חיים תומר, שבעברו כיהן בתפקידים בכירים במוסד, שוחח ב-103FM עם אראל סג''ל ויריב אופנהיימר על המשמעות של פגישת רה''מ נתניהו וראש המוסד יוסי כהן עם יורש העצר הסעודי. "מבחינת סעודיה, הסיפור האיראני הוא לא תיאורטי. הם חוטפים תקיפות ממשיות", טען תומר. הבכיר הסביר בנוסף מדוע הצטרף ראש המוסד לפגישה במקום שר החוץ: "הם חוששים מהדלפה ולכן מוכנים לדבר עם הגורם שאמון על החשאיות".

סג"ל: שלום חיים תומר, עד כמה הטיסה הזאת היא משמעותית?
"בהנחה שהדברים אכן קרו, וכך נראה על פי הפרסומים, היא משמעותית מאוד. אולי יותר מהחדשות המשמעותיות הטובות שנשמעו בחודשים האחרונים על חידוש היחסים עם כמה מדינות במפרץ. סעודיה היא בסדר גודל אחר במשקל שלה במפרץ הפרסי, של מקומה בעולם הערבי, של קשריה והשפעתה על הממשל האמריקני לאורך שנים. עצם העובדה שיושבים עכשיו על פי הפרסומים פומפאו, רה"מ ובכירים ישראליים נוספים עם בכירים סעודיים ומדברים מה עושים בזמן שנותר לממשל טראמפ, היא מאוד משמעותית גם לטווח הקצר וודאי שגם לטווח הבינוני, ייצור של מדיניות משותפת מול ממשל ביידן, אבני יסוד של מדיניות כלפי איראן שלדעתי בלב העניין".

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן (צילום: רויטרס)
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן (צילום: רויטרס)

סג''ל: ירי של החותים לעבר מתקני נפט סעודים, תעוזה מסוימת.
"החותים הם כאב ראש גודל אחד לסעודים, הם ירו בעבר לדבריהם טילים ורקטות ארוכות טווח, פגעו בכמה מתקנים סעודים, הייתה מתקפה איראנית משולבת לפני מספר חודשים שפגעה במתקני נפט עיקריים בסעודיה, מבחינת הסעודים הסיפור האירני הוא לא תיאורטי, אלא הם חוטפים באמצעות עושי דברה של איראן מעת לעת תקיפות ממשיות. אני בטוח שהדברים האלה מונחים על השולחן. אם אכן היו כאלה שיחות ולכן ההקשר של לשבת פנים אל פנים ולדבר על מה עושים בטווח הקצר עד סוף תקופת טראמפ ולאחר מכן מול איראן יותר ממשמעותי".

אופנהיימר: הביקור היה מדיני כי מי שעמד בראשו הוא רה"מ, מדוע יוסי כהן ראש המוסד הוא זה שמתלווה לרה"מ ולא שר החוץ?
"אני אענה תשובה פשוטה, בתוך התפקידים המיוחדים יש דברים מהצד האגרסיבי ומהצד המדיני חשאי. המוסד לאורך כל השנים אחראי על החזקת סט מורכב של יחסים חשאיים עם מדינות שלא מוכנות לדבר אלא רק עם המוסד, משום שהם חוששים מהדלפה לכן הם מעדיפים לדבר עם הגורם שאמון על החשאיות".

סג''ל: לגבי אשכנזי יש מוניטין בענייני הדלפות.
"דבר שני, ראש המוסד במפרץ הפרסי, אגיד את זה ככה כדי לא לפגוע חס ושלום בהישגיו הרבים של יוסי כהן ראש המוסד הנוכחי, ראשי המוסד למיניהם החזיקו את תיק הקשרים עם המפרץ הפרסי מסוף שנות ה-80 ואילך, אולי אפילו קודם לכן. זה מסורת שנמשכת לאורך שנים, יצאה אל החוץ בימי אוסלו, אחרי זה חזרה אל מאחורי הקלעים ולכן המוסד באופן טבעי הוא שחקן מאוד מרכזי בדברים האלה ולפעמים יש שיתוף פעולה עם משרד החוץ. המקום של ראש המוסד, בלעדיו הדבר הזה לא היה קורה".

סג"ל: איתות לאיראנים? לממשל ביידן?
"לפי כל המקורות שמכירים את סעודיה, המוציא והמביא בענייני סעודיה כיום אמר ב-2012 'אנחנו רוצים לשתף פעולה עם ישראל. הפלסטינים לא יפריעו לשיתוף הפעולה עם ישראל, אנחנו רוצים את הקשר עם הטכנולוגיות הישראליות'. הפגישה הייתה בעיר העתיד של סעודיה".

אופנהיימר: מה המחיר? מה ישראל נותנת? מה הסעודים מרוויחים והאם זה מסכן אותנו?
"אדבר על מה שאני יודע, אני חמש שנים אזרח. ישראל נותנת בדרך כלל דברים בחבילת הביטחון והמודיעין, זה מה שמצפים ממנה. יחד עם זה היא נותנת נגישות לטכנולוגיות ישראליות בכל התחומים. לכן אני בא ואומר, הלוואי ואני אומר את זה כאזרח, שבין ישראל ובין סעודיה תהיה פריצת דרך לכיוון של פתיחת יחסים עסקיים, כמו שעשינו עם האמירויות ואחרים".

סג"ל: העיר הזאת לא מסמלת את זה?
"אין לזה הוכחות. העיר אמורה להיות לא קשורה לביטחון אלא להיות סמל לקדמה, עבור הסעודים – המקום בו בית המלוכה יוכל להציג בשנת 2030 מקום שכל העולם יישא אליו את עיניו, כל פלאי הטכנולוגיה של סנכרון תנועה, ויכולת קבלת מידע על כל דבר שמחפשים בעיר".