שר הבריאות יולי אדלשטיין עורר סערה גדולה כאשר הפנה אצבע מאשימה אתמול להורי התלמידים, בטענה כי לא התעקשו על פתיחת הלימודים. מירום שיף, יו"ר ארגון ההורים, שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והגיב לדבריו של שר הבריאות: "לא שמעתי הרבה זמן אמירה מנותקת מהמציאות כמו האמירה הזאת".

הפגנת "הדגלים השחורים" מול ביתו של יולי אדלשטיין. צילום: "הדגלים השחורים"

יוכפז: שר הבריאות אתמול עורר סערה כאשר אמר 'ההורים היו צריכים לומר קודם כל הילדים חוזרים לבתי הספר, אבל לצערי הרב ההורים רוצים להחזיר את הילדים לבתי הספר ורוצים עוד אלף ואחד דברים'; דוידוב: יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אתה אשם?
"כנראה, לפי השר אדלשטיין אנחנו אשמים, אני חושב שלא שמעתי הרבה זמן אמירה מנותקת מהמציאות כמו האמירה הזאת".

דוידוב: מה חשבת?
"זה העציב אותי אחרי שזה הרגיז אותי והדבר העצוב הוא שזה אומר שלמשרד הבריאות וממשלת ישראל לא הייתה תוכנית יציאה מן הסגר. כל מי שלוחץ על הממשלה הוא זה שעכשיו חוזר?".

יוכפז: התשובה היא כן, מי שדפק חזק יותר על השולחן, מי שהפעיל לחץ פוליטי חזר לעבוד.
"לצערי להנהגת ההורים הארצית אין יכולת להפעיל לוביסטים, אנחנו כן נמצאים בוועדות בכנסת, גם הפגנו מול הבית של אדלשטיין, ישבנו עם משרד הבריאות, הצענו מתווים איך להחזיר את הילדים בביטחון למערכת החינוך והוא טוען שאנחנו לא בסדר? אני לא חושב שיש ניתוק יותר מזה".

דוידוב: שמעתם ממנו האשמה כזאת?
"פעם ראשונה שאני שומע כזה דבר, עד היום היה דו שיח, דיברנו על איך לעשות את זה, הצענו איך לעשות את הדברים האלה, לא מעט מהדברים שאמרנו קיבלו. לא קיבלו את המתווה המרכזי להחזיר את כל התלמידים כמו שאני מצפה שממשלת ישראל תעשה היום, אבל באמת ניתוק מוחלט. להאשים את ההורים שלא רצו להחזיר את הילדים בביטחון למערכת החינוך זה באמת כאילו אתה לא קשור למציאות. הגעת למדינה אחרת ואתה אורח במקום. לשר הבריאות יש אחריות, הוא שר בממשלה, הוא זה שצריך להוביל תהליך ולהבין איך עושים אותו".

יוכפז: נשמע שממש נפגעת.
"זה לא עניין של להיפגע, אני אישית לא נפגע אבל כל בוקר אני מתעורר, הולך לעבודה והילד שלי בכיתה ח' מסתכל עליי ושואל אותי מדי פעם אבא מתי אני חוזר לבית הספר, והשר אדלשטיין אומר שאנחנו ההורים לא הובלנו את זה ולא רצינו ואנחנו אשמים. עוד מעט יאשימו אותנו בקורונה. יש גבול למה שאפשר לקבל משר בממשלה. אני מאוד מכבד אותם, אבל יש גבול לכל דבר".

יוכפז: ימינה לכיוון ההנהגה החרדית והדרך בה הם חידשו את הלימודים שלהם, אולי הייתם צריכים לפעול בצורה יותר אסרטיבית? לקבוע עובדות בשטח? זה הצליח להם.
"אני חושב שזה הצליח להם בעיקר בגלל הלובי הפוליטי שלהם ולא בגלל הדרך, כי מישהו החליט שהוא לא אוכף את ההנחיות וזו הבעיה. אני לא חושב שזה התהליך הנכון כי בסוף אנחנו לא רוצים שהילדים שלנו יהיו חולים או יכנסו לבידודים, אני לא בטוח שזו הדרך הנכונה לעשות את זה אבל אולי לפי השר אדלשטיין צריך לצאת לרחובות, לשרוף צמיגים ואז הממשלה מבינה".

יוכפז: אולי אדלשטיין מתאר סיטואציה שמי שלא דופק על השולחן לא מקבל?
"אני חושב שהיינו מאוד מאוד פעילים ואני גם אמרתי קודם על ההפגנה מול ביתו של אדלשטיין שהוא לא טרח לצאת אליה כי לא עניין אותו מה באמת ההורים עושים כי הם הרי אשמים בכול התהליך הזה. הוא לא קשור לסיפור, הוא אורח לרגע ויכול להיות שנשקול את הדברים להיות קצת יותר אסרטיביים".

איפה משרד החינוך? נכשל בניהול המשבר?
"אני חושב שמשרד החינוך בתקופה האחרונה הוא באמת המשרד שדורש את החזרת התלמידים באופן מידיי".

דוידוב: זה לא קורה.
"אני לא חושב שצריך להאשים שר זה או אחר. אני חושב שממשלת ישראל וקבינט הקורונה היו צריך להגיד: 'מערכת החינוך כמו בגרמניה, צרפת ואנגליה היא לפני הכל. היא לא נסגרת, היא נשארת פתוחה ואנחנו מציעים לעשות את זה בצורה בטוחה ואחראית'. לא צריך ללכת לשר כזה או אחר. צריך שממשלת ישראל וקבינט הקורונה יקבלו החלטה אמיצה שתחזיר את כל מערכת החינוך ללמידה".