הטור המלא של אנה ברסקי

כשבקומה השנייה של מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור שומעים את השאלה שמעסיקה את העם היושב בציון (או לפחות את חלקו היושב באולפני הטלוויזיה ובמערכות העיתונים): האם בנימין נתניהו רוצה בחירות, ואם כן, מתי? הם בטח צוחקים בקול. זו אולי שאלה שרלוונטית לשאר השחקנים במגרש הפוליטי, אבל עבור בנימין נתניהו אין דילמה: הוא כבר שם. עמוק בקמפיין הבחירות. אומנם נתניהו עדיין לא יודע לענות על שאלת מועד הבחירות, אך הוא כבר יודע לענות על השאלה מתי הוא לא רוצה שזה יקרה. הוא לא מעוניין למהר יותר מדי. עם זאת, אין לו גם שום עניין להתמהמה.

נתניהו על החיסון של פייזר: "יגיע לישראל בינואר"

כל מי ששוחח עם ראש הממשלה והגיע לשאלת המשך שותפותו עם בני גנץ וכחול לבן, שמע מנתניהו את הדברים הבאים: בני בחור טוב, אבל אינו מתאים להיות ראש ממשלת ישראל. פשוט לא מסוגל. אי אפשר למסור את המושכות לידיים שלו. זה יהיה בלתי אחראי.

אם אלו פני הדברים, אזי נקודת היציאה מבחינת נתניהו היא לפני נובמבר 2021. עם זאת, הוא לא יכול לרוץ מהר מדי אל עבר הבחירות המוקדמות, בגלל הקורונה. הקורונה פקטור מטריד את דיירי המעון שברחוב בלפור מיום הקמתה של ממשלת האחדות, אם לא לפני. עוד כשהתברר שהווירוס הארור לא ייעלם במהרה וימשיך להשפיע על כל היבטי החיים, כולל הכלכלה. הוא לא נעלם בקיץ, חסינות העדר התבררה כפייק, פתיחה מלאה של המשק אחרי הגל הראשון גררה את הגל השני וחיזקה את נפתלי בנט. איך לכל הרוחות אפשר ללכת לבחירות עם עשרות אלפים מובטלים, רבים מהם מהמחנה הפוליטי שלך?

נתניהו ראה את הנתונים ואת הסקרים שניבאו לו ולליכוד צניחה חופשית בואכה הפסד היסטורי, והבין שהפתרון לקורונה חייב לבוא לפני הפתרון לרוטציה. לכן, עם כל אי־הנוחות שבקואליציה הלא מתפקדת, נתניהו מעדיף לסבול אותה עוד כמה חודשים, עד תחנת היציאה הבאה, שטמונה בחוק דחיית התקציב של צבי האוזר - מרץ 2021.

ראש הממשלה סבור שעד אז ישתנה מצב הקורונה ואיתו גם מצב הליכוד בסקרים ואפשר יהיה לקבוע בחירות לתחילת הקיץ, עם עוד איזה סגר וחצי על הדרך כדי לא לשבש את יום ההצבעה. עד כאן הלו"ז הפוליטי לבחירות, כפי שהיה נתניהו רוצה שייראה.

נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

החיסון המיקרונזי

נכון לשבוע נראה שהוא די הצליח במשימה הגדולה - מציאת חיסון פוליטי לקורונה. נתניהו, שמשנתו הפוליטית היא להסב מכשול לאתגר ואתגר לחיזוק - הפך את הקורונה לחומר גלם פוליטי שעד כה עזר לו יותר מאשר קלקל. לאחר שאביגדור ליברמן לא היה מוכן יותר להוות לבנה חסרה בקואליציות הליכוד, למשל, הפכה הקורונה תירוץ להקמת הממשלה הבלתי אפשרית של נתניהו. אלא שהסקרים מראים שגם לנפתלי בנט הקורונה עושה טוב. ככל שהמגיפה נמשכת והכלכלה קורסת, בנט גדל ומתחזק, ונתניהו במקביל חושב כיצד לשטח את עקומת בנט עד הבחירות. השבוע נפלה לידיו הזדמנות.

