החל מיולי האחרון מתגוררת אלין שקד, 26, יזמית בתחום האוכל, יחד עם בן זוגה במלון "דייב לוינסקי" בתל אביב, מלון בוטיק מבית מלונות בראון. "חזרתי מטיול של שנה בחו"ל", היא מספרת. "התחלתי לחפש דירות, בהתחלה נכנסתי למלון כפתרון זמני, אבל גיליתי שמאוד כיף לי פה, התאהבתי ונשארתי. הכרתי פה דיירים נוספים וממש התחברנו. היתרון העיקרי כאן זה שהכל כלול. אני יודעת שאין לי הוצאות נוספות בסוף החודש, אין לי ארנונה, חשמל, מים, גז, ועד בית. גם המיקום מעולה, זה האזור הכי כיפי בתל אביב".

קופיקו מסביר לילדים על בדיקות הקורונה. צילום: דובר צה"ל

עבור הדיל הזה השניים משלמים 3,500 שקלים לחודש, מחיר נמוך בהשוואה למחירים בשוק הנדל"ן להשכרה בתל אביב. "אנחנו גרים בחדר סטנדרטי שמשקיף על נחלת בנימין, עם מיטה כפולה גדולה, מקלחת, שירותים, ארון בגדים, טלוויזיה עם ערוצים", היא מספרת. "החדר בסטנדרט גבוה, מעוצב, המלון עצמו חדש. הכל מתוחזק ונקי. כמו כן, יש חללים משותפים, והשוס זה גג כיפי, אז אפשר גם לארח חברים, לעשות ארוחה למעלה. בחללים הציבוריים יש שירותי ניקיון באופן קבוע וכולם פה זמינים לכל שאלה. בחדר יש לי מיני־מקרר ויש גם מטבח משותף ובו מקרר גדול. יש שירותי ניקיון בהזמנה לחדר עבור 75 שקלים".

לחיות בחדר אחד עם בן זוג לא מרגיש לך חנוק?
"החדר מתאים לכל הצרכים שלנו. בן זוגי קם בבוקר והולך למשרד. אני מתגעגעת כמובן לבית מרווח יותר שאני יכולה לעצב כמו שאני רוצה, אבל כרגע זה מושלם לי".

"זה פאן, פאן, פאן", מספרת גם הקונדיטורית ואושיית האינסטגרם אור שפיץ, 23, שעברה לפני כחודש להתגורר במלון קראון פלזה בתל אביב. "חבר שלי ואני נפרדנו והשארתי לו את הבית", היא מספרת. "לא היו לי עצבים לחפש שוב בית. גם לרהט עכשיו בית זה סרט. רציתי מקום קרוב לבייקרי שלי, וזה חלום לגור בבית מלון. לקחתי חדר משודרג, הוספתי את האופציה של ארוחות בוקר, ועכשיו אני מתחילה את החודש השני".

יש חיי חברה במלון?
"שעות העבודה שלי הן לא שעות, אז אני פחות מעורה בכך, אבל אני יודעת שיש דיירים במלון ויש חיי חברה. תסתכלי בסטורי של אביבית בר זוהר (שגם היא עברה לאחרונה להתגורר במלון זה – א"ש)".

על המגורים משלמת שפיץ 7,000 שקלים לחודש. "זה בהחלט משתלם", היא טוענת. "כיום שכר דירה במגדל בתל אביב מתחיל ב־7,500 שקלים, אם לא יותר. תוסיפי לזה דמי ניהול 1,500 שקלים, ארנונה, מים, חשמל, ואת מסיימת את החודש ב־10 אלף שקלים. כאן אני מקבלת את זה ב־7,000 שקלים לחודש, כולל הכל, חוץ מניקיון".

אור שפיץ (צילום: עומר שפירא)
אור שפיץ (צילום: עומר שפירא)

מנגנון שלם

הקורונה השאירה את המלונות ריקים מתיירים, ורבים מהם החלו בלית ברירה לאמץ טרנד חדש: השכרת חדרים לטווחי זמן ארוכים כחלופת מגורים, בתקווה להכניס ולו מעט מזומנים לקופה. עבור רוב המלונות מדובר בתופעה חדשה לחלוטין, והמחירים שהם גובים עבור שכירות חודשית אינם מתקרבים לתעריפים שהיו גובים לפני המגיפה.

"חוץ מאילת וים המלח שהוגדרו כאזור תיירות מיוחד, לישראלים אסור כרגע על פי החוק להתארח במלונות לתקופות קצרות, אלא רק אם מדובר בחלופת מגורים", אומר אסף בן דב, סמנכ"ל שיווק מלונות אפריקה ישראל. "לכן בתחילת ספטמבר התחלנו את האופציה של חלופת מגורים במלון קראון פלזה תל אביב על הים. זהו מלון שבימי שגרה רובו ככולו מבוסס על אנשי עסקים ותיירים. כיום המלון פעיל במסגרת המותר ומתאכסנים בו צוותי אוויר. לאחרונה, כאמור, התחלנו עם חלופת מגורים לשהיות ארוכות. כרגע יש לנו למעלה מ־30 חדרים כאלה מושכרים".

