העולם תחת סגר ומצור, והילדים, בני הנוער, וגם מבוגרים, נשאבים בימים אלה יותר ויותר למשחקי וידיאו, שקיימים כבר שנים ארוכות, אך עתה הביאה אותם השהייה לאורך חודשים בבית לשיאים חדשים. המכורים מבלים עשרות שעות של פעילות נמרצת מהכורסה במלחמות וקרבות קשים ברשת, אם בין חברים או מול שחקני רשת וידיאו שאינם מכירים אישית, מסביב לעולם.

אותו עולם שנחסם כמעט לגמרי לטיסות, אבל נפתח בעוצמה אדירה למשחקי וידיאו חזקים, תלת־ממדיים, מתוחכמים, דורשים מיומנות, יכולת ריכוז, ניסיון וכושר תגובה מהיר מול האויבים המופיעים על המסך מכל פינה, לקראת הניצחון. רק לפני שנתיים הציע ארגון הבריאות העולמי לראות בשיחוק, גיימינג בלעז, כאחת המחלות שיש לטפל בה.

כמו כל התמכרות - סמים, אלכוהול או הימורים, גם השיחוק מביא לרווחי עתק לחברות שדואגות כי תתמכרו ותרצו לשחק עוד ועוד. המקלדת היא העיקר, "רק עוד סיבוב", ולעזאזל שתייה, מזון ושינה, החיוניים לעצם הקיום או תפקוד בחברה ובמשפחה. עכשיו, בסגר העולמי, נשכחו האזהרות, עכשיו משחקים.

צופים מכל רחבי העולם נמצאים ביציעים הווירטואליים, כל אחד בביתו - עם או בלי חברים - ועוקבים אחרי שחקני וידיאו מקצוענים הנותנים הצגה טובה למביני שיחוק, כפי שצופים במשחקי כדור או בתחרויות ספורט אחרות. הגיימרים, שחקני הווידיאו הטובים בעולם הפכו למיליונרים.

הסינים שולטים

כמו כמעט בכל תחום, גם כאן הסינים מבקשים להיות מעצמה עולמית ולעבור את ארה"ב בכל תחום, הם עושים זאת בהתמדה וללא לאות, לכן קפצו גם הם על הנושא החם של שיחוק, שבו הם מצליחים היטב. חברת האחזקות TENCENT הסינית שמושבה בעיר הטכנולוגיה שנג'ן, עדיין אינה נסחרת בארה"ב, אלא באמצעות תעודת זכאות אמריקאית, ADR.

החברה, שסימנה TCEHY, עלתה בשבוע שחלף לשווי של כ־744 מיליארד דולר, על רקע ביצועים טובים שלה ושל חברות הבת שלה ברבע השלישי של השנה. החברה דיווחה על עלייה בהכנסות של 29% ביחס לרבע השלישי של 2019, בעיקר בתחום הגיימינג. החברה לא מסרה פרטים על הרווח השולי שלה.

שער המניה עלה בשנה האחרונה ב־30%. בדרך כלל חברות אינן צומחות בשעור כה חד מבלי להיפגע ברווח השולי. אבל חברת הבת של טנסנט, Huya, שנוסדה בשנת 2014 ויושבת אף היא בעמק הסיליקון של סין, בעיר גוואנז'ו (סימנה כשמה, והיא נסחרת אף היא בניו יורק באמצעות ADR), תרמה משמעותית לרווחי חברת האם. HUYA, שעוסקת במתן שרותי שיחוק מקוון, מסרה כי רווחיה מפרסום עלו ברבע השלישי של השנה ב־45%, כן דיווחה על עלייה בשיעור של 18% במשתמשים החודשיים בשירותיה ועלייה של 13% במספר המינויים.

החברה החלה להתפשט בחו"ל בשנתיים האחרונות עם הענקת שרותי טלוויזיה בדרום־מזרח אסיה ואמריקה הלטינית. יש הטוענים כי טנסנט, שנוסדה בשנת 1998, נמצאת כבר במקום ראשון בעולם מבחינת ההכנסות ממשחקי וידיאו.

