעירות. זה דנ"א שמאפשר לבחורות לבטא את האישיות והביטחון העצמי שלהן, ולכן אנו צריכים גם לדאוג לביטחונן האישי. הנוכחות שלנו ברשתות החברתיות היא מאוד מיוחדת וזה מחייב אותנו כחברה מסחרית לקדם גם אג'נדות שנראות לנו חשובות". 

מה הוביל אתכם לחבור לעמותה הזו?
"גם לפני הקורונה עלה נושא האלימות במשפחה לכותרות. ממה שאנחנו שומעים, המצב כרגע הוא ברמה קטסטרופלית ולכן חשוב לנו לדחוף את הנושא הזה. החיבור לל.א. לאלימות נגד נשים זה הפרויקט הראשון שלנו בתור הנהלה חדשה. נחפש עוד שיתופי פעולה, וגם בפרויקטים הבאים שלנו נמצא מטרות חשובות".

נאיה פדרמן בקמפיין של Adika בשיתוף עמותת ל.א. לאלימות נגד נשים  (צילום: גל אמיר)
נאיה פדרמן בקמפיין של Adika בשיתוף עמותת ל.א. לאלימות נגד נשים (צילום: גל אמיר)

גם חברת לוריאל נחלצת לטובת נשים בימים לא פשוטים אלה. "לוריאל, שגם בזמנים רגילים מקדמת אג'נדה חברתית של העצמת נשים, הבינה שבעקבות הקורונה מצבן של נשים בכל העולם הורע אף יותר, אם זה מבחינה כלכלית, חברתית, בריאותית ועוד", אומרת דניאלה פרוסקי־שיאון, סמנכ"לית תקשורת וקיימות לוריאל ישראל. "לכן, קרן עולמית של לוריאל הקצתה סך של 50 מיליון יורו לתמיכה בארגוני שטח חברתיים שתומכים בנשים הללו בכל העולם וגם בישראל. יותר מ־60 עמותות וארגונים חברתיים שתומכים בנשים פגיעות כגון נשים שפוטרו, חד־הוריות, נשים שחוו אלימות מינית או כלכלית. כבר פנו אלינו בבקשת תמיכה - דבר שמראה את הצורך העצום בישראל ואת הקושי שגבר בעקבות הקורונה. לוריאל בוחנת את כל הפניות ומספר עמותות אף כבר קיבלו אישור על תמיכה בסך כולל של מאות אלפי שקלים, במטרה לסייע לאותן נשים".