חלקיקי אבק וזיהום עירוני גרמו להחרפה של הסופה הקשה שפגעה בתל אביב בחודש ינואר השנה, שגרמה בין היתר למותם הטרגי של בני הזוג הצעירים דין שושני וסתיו הררי ז"ל. כך עולה ממאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Geophysical Research. בני הזוג, כזכור, טבעו למוות במעלית מוצפת בבניין מגוריהם בדרום העיר. 

המאמר נערך על ידי פרופ' יואב יאיר מבית הספר לקיימות במרכז הבינתחומי הרצליה וד"ר בארי לין מהמכון למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית בירושלים, ובשיתוף פעולה עם האקדמיה הסינית למדעים.

המאמר, שזכה למימון של הקרן הלאומית למדע, ניתח את הגורמים שגרמו לסופה הקיצונית ב־4 בינואר השנה, אשר גרמה לכמות משקעים חריגה בתל אביב, שהובילה בתוך שלוש שעות בלבד להצפה וקריסה כמעט מוחלטת של התשתיות העירוניות במרכז ובדרום העיר.
החוקרים הניחו כי ההתפתחות המהירה של הסופה התבטאה בפעילות חשמלית ערה מאוד, עם כמויות ברקים גבוהות, שנוצרו בשל אותם חלקיקי אבק וזיהום שהיו באוויר באותה עת בכמויות גדולות מהרגיל. הם ביצעו סימולציה של התנאים האטמוספריים ששררו באזור באותה תקופה, ואספו את נתוני הזיהום שנאספו מהגלאים של מערכות הניטור של המשרד להגנת הסביבה.

סתיו הררי ז''ל (צילום: פרטי)
סתיו הררי ז''ל (צילום: פרטי)

דין שושני ז''ל (צילום: פרטי)
דין שושני ז''ל (צילום: פרטי)

הצפה בהרצליה

"התברר לנו, כפי ששיערנו, כי אכן זיהום עירוני מעצים את קצב הברקים ואת כמויות המשקעים מעל העיר", דיווחו פרופ' יאיר וד"ר לין במחקרם. "גילינו שכאשר טיפות גשם גדולות שנוצרו על חלקיקי אבק גדולים התנגשו עם טיפות קטנות שנוצרו על זיהום חלקיקי עירוני - התרחשו סופות ברקים עזות וגשמים באזור, והן אלו שגרמו להצפה הקטלנית".

פרופ' יאיר הדגיש בדבריו כי "מוקדם לקבוע זאת, אבל חשוב שנקשיב לטבע ושנלמד מהאירועים הללו לקחים. האסון בנחל צפית וההתחשמלות למוות של צעיר בן 14 בחוף זיקים לפני שנה - צריכים לגרום לכולנו להבין עד כמה מסוכנות סופות כאלה".