טנסנט היא הבעלים של סטודיו החברה האמריקאית Riot Games, שיצרה את משחק הווידיאו הפופולרי ורב־המשתתפים בשדה הקרב - League of Legends - שגם מקצוענים עוקבים אחריו. זהו כנראה משחק לנערים ולגברים צעירים. לא מדובר בדעה קדומה חלילה אלא בעובדה: ב־20 המקומות הראשונים בליגת האלופים של משחק Legends לא נצפתה אף נערה או אישה.

דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג  (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג (צילום: רויטרס)

היתרון של סוני

תעשיית הווידיאו המקוון צומחת במהירות וההכנסות - בעיקר של עשרות החברות העוסקות בתחום (יש עוד מאות קטנות) - מגיעות לכ־160 מיליארד דולר, עשרות אחוזים יותר ממה שנחזה לתעשייה זו לפני מספר שנים. נגיף הקורונה, שאילץ מיליארדי אנשים בעולם להישאר בביתם, הגביר את השיחוק הביתי המקוון (בעיקר הקבוצתי). עתה ההערכה כי עד 2023 ההכנסות בעולם מתחום השיחוק יגיע ל־200 מיליארד דולר. ההכנסות של חברות השיחוק יגיעו השנה באסיה והפאסיפיק ל־78 מיליארד דולר, מזה חלקה של סין מוערך ב־41 מיליארד דולר וארה"ב עם כ־37 מיליארד דולר. השוק הבא לצמיחת תעשיית השיחוק הוא אמל"ט.

אחרי טנסנט, בהיקף ההכנסות משיחוק, עדיין נמצאת סוני, שהוקמה בשנת 1946 והובילה במשך שנים את השוק עם משחקי הנינטנדו שרובכם מכירים. המושג "פלייסטיישן" נולד אצל סוני, שהיא קונגלומרט שבסיסו בטוקיו. פרט לסרטי קולנוע, בידור אינטראקטיבי ומוזיקה, סוני נהנית מרווח הקונסולות שהיא מפיצה. יש לה יתרון כי בסטודיו שלה מופקים סרטי אנימציה, הבסיס למשחקי מחשב.

הכנסותיה של סוני אשתקד משיחוק היו כ־21 מיליארד דולר. אחריהן משתרכת מיקרוסופט (סימנה MSFT), שהכנסותיה ממשחקי הווידיאו הגיעו ל־11 מיליארד דולר, בעיקר ממכירות של הפקות סטודיו בבעלותה בארה"ב ושוודיה. המשחק הפופולרי שלה מחברת הבת השוודית הוא Minecraft, שממנו נמכרו כבר 200 מיליון עותקים מאז הושק לפני עשור בוורסיות משתפרות. השנה מספר הכניסות למשחק מגיע ל־126 מיליון בחודש.

אין כללים קבועים במשחק התלת־ממדי הזה, כל אחד יכול לבנות אותו כראות עיניו. החברה הבאה היא Activision Blizzard (סימנה ATVI), שנוסדה רק בשנת 2008, ואשתקד הייתה בין המובילות במכירת משחקי מלחמה ברזולוציה גבוהה. הכנסותיה צפויות השנה להגיע ל־7.67 מיליארד דולר. הלהיט שלה הוא המשחק Call of Duty: Warzone, משחק רב־משתתפים שהגרסה האחרונה שלו הושקה השנה במרץ, עם פרוץ נגיף הקורונה.

