ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) שוחח הבוקר (שישי) עם ג'ודי ניר מוזס שלום ב-103FM אודות המשבר במפלגתו, הכולל ירידה בסקרים ושמועות על פיצול לאור שיתוף הפעולה בין מפלגת רע"מ וראש הממשלה נתניהו.

ביבי הולך לפצל אתכם? חלק מכם הולך לעבור לתמוך בליכוד?
"לא, זה לא יקרה".

זה נראה ירח דבש.
"לא ירח ולא דבש. יכול להיות שפה ושם היו אמירות והצהרות שהוסיפו לניחושים האלה, וההצהרות האלה לא היו נכונות ולא היו במקום".

מה זאת אומרת לא נכונות?
"אני מבין שכל חבר כנסת רוצה להביא הישגים לציבור שלו, ואני מאמין לחבריי כולם, כל הרשימה המשותפת, שזה מה שהם רוצים. הישגים מביאים גם במאבק וגם בדרישות מול משרדי הממשלה, ומול ראש הממשלה. אבל כשהייתה הצהרה למשל על אפשרות של תמיכה בחוק הצרפתי, זה יצר את כל ה...".

נכון, אתם תתמכו בחוק הצרפתי שיוציא את נתניהו מבית המשפט?
"לא יקרה".

אולי חלק מכם?
"לא יקרה".

אולי תתפצלו?
"לא יקרה, זה מעשה שלא ייעשה, וזה לא יקרה. אי אפשר לתת חבל הצלה לראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום, תמורת תקציבים".

אבל אחד מכם הודיע שיש מצב.
"ולכן, אני אומר שזה לא יקרה".

נזפתם בו?
"לא נזפנו, זו לא נזיפה, אבל זה ויכוח נוקב שיש בתוך הרשימה. ודעתי כיו"ר הסיעה, שזה לא יקרה, אסור שזה יקרה. חבל ההצלה היחידי שאנחנו צריכים לתת, זה לציבור שלנו שנמצא במצוקה, ולא לראש ממשלה...".

אבל ככה זה נראה. האיש שבאמת עשה את ההסתה הכי גדולה נגדכם, מקבל מכם חבל הצלה?
"ראש הממשלה נתניהו הוא האיש המסית ביותר שהיה נגד הציבור הערבי, נגד הלגיטימיות של עצם ההצבעה בבחירות, 'הערבים נוהרים לקלפי'. ורק לפני שלושה ימים, הוא אמר על הרשימה המשותפת כולה שהם תומכי טרור, ולכן...".

אבל, האמת שחלק מכם באמת תומכי טרור.
"אף חבר כנסת מהרשימה המשותפת לא תומך טרור".

מה זאת אומרת? לפעמים, אתה יודע, שכשיש שהידים, הם הולכים לבקר את המשפחות שלהם, הם מתבטאים בנושא. למה זה טוב?  
"העמדות של הרשימה המשותפת תמיד היו נגד פגיעה באזרחים, אבל בעד סיום הכיבוש. זה ישאר ככה, ולפעמים נעשים דברים שהם מחוץ לקונצנזוס ולמיינסטרים. בשביל זה, אנחנו מייצגים עמדות שונות מהמיינסטרים".

בסגר הראשון, התחלואה במגזר החרדי הייתה ממש גבוהה, ואז גמזו רצה לעשות שיטת רמזור לפי האזורים, אזורים ירוקים יפעלו כרגיל, האדומים בתנאים מגבילים. כמובן שהחרדים לא הסכימו, אז כולנו נכנסנו לסגר שני. עכשיו, הערים האדומות, הן בעיקר ערים ערביות, וסוגרים אתכם. לא פותחים, נכון?
"יש סגרים מקומיים".

מה שלא הסכימו לחרדים, אצלכם זה עובר.
"לא, גם לחרדים עשו סגרים. בכמה יישובים חרדים עשו סגרים. לפני כמה שבועות, הציבור הערבי נהג נכון וקיים אחרי ההוראות, ושיעור התחלואה היה הכי נמוך. לאחרונה, בגלל התחדשות החתונות וההתקהלויות, זה גרם להתפרצות של התחלואה. אסור שההתקהלויות האלה יקרו. לא צריך לקיים חתונות. אני באופן אישי, מאז התפרצות הקורונה, לא משתתף בחתונות, לא הולך למקומות שיש בהם התקהלויות, מתקשר טלפונית לברך או לנחם, זה לא קל לי".

ואיך מקבלים את זה?
"זה לא קל לי ולא קל לציבור, אבל יש הבנה. אני אומר לאנשים, 'אני עקרונית, לא משתתף בחתונות, כי אני מתנגד לקיום החתונות, עם ההתקהלויות וההפרה של ההוראות, כשאחרי כל חתונה, יש התפרצות'".

