שר המשפטים לשעבר, חיים רמון, שוחח הבוקר (ראשון) עם אראל סג"ל ויריב אופנהיימר ב-103FM לציון 15 שנה להקמת מפלגת קדימה, והשווה בין המפלגה שהקים לבין המתרחש כיום במפלגת כחול לבן.

השבוע לפני 15 שנה הוקמה מפלגת קדימה שיצרה "מפץ גדול" בפוליטיקה הישראלית והפכה למפלגה השלטון הראשונה שאינה הליכוד או העבודה. לאחר מכן קרסה המפלגה וחברים בכירים בה הורשעו בעבירות שחיתות.
"מפלגות מרכז יש בהן מן הימין ומן השמאל, יש בהן מהצד של יריב, הרצון להיפרד מהפלסטינאים. יש בהן מן הימין שאומר הפרטנרים שלנו בעיתיים, אנחנו לא צריכים לחכות עד שיואילו בטובם לעשות איתנו שלום, ועד אז המגמות שהן רעות ימשיכו ויתקיימו, ואני מדבר על העניין המדיני. גם בעניין הכלכלי יש דבר דומה אבל אני אעזוב את זה. בעניין המדיני אנחנו רוצים להיפרד מהפלסטיניים לא כי אנחנו רוצים לעשות טוב להם אלא כי אנחנו רוצים לעשות מה שטוב ליהודים.

"זה קדימה, היא קמה על הבסיס הזה, כאשר אריק שרון בתקופת היותו רה"מ מטעם הליכוד עשה שני דברים חד צדדים בעלי משמעות של היפרדות - הקמת הגדר, שגם מימין וגם משמאל התנגדו, וגם ההתנתקות החד צדדית מעזה, שגם מימין וגם משמאל התנגדו לה. זה היה המוטו המרכזי, וכאשר הלכנו וניצחנו בבחירות ב-2006 מראש הודענו שנעשה התנתקות, שאולמרט קרא לה התכנסות, והודיע אחרי הבחירות ולא לפני. זה המוטו של מפלגת מרכז, היא עוסקת בהיפרדות מהפלסטיניים מנקודת ראות קודם כל – מה טוב ליהודים".

כחול לבן היא מפלגת מרכז?
"כחול לבן היא כלום. גם במערכת הבחירות עסקה רק בנושא אחד – באישיותו של נתניהו, בשחיתות של נתניהו, ובכל הנושאים האלה היא לא עסקה בשום נושא אידיאולוגי, וודאי לא מדיני. איך אמר אברמוביץ', זה ליכוד בלי כתבי אישום. זה בגדול כחול לבן, לא היה לה איחוד אידיאולוגי ורואים את זה עכשיו".

יש לה קהל מצביעים.
"כחול לבן הייתה כלום מכל בחינה שהיא, כל מי שהצביע לכחול לבן לא הצביע בעד גנץ אלא נגד ביבי".

אולי זה חלק מהטעות של קדימה? השאלה היא לא רק פלסטינים אלא התנחלויות. המילה היא האם אתה בעד או נגד.
"קדימה הלכה למערכת בחירות והודיעה שהיא תעשה התכנסות. מה הייתה ההתכנסות? הרעיון היה פינוי-פיצוי של כל מה שמעבר לגושים, וכל הגושים מספחים אותם, שזה היה אז נדמה לי 250 אלף איש, ו-65 אלף איש מעבר לגושים. אני עשיתי סקרים ובדקתי כמה יסכימו וכמה לא, מה היה בעזה הרעיון המרכזי? להפסיק לשלוט על שני מיליון פלסטינים כיד להקטין את הסיכון הדמוגרפי והפיכתה של מדינת ישראל ממדינת היהודים למדינה דו לאומית. הימין ניצח בחלק גדול מהקרב על ההתנחלויות ברגע שאנשים כמוני באו ואמרו שכל גושי ההתיישבות שבזמנו התנגדנו אליהם, מעלה אדומים וגוש עציון, וכל אלה היו בתוך הגדר, בתוך מפת הגדר של קדימה, ואמרנו 'אנחנו נספח אותם למדינת ישראל' ומה שיהיה מעבר? על זה ננהל משא ומתן".

מי גרם לכך שקדימה נעלמה מהמפה הפוליטית? היה מופז, ציפי לבני, אולמרט גולח בשלב מוקדם יותר, אתה חטפת את שלך כי התעסקת עם מערכת המשפט. מי אחראי לכישלונה המוחלט?
"לפעמים אני בא ואומר, כנראה אני אדם חופשי, אבל אם יש אלוהים הוא כנראה בעד המתנחלים. המכה הראשונה על קדימה הייתה נפילתו למשכב סופי של אריאל שרון. אח"כ באה מלחמת לבנון השנייה שערערה מאוד את מעמדו של אולמרט, אח"כ באו החקירות ואז בא אהוד ברק שפעמיים היכה. פעם בכך שהוא זה שהוביל לצערי את אולמרט להתפטר עוד לפני שהייתה המלצת משטרה, באמצע משא ומתן שאני לא יודע אם היה מניב פירות או לא אבל היה רציני. אחרי בחירות 2009 הגענו להסכמה על רוטציה בין ביבי לבין לבני, 2/3 לעומת 1/3, לפני כן היה חוסר המיומנות הפוליטית של לבני, אהוד התפטר והיא לא הצליחה להקים ממשלה, לאחר הבחירות שהגיעו להסכם ברק ברגע האחרון הצטרף לביבי וביבי ברח מההסכם שלא נחתם. אלה היו סדרה של מכות מדרך הטבע או שלא מדרך הטבע, אבל באה מפלגה משום מקום והפכה להיות מפלגת שלטון. שרון בא ברגע מסוים והבין שלהיפרד מהפלסטינים זה הדבר הכי חשוב לעתידנו כמדינת היהודים, את זה שכח גם השמאל גם הימין וגם המרכז לצערי".