חברות נוספת הן Electronic Arts Inc, (סימנה בנאסד"ק EA), שנוסדה בעמק הסיליקון בקליפורניה בשנת 1982, המפתחת קונסולות למשחקי מחשב ושירותים נלווים. הכנסותיה השנה כבר עברו את ה־5.5 מיליארד דולר, אך קצב הצמיחה שלה בשנים האחרונות אטי יחסית. בין משחקי הווידיאו שלה משחקי כדורגל של FIFA ומשחקי מלחמה: APEX LEGENDS. החברה הפריזאית Ubisoft Entertainment, (סימנה UBI), שנוסדה בשנת 1986, עוסקת בתחומים דומים. היא מציע מאות משחקי קונסולות וידיאו. יש לה רישיון למשחקי וידיאו המבוסס על סרטי אינדיאנה ג'ונס, רחוב סומסום, באטמן והמלאכיות של צ'רלי. הכנסותיה השנה יורדות ב־17% לכ־1.77 מיליארד דולר.

סוני (צילום: רויטרס)
סוני (צילום: רויטרס)

אחרי החגים

החברות שמנינו אינן יכולות לנוח על זרי הדפנה של הכנסותיהן. רוב החברות עשו בשנים האחרונות מאמצים להעביר את השיחוק לטלפונים הניידים החכמים, שמזמן הפכו לבעלי קיבולת אדירה. עכשיו, עם התפשטות הדור החמישי של הטלפון הנייד בעולם, האפשרויות לתעשיית השיחוק יעלו פלאים.

חלקן של הקונסולות יורד מכלל המכירות, ורוב המשתמשים עוברים למשחקים בזמן אמיתי למחשבים חזקים המחוברים לפס רחב החיוני לאיכות המשחק. משם החברות עוברות למציאות מדומה, שבה הסינים נמצאים כיום במקום ראשון בעולם מבחינת היכולות, מה שמכעיס את האמריקאים.

חברות שתורמות לתעשייה הן אלה המפתחות זיכרונות מתקדמים עם יכולות גרפיות אדירות כגון NVIDIA (סימנה NVDA), מסנטה קלרה שבקליפורניה, היא נוסדה בשנת 1993, עם מעבדים המאפשרים חזות גרפית ממחושבת מתקדמת, בין המובילות בתחום בעולם. עתה גם היא מבוססת על שיחוק מובנה ומבוסס על אחסון ומשיכה מענן.

החברה נותנת גם שרותים ומעבדים חכמים וחזקים לתחומי המכשור הרפואי, התעשייה החכמה, סטארט־אפים והנושא החם בשוק המכוניות - הרכב האוטונומי שיוביל אותנו ממקום למקום ללא מאמץ. שווי החברה זינק בשנה האחרונה פי שניים וחצי לכ־540 מיליארד דולר. המתחרה של NVIDIA בייצור שבבי זכרונות מזעריים בעלי כוח עיבוד גרפי בעלי יכולת עיבוד מהירה, החיוניים לתעשיית השיחוק רב־המשתתפים, היא AMD, שנוסדה בסנטה ברברה בקליפורניה בשנת 1969.

מובן שמוצריה טובים גם לענפים נוספים הנדרשים למעבדים מהירים עם יכולת אחסון, ניהול ועיבוד למכשור, וכן לתעשיות שמתקדמות במהירות לאינטגרציה של כלל המערכות בתחומן. הכנסותיה של החברה ברבע השלישי של השנה עלו ב־55.5% ביחס לרבעון המקביל אשתקד והגיעו ל־2.8 מיליארד דולר.

הזירה גועשת בימים אלה, תקופת החגים בעולם הנוצרי והאזרחי, המלחמה היא בין הענקיות מיקרוסופט - המציעה את הגרסה העכשווית Xbox Series X וסוני המציעה את PlayStation 5, שתיהן עם גרפיקה ומנועי אחסון מתקדמים. סדרת ה־X היא עם רזולוציה של 4,000 וסדרת ה־S עם 1,440.