כמה זה עולה?
"אנחנו מוכרים היום חדר סטנדרט, לינה בלבד, החל מ־5,800 שקלים לחודש. אם את רוצה לשדרג את החדר או לרכוש שירותים נוספים כגון ארוחת בוקר, שירותי ניקיון - זה בתשלום נוסף. כרגע, כשאין תיירים, השכירות מתחדשת חודש בחודשו. ברגע שיגיעו התיירים - מה שכרגע לא נראה לעין בטווח הקרוב - נשקול את צעדינו. המחיר כיום לחדר הוא סופר־אטרקטיבי. בשגרה השוטפת חדר במלון נמכר לפחות ב־800 שקלים ללילה. כרגע החדרים האלה ממילא ריקים. אנחנו לא בדיוק מרוויחים מהם, הכוונה היא יותר למזער את ההפסדים במצב הנוכחי שנכפה עלינו. לפני הקורונה חדרים לשכירות ארוכה לא היו אצלנו פלח שוק, זה לא היה דבר שבשגרה. היום באיזשהו מקום זה פלח שוק".

"איזו ברירה יש לנו? להשאיר את המלונות ריקים?", אומר ליאון אביגד, מייסד ומבעלי קולקציית מלונות בראון. "בהשכרה לטווח ארוך אנחנו אומנם לא מכסים את כל שכר הדירה שאנו משלמים, אבל לפחות מצליחים לגרד כמה שקלים, מפעילים קצת את המערכת. מיד לאחר הסגר הראשון הבנו שהקורונה לא תעבור מהר ושאנו צריכים להתאים את עצמנו למצב. מתוך 21 המלונות שלנו השארנו שישה מלונות לאירוח רגיל, ואילו בכל השאר, בתל אביב ובירושלים, אפשר לעשות שכירות ארוכה. מיתגנו זאת כ־BROWN LIVING, וכמעט כל המלונות האלה כבר מלאים. מאוד חשוב לנו להשאיר את החברה פעילה, קיימת. אנשים שבאים לשכור חדרים הם מגוונים: צעירים, גרושים/גרושות, כאלה שרוצים להתפנק ותמיד חלמו לגור מול הים בתל אביב. חידוש החדר נעשה חודש בחודשו. יש כאלה שכבר נמצאים אצלנו חצי שנה, יש מישהי שאמרה שהיא מתכננת להישאר שנה".

מהן העלויות?
"במלונות ה'דייב' שלנו המחירים הם מ־3,000־3,500 שקלים לחודש. במלונות היוקרתיים יותר זה מתחיל ב־5,000 שקלים לחדר של כ־20 מ"ר ויכול להגיע ל־10 אלף שקלים לסוויטה. כמובן שלא משלמים חשמל, ארנונה. יש גם חדר כושר, יוגה פעם בשבוע, מוזיקה טובה, חיי קהילה. ניקיון החדר מתבצע בהתאם לדרישה ובתוספת תשלום. האורחים מקבלים את המצעים שלנו, הטואלטיקה, המגבות. זה כיף ומפנק. יש מטבח קומונלי בכל אחד מהמלונות, ובנוסף, יש אופציה לקבל תמורת 200 שקלים בחודש קיטים של מיקרוגל, קומקום וכלי אוכל. אצלנו השוכר לא צריך להציג ערבות כמו בשכירות של דירה רגילה. הכל קליל, נוח, מאוד זמין. אפשר כמובן גם לגור בחדר עם בן/בת הזוג. זה כבר הפך להיות מנגנון שלם, עם מנכ"ל לכל המלונות האלה ומנהלת קהילה".

אביגד מדגיש שבעידן טרום־הקורונה הם כלל לא השכירו חדרים לתקופה ארוכה, וסכום של 5,000 שקלים יכול היה להספיק לשהות של בערך חמישה־שבעה ימים במלון. "אנחנו מאפשרים זאת כרגע לנוכח המשבר", הוא מבהיר. "המחירים שאנחנו גובים לא רציונליים, אבל זה מסייע לגרד חלק מהשכירות. אנחנו מנסים לעשות מה שאפשר למרות הקשיים".

"עד הקורונה הרוב המכריע של האורחים אצלנו היו תיירות נכנסת", אומר אלכס טליאנסקי, מנהל פוסט הוסטל ירושלים. "בקורונה נגמרו התיירים וצריך איכשהו לחיות. ככה עלה הטרנד הזה של השכרה לטווח ארוך. התחלנו את זה רק בחודש שעבר. זה מאפשר לנו להחזיק את עצמנו קצת מעל למים וגם לתת מענה הולם לחבר'ה שמחפשים מקום להיות בו".

