במערכת הביטחון מזהים את התקופה הקרובה כשעת כושר להגברת הלחץ על הכוחות האיראניים בסוריה. ההערכה היא שהאיראנים אומנם לא ייצאו מסוריה ללא התערבות מדינית של ארצות הברית ורוסיה וחידוש השיח בנושא, אבל בישראל סבורים כי יש הזדמנות לנקודת מפנה משמעותית כבר עכשיו, כאשר ברקע יש גיבוי משמעותי מצד האמריקאים.

תקיפת צה"ל בסוריה. צילום: דובר צה"ל

איראן, כך סבורים בישראל, נמצאת במצוקה כלכלית ואסטרטגית, ובמערכת הביטחון מזהים בשנה האחרונה בלימה במגמת ההתבססות של כוחותיה בסוריה, מגמה שהתחזקה לאחר חיסולו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, על ידי האמריקאים. אתמול חשף צה”ל כי יחידה 840 של כוח קודס, שפועלת להקמת תשתיות טרור מקומיות מחוץ לאיראן ביעדים שונים, היא שעומדת מאחורי הנחת המטענים שנחשפו השבוע ברמת הגולן וגם באירוע הקודם בחודש אוגוסט, שבו חיסל צה”ל ארבעה מחבלים לאחר שהניחו מטענים על הגדר. 

עם זאת, בצה”ל סבורים כי האיראנים רחוקים מאוד מהמטרות שהציבו לעצמם בסוריה, מבחינה צבאית ואזרחית גם יחד. תקיפות חיל האוויר בסוריה השבוע, מעבר לכך שהיו כתגובה למטעני החבלה שנחשפו, נועדו מבחינת ישראל גם להעברת מסר לאיראנים כי צה”ל ימשיך לפעול נגד כל מטרה הקשורה להתבססותם באזור.

המסר בתקיפה השבוע בסוריה כוון כמובן גם לסוריה, בשל החסות שהיא נותנת לאיראנים נגד האינטרסים הישראליים. במערכת הביטחון טוענים כי הפעולה הצבאית נגד הסורים כאמצעי לחץ מביאה לתוצאות, המתבטאות בין היתר במקרים שבהם פעלו הסורים להוציא כוחות איראניים מאזורים מסוימים במדינה.

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)

התקופה הקרובה, גם במזרח התיכון, תעמוד בסימן המתנה לקראת כניסתו של נשיא ארצות הברית הנבחר ג’ו ביידן לתפקיד. ההערכה במערכת הביטחון בישראל היא שעל רקע זה האיראנים יהיו זהירים בתקופה הקרובה, ולא יבצעו פעולות דרמטיות בהקשרים צבאיים או בנושא הגרעין.

כך אתמול התייחס גם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו לסוגיה האיראנית במהלך ביקורו הנוכחי בישראל. “הבוקר דיברנו, ראש הממשלה נתניהו ואני, כיצד נוכל להגן על האמריקאים והישראלים באזור מפני המשטר בטהרן”, אמר השר האמריקאי והוסיף: “איראן נשארת באזור, ואנחנו לא צריכים לקבל כמובן מאליו את העובדה שהם נשארים, כי איראן מעניקה חסות ממלכתית לטרור בכל העולם. ישראל תמכה בצורה יוצאת מן הכלל בקמפיין הלחץ שהפעלנו כלפי איראן, ואנחנו לא מתכוונים להרפות ולהפסיק ללחוץ. רק אתמול הודיעה ארה”ב על גל של סנקציות חדשות כלפי בכירי המשטר בטהרן”.