ביום שני, בשעה הלא שגרתית להופעות בטלוויזיה (שעתיים לפני מהדורות החדשות), התייצב ראש הממשלה מול המצלמות להופעת בחירות במסווה של הודעה חשובה לעם, ובישר על כך ש"החיסון בדרך וכבר רואים אור בקצה המנהרה". בהבעת פנים זוהרת סיפר על ההצלחה המדהימה של חברת מודרנה, שעמה יש לנו הסכם, ועל הסכם שנחתם עם חברת פייזר על אספקת חיסונים בבוא היום, ועל שיחתו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לגבי האפשרות לרכישת החיסון ספוטניק 5. נעדרו מההודעה המשמחת העובדה שיממה קודם דווח בתקשורת הרוסית על עוד רופאים שחלו בקורונה אף שקיבלו שתי מנות חיסון, והעובדה שהחיסון הרוסי עדיין לא קיבל אישורים בינלאומיים ושהצלחתו לא הוכחה. נדמה שאם מחר תכריז מדינת מיקרונזיה על מציאת חיסון משלה, כעבור שעה יודיע נתניהו כי שוחח עם ידידו הטוב נשיא מיקרונזיה וכי החיסון המיקרונזי כבר בדרך לנתב"ג.

שכל ההכרזות על חיסוני הקורונה למיניהם לא ידירו שינה מעיניכם. קרוב לוודאי שאף אזרח ישראלי לא יחוסן בספוטניק 5. לא בשביל זה התקשר נתניהו לפוטין. נתניהו עובד חזק על מציאת חיסון פוליטי נגד הקורונה ונגד עקומת בנט. כמו בבורסה, הודעה פומבית משפיעה על המגמות. "ביבי עובד קשה כדי לשבור את המגמה", אמר לי השבוע סוקר בכיר וותיק. "כלום לא יעזור לו מול בנט פרט ליצירת רושם בציבור הרחב שהחיסון עוד רגע כאן, שהישועה בדרך, ואיתה חזרתו של העולם התקין שהכרנו לפני שנת 2020. זה עשוי להחזיר חלק מהקהל הימני לזרועות הליכוד, ועל זה בדיוק נתניהו בונה".

ראש הממשלה, שבאופן כללי סולד מהדלפות וכועס על מדליפים, איננו מתרגש מכך שישיבות קבינט הקורונה הפכו לשקופות וציטוטים מהדיונים מגיעים לתקשורת, אך כאשר נציג המל"ל זרק משפט וחצי על כך שההתחסנות לא תקרה בישראל לפני סוף האביב במקרה הכי אופטימי, התקומם נתניהו ודרש להפסיק לדבר על דברים שלא צריך להשמיע בפורום כזה. כי מי צריך את האמת אם היא משפיעה לרעה על המניות?

ובחזרה למסיבת העיתונאים בשני. לא רק בשורת החיסונים הייתה שם, בהופעת הבחירות המושלמת של נתניהו. אחרי שבישר על רכישת כל חיסון אפשרי, הוא עבר נקודה נקודה על כל נושא שדרש טיפול. נתן תקווה לנפגעי משבר הקורונה ("נעזור לעצמאים, למובטלים, לסטודנטים - לכולם"), ענה בעקיפין לכל המבקרים ("הסגר שלנו עזר פלאים, וכל העולם המערבי רק מוריד מסכים עכשיו, בעקבותינו"), עקץ את בנט ("אנחנו נוהגים באחריות, בשונה מכל אלה שדחפו לפתוח את הכל בבת אחת וללא הבחנה אחרי הסגר הראשון"), ואף נגע בתחום המדיני והסביר כי אלמלא הוא מדינת ישראל לא הייתה כיום ביחסים נפלאים עם שתי המפלגות בארה"ב. לא נותר נושא אחד שבו לא טיפל נתניהו בחצי השעה של נאום הבחירות שלו.

תוצאות הסקרים לא איחרו לבוא: בנט ממשיך ליהנות מקולות המרכז - שברובו עזב את כחול לבן וטרם קיבל החלטה סופית לאן פניו מועדות, להישאר עם בנט או לעבור לבית פוליטי אחר, אשר קיים או שעתיד לקום - אך הליכוד שומר על היציבות סביב 30 מנדטים. בליכוד עוקבים אחרי מבצע החיסון של יו"ר התנועה ומתכוננים בכל הכוח לפריימריז האפשריים. כרגע רוב חברי הסיעה מעדיפים גם הפעם לזכות בפטור מטירוף הבחירות להרכב הרשימה. "איך אפשר להתארגן לפריימריז כמו שצריך עם הקורונה הזאת?", שאל אותי אחד מחברי הסיעה. "אין חתונות, אין בר מצוות, אין בריתות. איך אגיע לחבק את חברי המרכז היום, בזום?". ובכל זאת הם מעריכים שהפעם יש סיכוי טוב שזה יקרה, וכבר התחילו להתארגן לקראת המערכה.

[email protected]