שני המשחקים עם יכולת להציג 120 תמונות לשנייה. שני המשחקים עושים שימוש במעבדי AMD מסדרת ZEN 2 עם מעבד גרפי RDNA. שני המשחקים מקוונים בתשלום חד־פעמי או חודשי. לסוני יש יתרון של שירות אמין בעל ותק של 25 שנה בעוד מיקרוסופט באה לתחרות עם חידושים משלה כגון אפשרות לקבל דיסק קשיח מעבר לגישה המקוונת. במסגרת המכירות של בלאק פריידי ענקית הקמעונאיות WALMART (סימנה WMT), מתכוונת להציע את שני המשחקים המקוונים במחיר של 499 דולר.

מאבדים מעבדים

היכן הסינים? הסינים שמתקדמים בצעדי ענק בכל התחומים נמצאים כאן בפיגור: אין להם תעשייה מתקדמת משלהם בתחום המעבדים, הצ'יפים, עם יכולות עיבוד מהירים מהדור החדש או יכולות של מעבדים גרפיים שכה חיוניים גם לתעשיית השיחוק.

עתה הסינים עדיין חייבים לקנות מחברות אמריקאיות את מעבדי הזכרונות הזעירים והאדירים, לא רק לתעשיית השיחוק אלה גם לתעשיית הטלפונים הניידים המתקדמים מדור 5 או תחנות הממסר לניידים כגון אצל חברת וואווי הסינית. הנשיא האמריקאי היוצא דונלד טראמפ הטיל אמברגו חלקי על יצוא מעבדים לסין, ביקש גם מהיפנים לקפוץ ידם והורה גם לטייוואנים (ששם נמצאת החברה הגדולה ביותר בעולם בתעשיית הזיכרונות לפי הזמנה, TSMC) לסגור דלתותיהם בפני הסינים.

הסינים הכועסים עומדים להשקיע עשרות מיליארדי דולרים בפיתוח תעשיית זכרונות־מעבדים מהדורות החדשים, כדי להיות עצמאיים גם בתחום זה. אבל זה ייקח שנים, קשה לפתח או להעתיק טכנולוגיות כאלה. היום, זהו שם המשחק: לא להיות תלויים במדינות זרות. הסינים הוכיחו ב־40 שנה כי הם מסוגלים כמעט לכל דבר. מגרש המשחקים הכוחני של העולם אינו זר להם, בייחוד שמנהיגם הנשיא שי ג'ינפינג מאיץ בהם לראות קדימה לטווח של עשרות שנים.

בעיה חדשה שצצה החודש היא החלטתה של המפלגה הקומוניסטית בסין לבלום ענקי האינטרנט הסיניות כגון עליבאבא וטנסנט, בטענה שהן עושות מניפולציה בכוחן כדי להכתיב לשוק תנאים לא הוגנים. זוהי התנהגות מונופוליסטית טוענת המפלגה. ממש ימים ספורים לפני הנפקה ראשונית לענקית של חברת הפינטק, Ant Group, מקבוצת עליבאבא, הנפקה של 35 מיליארד דולר מתוך שווי מוערך של 280 מיליארד דולר, עצר הנשיא שי ג'ינפינג, אישית, את ההנפקה.

לא ייתכן כי חברות הענק, עליבאבא השולטת בקבוצת הנמלה וטנסנט, יכתיבו לשוק האינטרנט הבורגני תנאי מסחר מקוון, ביטוח מקוון, שיחוק, תשלומים, הכל תוך איסוף נתונים על לקוחותיהם ודחיקת מתחרים קטנים מהשוק, טוען הרגולטור הסיני, בשם השלטון.

החשש ברור: הסינים מנסים למנוע הקמת מפלצות כמו פייסבוק, גוגל, אמאזון ואפל. זה שם המשחק החדש של המפלגה הקומוניסטית, למרות כל האלגוריתמים של טנסנט המבריקה, היא נכשלה, יחד עם עליבאבא, מלהביא בחשבון את השלטון הסיני בבואה לשחק את שיחוק המפלגה הקומוניסטית שצוחקת אחרונה.

*אין בכתוב בכדי להמליץ לחלוטין על מניות המוזכרות בכתבה. קיימת אפשרות שכותב המאמר מחזיק בני"ע של חברות המוזכרות לעיל.