אז מה אתם עושים? המשטרה עובדת מספיק חזק בכל האירועים האלה? אתה מרוצה מהעבודה? כי השבוע, איימן עודה, ממש כמעט בכה.
"לגבי עבודת המשטרה בכלל בחברה הערבית?".

גם תופעת הנשק הבלתי חוקי בחברה הערבית, וגם כל העניין הזה של האכיפה.
"אנחנו מזה מספר שנים, כל ראשי הציבור הערבי, פוליטיקאים, ראשי רשויות, אנשי דת, זועקים ודורשים מהמשטרה שתעשה את מה שהיא צריכה לעשות, לגבי מיגור הפשיעה, מיגור ארגוני הפשע ואיסוף נשק. היא יכולה הרבה יותר ממה שהיא עושה, כי היא לא עושה מספיק".

'94 אחים שלי נהרגו השנה' (ציטוט של איימן עודה מנאומו).
"חד משמעית, והשנה עוד לא הסתיימה. זה יהיה שיא שלילי כואב".

אז למה אתה חושב שזה קורה? מה, המשטרה מזלזלת בכם? אתם לא מעניינים אותה? הציבור הזה לא מעניין אותה? או שלא משתפים איתה פעולה אולי ברשויות הערביות?
"האמתלה של אי שיתוף פעולה, היא לא רצינית ב-2020. למשטרה יש אמצעים אלקטרונים, טכנולוגים. היא אומרת שהיא יכולה להגיע לכל מקום. לדעת המשטרה, היא מכירה כמעט כל מי שביצע פשע, אבל לפעמים, היא לא יכולה להגיש כתבי אישום וכדומה".

למה?
"אגב, יש עוד בעיה. כשמוגשים כתבי אישום, לפעמים יש פסקי דין מקלים בבתי המשפט".

אתה קורא לבתי המשפט שיחמירו?
"בענישות של ירי ופרוטקשן ודמי חסות והפחדות, בוודאי, ואלימות נגד נשים, בוודאי. היד קלה על הדק השחרור במקרה של אלימות כזאת".

גם רצח בתוך המשפחה של נשים?
"גבר שרוצח אישה, הוא לא גבר במובן המסורתי. הוא פחדן, הוא מוג לב. רצח נשים, הוא דבר נתעב, כי יש גבר שחושב שמותר לו הכול, כי הוא יותר חזק וכדומה. אני מתעב את התופעה הזאת. אנחנו מפגינים ברחוב, אנחנו מדברים, לא רק בכנסת, גם ברחוב, בתקשורת בערבית. אני יזמתי הצעת חוק, למשל, שאסור לומר 'רצח על רקע חילול כבוד המשפחה', כי כבוד זו מילה חיובית, ולכן אין להשתמש במילים חיוביות. הביטוי 'רצח נשים' לבדו, הוא נורא ומזעזע".

צודק 100%. איך זה שיש לערבים כל כך הרבה שנים רק רשימה אחת? איך אין לכם עוד רשימות?
"זה לא נכון".

אף אחד לא מכיר יותר אלטרנטיבות מהרשימה משותפת.
"לא, הרשימה המשותפת קמה ב-2015, לפני זה היו ארבע מפלגות, ולפעמים רצו דו ראשי, חד ראשי".

אבל אין שום דבר חדש אצלכם, אלה אותם אנשים המון שנים, למה?
"זה לא נכון, זה לא נכון. את רואה, ברשימה שלי, תע"ל, נכנסה סונדוס סאלח, הח"כית הכי צעירה ומוכשרת בכנסת".  

רצה לכנסת עוד רשימה חוץ מהמשותפת?
"יש ח"כים חדשים גם ברע"ם, גם בחד"ש, גם בבל"ד. האיחוד של הרשימות היה תוצאה של דרישת הציבור וגם של העלאת אחוז החסימה, גם וגם. יש כאלה שאומרים שאם ליברמן לא היה יוזם את העלאת אחוז החסימה, המצב היה נשאר יותר פלורליסטי ומפלגות היו רצות בנפרד. יש יתרונות של לרוץ יחד, וזה מה שהציבור רצה".

אני מקווה שבאמת תהיה לכם ירידה בשיעור החיוביים.
"אגב, ה-R, מקדם ההדבקה, עולה גם בציבור הכללי, יותר בציבור הערבי לאחרונה. אני קורא לכולם, יהודים וערבים, להישמע להוראות משרד הבריאות ולא להתקהל, ומסכה, זה דבר חשוב ביותר".