בנק הפועלים חתם בימים האחרונים על מזכרי הבנות לשיתופי פעולה עם אזורי הסחר הפיננסיים המובילים באיחוד האמירויות - השוק העולמי של אבו-דאבי (ADGM) והמרכז הפיננסי הבינלאומי של דובאי (DIFC). החתימה מגיעה לאחר שיחות מאומצות בחודשים האחרונים מול שני אזורי הסחר. 

השוק העולמי של אבו-דאבי (ADGM) הינו אזור סחר פיננסי מוביל שמרכזו בבירת איחוד האמירויות אבו-דאבי. ADGM מהווה גורם מרכזי הממצב את אבו-דאבי כמרכז עסקים ומסחר עולמי, ומקשר בין הכלכלות המתפתחות של המזרח התיכון, אפריקה ודרום אסיה, לבין שאר העולם. האסטרטגיה של הארגון מתבססת בין היתר על ניצול החוזקות של אבו-דאבי בעולמות הפיננסיים, ניהול הנכסים, חדשנות פיננסית, סחר בנגזרים, קיימות, ועוד. 

המרכז הפיננסי הבינלאומי של דובאי (DIFC) הינו אזור סחר פיננסי מוביל המהווה מרכז פעילות משמעותי ל-72 מדינות במזרח התיכון, אפריקה ודרום אסיה. חזון הארגון מבוסס על קידום העולם הפיננסי, בניית אזורי חדשנות ופינטק מתקדמים, תמיכה ומימון בצמיחת סטרטאפים, יצירת רגולציה מתאימה, ועוד. היקף הפעילות של הארגון באה לידי ביטוי בניהול נכסים בהיקף של 178 מיליארד דולר ובהעסקתם של למעלה מ-25 אלף עובדים. 

במסגרת מזכרי ההבנות הוסכם כי בנק הפועלים יקדם שיתוף פעולה נרחב עם אזורי הסחר ויוביל עם כל אחד מהם שורה רחבה של פרויקטים ומיזמי פינטק וחדשנות שיסייעו לעידוד פעולות סחר בינלאומיות, עסקיות ופיננסיות בין ישראל לאיחוד האמירויות, וכן תמיכה בחברות פינטק וביזמים המעוניינים להרחיב את הפעילות והפריסה שלהם בישראל ובאיחוד האמירויות. 

החתימה על מזכרי ההבנות מבססת את השותפות שהחלה להירקם בין הבנק לבין אזורי הסחר עם יציאת משלחת הבנק לאיחוד האמירויות בחודש ספטמבר 2020, והיא מבטאת את המחויבות לקידום משותף של מיזמי חדשנות בפינטק ובתחומים נוספים, שיסייעו לפיתוח השירותים הפיננסיים בשתי המדינות ולחיזוק הקשר בין הכלכלה הישראלית לכלכלה האמירתית. 

את חתימת ההסכמים הובילו אסף אזולאי וקרן מזור שמונו על ידי מנכ"ל הבנק דב קוטלר כנציגי הבנק הניידים לאיחוד האמירויות. בנק הפועלים הוא הבנק הישראלי הראשון שחותם על מזכר הבנות עם אזורי הסחר הפיננסיים באיחוד האמירויות.

במסגרת שיתוף הפעולה עם ADGM, מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר ישתתף באירוע פינטק אבו-דאבי שיתקיים ב-26 לנובמבר ויציג בו את ההזדמנויות הטמונות בהסכם לקידום שיתופי פעולה בתחום הפינטק בין ישראל לאיחוד האמירויות.  

מנהל הפיתוח העסקי של השוק העולמי של אבו-דאבי סטיב בנט, נציגי בנק הפועלים הניידים לאיחוד האמירויות אסף אזולאי וקרן מזור, ראש מטה השוק העולמי של אבו-דאבי וואי לום. צילום: ללא
מנהל הפיתוח העסקי של השוק העולמי של אבו-דאבי סטיב בנט, נציגי בנק הפועלים הניידים לאיחוד האמירויות אסף אזולאי וקרן מזור, ראש מטה השוק העולמי של אבו-דאבי וואי לום. צילום: ללא

במסגרת שיתוף הפעולה עם DIFC, ייפגשו בחודש דצמבר יזמי הייטק ישראלים עם ראשיו, במסגרת המשלחת שמובילים בנק הפועלים ומכון הייצוא. 

דהאר בן דהאר, מנכ"ל הרשות המפקחת של ADGM אמר כי "אנו שמחים לציין עידן חדש במזרח התיכון שמאפשר לפתח מיזמי פינטק ושיתופי פעולה טכנולוגיים מועילים בקרב השוק העולמי של אבו-דאבי, איחוד האמירויות וישראל. השוק העולמי של אבו-דאבי עובד באופן רציף עם שותפים אסטרטגיים, מקומיים ובינלאומיים, על מנת להעמיק את היעדים הכלכליים והמשנה הטכנולוגית של אבו דאבי ואיחוד האמירויות, ואנו שמחים לשתף פעולה עם בנק הפועלים במטרה לקדם את השירותים הבנקאיים והפיננסיים בשתי המדינות. השוק העולמי של אבו-דאבי ימשיך לשתף פעולה עם בכירים בתעשיה ולהציג יוזמות העונות על הצרכים של קהילת השירותים הפיננסיים". 

