לפני שבוע סיפרנו כאן על חגיגות הבוז'ולה שהתקיימו השנה בצל הנגיף, אבל יוזמה מקורית של מסעדת בסטה בשוק הכרמל, מסעדה שידועה בתפריט היין המפואר שלה, גילתה לנו יין חדש, צעיר ומקסים, תולדה של שיתוף פעולה בין אבירם כץ, אחד מאנשי היין המוערכים בענף המסעדנות ומבעלי הבסטה, עם קובי ארביב, היינן הראשי של יקב רקנאטי: "יין ראשון לבציר – ארגמן אשכולות שלמים" ואנחנו נכתוב את שאסור לכתוב על הבקבוק, מחשש להפרת זכויות הקניין של הצרפתים: בוז'ולה ישראלי. ארביב מספר שהיין מופק מאשכולות שלמים של הזן המקומי ארגמן שנבצרו בחודש ספטמבר 2020, עברו תסיסה קרבונית כמקובל בייצור יינות בוז'ולה ובוקבקו כיין האדום הראשון מבציר 2020. העבודה עם אשכולות שלמים העניקה ליין צבע נדיר וטעמי פרי מרעננים. כמי שטעם לא מעט יינות בוז'ולה, האלטרנטיבה הישראלית שייצרו ברקנאטי עבור הבסטה עולה בטעמיה על רוב היינות שמיוצרים בשיטה דומה, מענבי גאמיי בארץ המקור.

את היין ניתן להשיג אך ורק במסעדה שלמענה נוצרו, המחיר הרשמי: 98 שקלים לבקבוק. אך זהו המחיר למי שייקח בקבוק לישיבה מאולתרת על אחד הספסלים הציבוריים בסביבה. במקרה של הזמנת היין כחלק ממשלוח, המחיר יהיה כנראה צנוע יותר.

רקנאטי, ארגמן 2020 - בסטה  (צילום: אבירם כץ )
רקנאטי, ארגמן 2020 - בסטה (צילום: אבירם כץ )

סנונית ראשונה לקראת החגים
כריסמס, נוביגוד או חנוכה – חגי חודש דצמבר בקרב דתות ומדינות שונות הם סיבה מצוינת לחברות המשקאות להוציא לשוק מהדורות מיוחדות של משקאות מוכרים. מי שירצה יוכל ללגום מהבקבוק השונה בערב השנה האזרחית, מי שירצה – ישמור אותו על המדף בתקווה שיבוא יום ומחירו יאמיר. וודקת הפרימיום הרוסית הנמכרת ביותר בעולם, רוסקי סטנדרט תוציא לשוק מהדורה מוגבלת ומיוחדת לציון סוף השנה האזרחית ולקראת חגיגות הנוביגוד. הוודקה בבקבוק החדש נקראת "מלכיט"  Malachite בהשראת אחת מאבני החן הפופריות ברוסיה, שהייתה אף אחד מסמלי שושלת רומונוב, משפחת הצארים ששלטה ברוסיה עד למהפכה הקומוניסטית. לדברי היצרן, השילוב בין המסורת הרוסית לעיצוב העכשווי מבטא את רוחה של רוסיה המודרנית. המחיר: למרבה השמחה, לא הועלה כפי שמקובל במהדורות לאספנים ונותר כ-65 שקלים לבקבוק – שכבר נמכר בחנויות.

רוסקי סטנדרט מלכיט  (צילום: יח''צ)
רוסקי סטנדרט מלכיט (צילום: יח''צ)

גאווה ישראלית
מותג הוויסקי הסקוטי PURE SCOT (מזקקת בלאנדור) הוא שם ששווה להכיר ואף לזכור. בעידן שבו כל אוהבי הוויסקי לא מסתפקים בפחות מסינגל מאלט שנתפש בעיניהם כמיוחד, טוב שיש מי שמזכיר שיצורו של בלנדד טוב, הוא משימה מורכבת פי כמה – ולפחות במקרה הזה, התוצאה היא מוצלחת מאוד. רק שלא בשבחי הוויסקי באנו לספר הפעם, אלא לדווח על שיתוף פעולה בין המותג לבין זוג אמני גרפיטי מישראל סטפה ואלינה אייפו (AIFO), שציירו יצירה אומנותית על גבי קיר ענק ברחוב מרגוזה בשוק הפשפשים.היצירה, לדברי הזוג אייפו,  מציגה את רוחה של העיר תל אביב ובמרכזה דמות כלב בצורת דרקון. איור הכוכב בצורת המספרים 72, מסמלים את 72 שנותיה של מדינת ישראל. 

