אריאל זיו - מערך השיווק הישיר הוכיח עצמו
"את משק הפרחים שלנו במושב היוגב בעמק יזרעאל הקימו הוריי דוביק וגילה, ובשנת 2008 אני הצטרפתי אליהם. אנו מתמקדים בגידול ורדים וחרציות לשוק המקומי. הסגר הראשון של הקורונה תפס אותנו בשיא העונה – השטחים היו מלאים פרחים לקראת שלושה חגים שמגיעים אחד אחרי השני – יום האישה הבינלאומי, יום האישה הערבייה ופסח. החלטנו לא לזרוק את הפרחים שהצטברו אצלנו אלא לתרום אותם לקשישים, לנזקקים, לעובדי מד"א ולבתי חולים, שישמחו את האנשים שם.

"20 העובדים שלנו, ישראלים ותאילנדים, המשיכו לעבוד גם בסגר הראשון ואחריו, כי אנחנו נחשבים לחיוניים. בענף הזה אתה בכל מקרה חייב להמשיך לעבד את השטח, כי אחרת הוא 'ימות' ולא יהיה לך לאן לחזור. יש לנו חנות במושב על שטח של 150 מ"ר, שמשווקת את הפרחים שלנו באזור הצפון, אבל אולמות האירועים וההזמנות לסידורי פרחים, שהם חלק משמעותי מהלקוחות שלנו – עדיין מושבתים, וכאן יש לנו חור גדול מאוד בהכנסות.

"כבר לפני זמן רב הבנתי שהעתיד הוא באונליין, אז הקמתי אתר מכירות מתקדם מאוד ומערכים של שיווק טלפוני ושל שליחויות. התוצאה הייתה שהגענו מוכנים למשבר. כאן החלטתי לשווק את הפרחים באופן ישיר - הבאנו עוד עובדים, הגדלנו טווחים ונתנו ללקוחות גם אפשרות לבחור בעצמם חבילות של פרחים. עם זאת, כ־50% מהמכירות בענף הן פנים מול פנים, וכאן אנו נמצאים בצומת גדול של אי־ודאות. בתחילת השנה הבאה יש יום המשפחה, ולנטיינ'ז דיי ויום האישה הבינלאומי, ואנו לא יודעים מה לעשות – להכין את השטחים או שיהיה סגר נוסף. בינתיים אנו נאחזים בחבל כדי לא ליפול למים, אבל כבר עייפים ומותשים".

הכותב הוא הבעלים של "משק זיו רוזס", מושב היוגב. טל': 1700-704-442

אריאל זיו, משתלת זיו רוזס (צילום: פרטי)
אריאל זיו, משתלת זיו רוזס (צילום: פרטי)

ערן סולומון: הסחלבים למאכל מחכים למסעדות
"את המשק המשפחתי שלנו במושב שחר בחבל לכיש הקים אבינו המנוח, יצחק סולומון, והיום אחי עמית ואני מנהלים אותו. יש לנו 26 דונם של חממות, שבהן אנו מגדלים סחלבים – לנוי וגם למאכל. מסעדות רבות בארץ ובחו"ל משתמשות בסחלבים שמותר לאכול אותם ו/או לקישוט המנות, והן מהוות 50% מהלקוחות שלנו. השאר זה סחלבים בעציצים לבית או פרחים קטופים שמיועדים לאירועים וחתונות. בנוסף, יש לנו משתלת מכירה באזור, שם אנו עובדים בעיקר מול לקוחות פרטיים. ערב הגעת הקורונה לישראל העסקנו עובדים ישראלים ו־12 תאילנדים. תוך זמן קצר רובם חזרו לארצם ונשארנו עם ארבעה. היינו צריכים לקבל פועלים אחרים במקומם, אבל הם לא הגיעו בגלל הקורונה והגבולות הסגורים".

"בסגר הראשון המשכנו לעבוד, כי חקלאות נחשבת לענף חיוני, אך נאלצנו לצערנו להוציא חלק מהעובדים הישראלים לחל"ת. המחזור הכספי במשתלה באזור נפגע פחות, אבל הרגשנו את הנפילה במשתלה במושב. כשאין חתונות ואין שמחות, ואין כנסים ואין מסעדות – אז גם אין הזמנות ואין עבודה. היינו צריכים להשמיד כמות עצומה של סחלבים, וזה היה לא קל".