ההוסטל ממוקם בבניין הדואר ההיסטורי במרכז העיר, בסמוך לאתרים מרכזיים ולמקומות הבילוי. במקום כ־43 חדרים. "כרגע 30% מהחדרים מושכרים לטווח ארוך, כולם למינימום של חודש", מספר טליאנסקי. "אנחנו מאריכים את השכירות חודש בחודשו. שוכרים אצלנו כמה סטודנטים, יש גם זוג, יש אבא גרוש, כל אחד והסיפור שלו. יש לנו את כל השירותים של דירה רגילה. החדרים מעוצבים, יש לובי משותף, מטבח משותף לכל ההוסטל. כל אחד יכול לקנות את המצרכים שלו. יש מקרר, מיקרו, כיריים חשמליות, תנור אפייה, סכו"ם, כלי מטבח. לפני הקורונה הגשנו ארוחת בוקר בלובי. עכשיו אין ארוחות בוקר. פעם בשבוע מנקים את החדרים ומחליפים מצעים".

כמה זה עולה?
"בנובמבר, שנחשב בירושלים לחודש חזק, חדר רגיל של כ־12 מ"ר היינו משכירים ב־390־420 שקלים ללילה לזוג. עכשיו מחיר חודשי של חדר כזה הוא 2,800 שקלים. גלריה ממש גדולה של שתי קומות המתאימה לשלושה שותפים מושכרת אצלנו כיום ב־4,200 שקלים לחודש. בעבר גלריה כזאת הייתה מושכרת לפחות ב־700 שקלים ללילה. בימי שגרה לא הייתי משכיר חדר לחודש, וגם אם כן - זה לא היה במחירים כאלה. לא תמצאי בחוץ דירות להשכרה במחירים הללו. בתיירות כמובן היינו מרוויחים יותר, אבל צריך להתאים את עצמנו למציאות החדשה. הדיירים כמובן נהנים מכך. הם גרים במקום כיפי, צעיר, מעוצב יפה, פוגשים חבר'ה כמוהם שגם חיפשו דיור יותר זול. החלטנו שגם כשהמצב יחזור לקדמותו, חלק מסוים מהחדרים יוקצו לשכירות לטווח ארוך".

אסף בן דב (צילום: תמר מצפי)
אסף בן דב (צילום: תמר מצפי)

נכנסו לנישה

אחד הדיירים בפוסט הוסטל ירושלים הוא שריף שריף, 27, סטודנט בשנתו האחרונה ללימודי הרפואה באוניברסיטה באבו־דיס, שעבר להוסטל החודש. הוא מתגורר בגלריה שעלותה כאמור 4,200 שקלים לחודש יחד עם שני סטודנטים. שריף הגיע לירושלים מנצרת ומתכוון להישאר במקום עד אוגוסט. "בהתחלה חיפשנו לשכור דירה רגילה, אבל שכר הדירה היה יקר, כ־4,000־5,000 שקלים לשלושה חדרים, לא כולל חשבונות", הוא מספר. "כאן כל אחד מאיתנו משלם חלק יחסי הרבה יותר קטן. זה משתלם לא רק כספית. ההוסטל גם ממוקם במרכז העיר, הכל נמצא בסביבה. במיקום כל כך מרכזי אין אפשרות למצוא דירה בסכום כזה".

"כשאתה חושב איך ניתן להפעיל את העסק שלך למרות התנאים הקשים שנכפו עליו בקטסטרופה שנקראת קורונה, אתה מחפש צורך בשוק", אומר אורן שנבל, ממנהלי קבוצת R2M, שבבעלותה בין היתר מלון הבוטיק הוטל מונטיפיורי בתל אביב. לאחרונה החלו לאפשר במלון שכירת חדרים לטווחים ארוכים, אפילו לחצי שנה ושנה. "היו שני צרכים שצצו מול עינינו", מתאר שנבל. "קיבלנו פניות של אורחים קבועים שלנו שרצו להגיע, אך לנוכח המצב הם כבר לא יכולים להגיע ולהתארח למספר ימים בודדים. כמו כן, זיהינו צורך של אנשים שצריכים חלופת מגורים זמנית. אם פעם היו בשוק הרבה מאוד דירות Airbnb יוקרתיות לצורך כך, אז כיום רובן יצאו מהשוק והושכרו למשפחות. המלונות נכנסו לנישה הזאת, והם מנסים למצוא איך להתמלא ואיך להתפרנס".

מה לגבי המחירים?
"התאמנו גם את המחיר. אדם שבא לחודש לא יכול לשלם תעריף יומי, אלא אם הוא מאוד עשיר. המחירים תלויים בחדר ובסוג השירות שאת רוצה לקבל. חדר סטנדרטי יעלה לך לחודש החל מ־10 אלף שקלים. לפני הקורונה היית משלמת על חדר כזה כ־1,500 שקלים ללילה. כיום, תמורת התשלום החודשי, אסדר לך כל יום את החדר ברמה של טאץ'־אפ בסיסי, אנקה אותו פעם בשבוע, ואני גם יכול לאפשר ארוחת בוקר קונטיננטלית קטנה בחדר. תמורת תשלום נוסף אפשר לקבל שירותי ניקיון יומיומיים, כביסה, גיהוץ וכדומה. בהוטל מונטיפיורי יש תחושה של בית. זה מקום קטן, רק 12 חדרים, את מקבלת מפתח אישי לבניין ולחדר. במקביל לשכירות לטווח ארוך, נמשיך להציע לינה רגילה של מלונאות ברגע שהמצב יאפשר".