היצירה שצוירה על הקיר בשוק הפשפשים, הועתקה בהתאם ונבחרה לככב על אריזת בקבוקי הוויסקי, המוצעים במהדורה מיוחדת ובלעדית של 6000 בקבוקים בלבד. הבחירה בזוג אייפו הייתה אל מול מתמודדים מכל העולם.

ובכל זאת, פטור בלי כמה מילים על הוויסקי הרי אי אפשר: הוויסקי שנוצר על ידי איאן מק'מילן, משלב סינגל מאלט ממזקקת בלאדנוך ווויסקי מאזורי ספייסייד, היילנדס ואיילה. הוא מפגין ארומה של עור ישן, טופי ועוגת פירות עם רמז לעשן שמתפתח עוד יותר על הלשון ביחד עם טעמי פירות מתוקים ודבש. המחיר: 150 שקלים. ואת הבקבוק (היפה מאוד לכשעצמו) בתוך האריזה "הישראלית" ניתן להשיג אך ורק ברשת בנא משקאות, שמייבאת את המותג לישראל.

וויסקי PURE SCOT בעיצוב ישראלי  (צילום: יח''צ)
וויסקי PURE SCOT בעיצוב ישראלי (צילום: יח''צ)

פיקניק על בסיס יין
על צריכת היין המוגברת בישראל בתקופה הקורונה כבר כתבנו כאן לא מעט, אבל מעבר למסעדות ולברים, פגעה הקורונה גם במרכזי המבקרים של היקבים, אלה שהפכו לתחנה במסלולם של נופשים רבים בצימרים וסייעו להעלאת קרנם של היקבים ולמכירה מתוצרתם. ביקב הרי גליל נתקבע הבראנץ' של צהרי שישי כאטרקציה שמשכה אל היקב לא מעט מבקרים, שהרי אנו הישראלים מתקשים ללגום משקאות לבדם ומוכרחים לנשנש משהו בצד. ביקב החליטו להפוך את הבראנץ המצליח למארז טייק אווי שאותו אפשר לקחת לחלקת הדשא הקרובה, אל היער הסמוך או לצימר. בערכת הבראנץ' תמצאו כיסוני גבינה, גלילות חציל המילוי גבינות, קישים, סלטים, גבינות בוטיק, מני מאפים מתוקים ואף מוזלי. כל זה ביחד עם בקבוק מיינות היקב, זוג כוסות וכלים חד פעמיים מתכלים. המחיר: 250 שקלים לזוג, לאיסוף עצמי מהיקב (ובהזמנה מראש בלבד). 

מי שלא רוצים להתחייב לבראנץ' מלא, אלא רק ללגום לצד נשנוש קל, יכול להסתפק בערכת הפיקניק שמכילה גיבנה ממחלבת הבוטיק שוורץ, קרקרים, ממרחים לבחירה ובקבוק "הרי גליל אדום", במחיר צנוע יותר: 139 שקלים. 

כמובן שניתן לבנות גם ערכות פיקניק אישיות במגוון משתנה של מוצרים, יינות ומחירים. כל היינות והמארזים הם באיסוף עצמי ממרכז המבקרים של היקב בקיבוץ יראון – ואנשי הרי גליל מבטיחים גם עזרה בהמלצות על מסלולי טיולים ופינות נסתרות לפיקניקים.

ערכת פיקניק. יקב הרי גליל  (צילום: סבטלנה שולגה)
ערכת פיקניק. יקב הרי גליל (צילום: סבטלנה שולגה)

לחובבי ויסקי בלבד
מוזיאון הוויסקי שבשרונה, מעבר להיותו מוקד משיכה לחובבי וויסקי מרחבי הארץ, התפאר באוסף מיוחד של סוגי ויסקי נדירים שלעיתים קשה למצוא בחנויות הוויסקי ה"רגילות". עתה הוחלט במוזיאון להציע למכירה חלק מהבקבוקים הפחות-שגרתיים שבאוסף (שכולל למעלה מאלף בקבוקים מ-13 מדינות). בשלב הראשון הועמדו למכירה 15 בקבוקים: ביניהם, מק'אלן ממהדורות שלו וחמש, ניקה 12, הייזלברן 10, טומור 16, לגבולין 12 ועוד. 

המכירה תתקיים בצורה של מכרז פתוח. נכנסים לדף הפייסבוק של המוזיאון בו מוצגות תמונות הוויסקי, מציעים מחיר בתגובה – והמחיר הגבוה מבין אלה שיושארו בתגובות – יזכה בבקבוק.

וויסקי בר מוזיאון  (צילום: אנטולי מיכאלו)
וויסקי בר מוזיאון (צילום: אנטולי מיכאלו)