"בסגר הראשון הקמנו מערך קטן של שליחויות אשר הוכיח את עצמו ונתן מענה לנו וללקוחות. למרבה הצער, עם הזמן זה נהיה פחות ופחות רלוונטי, כי המסעדות וגני האירועים עדיין סגורים. הייתה אומנם אחרי הסגר הראשון הפסקה קלה שבה נפתחו המסעדות בארץ  ובעולם, אבל אז הגיע הסגר השני והכל נעצר. אני שומר על קשר עם הלקוחות, אבל תכלס אין הרבה מה לעשות חוץ מלקוות שהמצב ישתפר והמקומות ייפתחו מחדש".
הכותב הוא מבעלי "משתלת סולומון שחר" ו"משתלת אזור". טל':  054-4878202

סחלבים במשתלת אזור (צילום: פרטי)
סחלבים במשתלת אזור (צילום: פרטי)

עומר חרמוני: להגדיל חשיפה ונגישות לקהל המטרה
למשתלה של משפחת זיו הייתי ממליץ לקדם את העמוד באתר שלהם "משלוחי הפרחים לפי אזורי החלוקה" ברשתות החברתיות כפרסום ממומן (פרסום בדחיפה) לקהל מפולח בהתאם לאזור. באשר לחשש מסגר שלישי בתקופת חגי הפרחים הגדולים - יום המשפחה, ולנטיינ'ז דיי ויום האישה הבינלאומי – יש לזכור שהמועדים האלו יחולו במועדם, סגר או לא סגר, ושתמיד יהיו לכך לקוחות. לכן יש לחשב ולהשוות בין הפסד הנובע מוויתור מראש על ההכנסות, לבין הפסד הנובע מביקוש נמוך. למשתלת הסחלבים של משפחת סולומון מומלץ להגדיל את החשיפה והנגישות לקהל המטרה. למשל, לאפשר ביצוע הזמנות ותשלום דרך כל האתרים ועמודי הפייסבוק, אשר כרגע חלקם מוגבל לחברים בלבד. כדאי גם לפרסם קישור לקטלוג, הכולל מחיר ומשלוח לבית הלקוח בכל האתרים והעמודים. במקביל, הם צריכים לפרסם את הסחלבים המיועדים לקישוט המנות בקבוצות של חובבי מאכלי גורמה ומסעדות גורמה (פודיז), צופים של תוכניות ריאליטי־בישול וכדומה.
הכותב הוא יועץ עסקי

עומר חרמוני (צילום: פרטי)
עומר חרמוני (צילום: פרטי)

מרלן אשמוז: להפיג את אי־הוודאות
עסקים מענף החקלאות פועלים גם בימים כתיקונם במציאות של אי־ודאות. הקורונה, הגבלות ההתקהלות, היעדר האפשרות לערוך אירועים וכן הסגרים המתמשכים הוסיפו קושי נוסף למגדלי הפרחים. על מנת לשרוד ולשמור את הראש מעל המים, מצאו החקלאים דרכים יצירתיות כדי לייצר לעצמם הכנסות חלופיות, בין היתר על ידי הגדרת קהלי יעד חדשים, מכירה בדיגיטל, הקמת מערך של משלוחים והרחבת האזור הגאוגרפי שאליו מוציאים את משלוחים. בשלב זה, הרבה לקוחות עסקיים עדיין נמצאים במצב של אי־ודאות לגבי העתיד ובמאבק להישרדות. חשוב מאוד לשתף את הבנקאים בסניף, שיש להם מגוון של פתרונות, לרבות באמצעות הקרן בערבות המדינה. השיתוף עוזר לנו, הבנקאים, להתאים לכל לקוח את המענה המימוני שמתאים לו - בהתאם לענף, לפעילות העסקית שלו ולתזרים המזומנים הקיים והצפוי. תפירת "חליפת מימון" מתאימה היא קריטית לא פעם להישרדות של בית העסק ואף לחזרה לצמיחה.
הכותבת היא מנהלת המחלקה העסקית בסניף עפולה בבנק הפועלים

מרלן אשמוז (צילום: פרטי)
מרלן אשמוז (צילום: פרטי)

על רקע ההתמודדות המתמשכת במשק עם משבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית בתקופת משבר וחוסר ודאות. מדי שבוע נציג בפניכם סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, לצד כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה מאתגרת זו. המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי. אין האמור לעיל מהווה הצעת אשראי, מתן הלוואה ו/או דחיית תשלומים בכפוף לאישור הבנק ותנאיו. אי־עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.