אריף אמירי, מנכ"ל DIFC אמר כי "המרכז הפיננסי הבינלאומי של דובאי, הארגון הפיננסי המוביל במזרח התיכון, אפריקה ודרום אסיה שמח לקבל את בנק הפועלים כשותף עולמי. השותפות שלנו מעניקה לבנק הפועלים גישה לאקו-סיסטם הפיננסי הרחב ביותר באזור, ותאפשר להם לנצל את ההזדמנויות הטובות ביותר בעולמות הבנקאות, שוק ההון, החדשנות והפינטק. אנו מקווים שהסכם זה יספק לנו הזדמנות ייחודית להאיץ את עתידו של סדר היום הפיננסי המשותף בין ישראל לדובאי ולעודד חדשנות עם בנק הפועלים באמצעות מרכז החדשנות של המרכז הפיננסי הבינלאומי של דובאי". 

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים ציין כי "ההסכמים שנחתמו מהווים פריצת דרך שאנו מקווים שתחזק ותרחיב את שיתוף הפעולה הפיננסי בין איחוד האמירויות וישראל. ההסכם יאפשר לחברות הייטק ופינטק בפרט,לקוחות בנק הפועלים, גישה לעולם חדש של הזדמנויות – בדגש על העולם הערבי, במדינות אפריקה ובמזרח. זה כבוד גדול להיות הבנק הראשון החותם על הסכם שיתרום לביסוס היחסים שבין שתי המדינות והכלכלות שלנו".   

דב קוטלר מסביר על ההסכמים שחתם בנק הפועלים באיחוד האמירויות

השוק העולמי של אבו-דאבי (ADGM) הינו אזור סחר פיננסי מוביל שמרכזו בבירת איחוד האמירויות אבו-דאבי, והחל לפעול באוקטובר 2015 כארגון פיננסי מרכזי באיחוד. ADGM מהווה גורם מרכזי במיצוב אבו-דאבי כמרכז עסקים ומסחר עולמי, המקשר בין הכלכלות המתפתחות של המזרח התיכון, אפריקה ודרום אסיה, לבין שאר העולם. האסטרטגיה של הארגון מתבססת בין היתר על ניצול החוזקות של אבו-דאבי בעולמות הפיננסיים, ניהול הנכסים, חדשנות פיננסית, סחר בנגזרים, קיימות, ועוד. 

ADGM מהווה מוקד פעילות מבוקש בקרב יותר מ-3000 ארגונים הכוללים מוסדות פיננסים בינלאומיים, חברות לשירותים פיננסיים, חברות השקעות, סטארטאפים וארגונים נוספים הרשומים במסגרת הארגון וממצבים אותו כגורם משמעותי שמחבר בין הכלכלות במזרח התיכון, באפריקה ובדרום אסיה לשאר העולם. במסגרת פעילותו הנרחבת, ADGM מהווה אזור סחר לניהול נכסים בהיקף של למעלה מ-33 מיליארד דולר והוא מעסיק כיום למעלה מ-16 אלף עובדים. 

מאז הקמתו, חתם הארגון על 116 הסכמים לשיתופי פעולה עם ארגונים פיננסיים מובילים בעולם, במטרה לאפשר שיתופי פעולה חוצי-גבולות, לקדם הזדמנויות בשווקים ולפתח את הסקטור הפיננסי. במסגרת פעילותו לפיתוח חברות פינטק ברחבי העולם, הארגון חתם על 32 מזכרי הבנות עם רגולטורים פיננסיים ב-20 מדינות שונות, והוא אף חבר ברשות העולמית לחדשות פיננסית (GFIN) שבה חברים רגולטורים העוסקים בפיקוח על פתרונות פינטק. 

 המרכז הפיננסי הבינלאומי של דובאי (DIFC) הינו אזור סחר פיננסי מוביל המהווה מרכז פיננסי משמעותי ל-72 מדינות במזרח התיכון, אפריקה ודרום אסיה. חזון הארגון מבוסס על קידום העולם הפיננסי, בניית אזורי חדשנות ופינטק מתקדמים, תמיכה ומימון בצמיחת סטרטאפים, יצירת רגולציה מתאימה, ועוד. 

הארגון שהוקם ב-2004 הוא אזור הסחר הפיננסי הראשון באזור MEASA (המזרח התיכון, אפריקה ודרום אסיה) המקשר בין הכלכלות באזור לבין שאר העולם. הארגון מהווה מוקד פעילות מבוקש ליותר מ-2500 חברות, כשליש מתוכם חברות פיננסיות בהן בנקים מובילים, חברות השקעות ופירמות עורכי דין מובילים ברחבי העולם. היקף הפעילות של הארגון באה לידי ביטוי בניהול נכסים בהיקף של 178 מיליארד דולר ובהעסקתם של למעלה מ-25 אלף עובדים.