מה שאני עומד לספר לכם הוא מידע שחשוב לכם לדעת, בעיקר בחורף. ייתכן שתתקשו להאמין, אבל בחורף הקרוב יש מצב שלא תדעו בזמן אמת מתי ואיפה צפוי לרדת גשם. גם החזאים בטלוויזיה יתקשו לספק לכם מידע בזמן אמת, והכל משום שמה שאחראי על איסוף המידע - קרס. אני מתכוון למכ"ם הגשם של השירות המטאורולוגי ששבק חיים, אבל איש לא טרח לתקן אותו, ולכן בחורף הזה נהיה הרבה פחות מעודכנים.

חילוץ אדם מרכב בהצפות בחיפה. צילום: כבאות והצלה חיפה

נשמע כמו עוד אחד מסיפורי חלם? אתם לא טועים. כשתבינו עד כמה גדול המחדל, תסכימו שחלם זה כאן. זה לא סוד שהשירות המטאורולוגי משתמש בציוד מיושן, ושחלק מתחנות המדידה הן מיושנות, כאשר חלקן הוקמו עוד בתקופת המנדט. מבקר המדינה, שבדק את התנהלות השירות המטאורולוגי, קבע במרץ האחרון שהשירות הממשלתי מפעיל ציוד מיושן שלא עומד בתקנים בינלאומיים. בתקופה שבה מערכות הניקוז במרבית הערים מסוגלות לקלוט לא יותר מ־25 מ"מ של גשם, עומדות רשויות מקומיות רבות בפני בעיה אמיתית. הן לא יוכלו לקבל התרעה במקרה של ממטרים עזים, מה שלא יאפשר להן להיערך בהתאם.

חיזוי מזג האוויר הוא קריטי לחיי אדם. את חלק מהשיטפונות שגבו חיי אדם בשנים האחרונות יכלו החזאים לצפות בעזרת מכ"ם העננים של השירות המטאורולוגי, אך כעת, בהיעדר כלי מקצועי ראוי ומתאים, הם לא יכולים לעשות את זה. הם יכולים להסתייע רק בתמונת לוויין, אבל הם יתקשו להבחין בין ענני גשם לבין עננים שאינם כאלה.

מכ"ם עננים חדש עולה עשרה מיליון שקלים. כל ניסיונות ההחייאה שבוצעו במכ"ם הגשם הישן, שהגיע לגיל של מעל חצי יובל שנים, כשלו. טבעי היה שהשירות המטאורולוגי יבקש לרכוש מכ"ם עננים חדש, אלא שלמשרד האוצר אין כסף, ולכן הוחלט לשפץ את המכ"ם הישן בסכום של 2.5 מיליון שקלים. אלא שלפי כתבה ששודרה לאחרונה בכאן 11, שיפוץ המכ"ם הישן יסתיים בחודש פברואר, כשהחורף יהיה כבר מאחורינו. כבר אמרנו שהראש היהודי ממציא לנו פטנטים? הוא ממציא. כשאין מכ"ם עננים מה שנותר לחזאים לעשות הוא מה שנקרא בעגה המקצועית "אנליזת גשם": שילוב של נתוני גשם מתחנות מדידה שונות, יחד עם שילוב של שני מכ"מים קטנים של גשם בצפון ובדרום.

אם גם אתם מתרשמים שחזרנו כמה עשורים לאחור, אתם לא טועים. המידע שמתקבל הופך לעתים לא אקטואלי, כיוון שהתוצאות מגיעות באיחור, שלא לדבר על תקלות רבות שמאפיינות את תהליך איסוף המידע. מה שברור הוא שחיזוי בזמן אמת אין כאן. במשרד התחבורה אישרו בכתבה כי נמצא פתרון למכ"ם הגשם שהתקלקל והמשרד פועל להשיב את המכ"ם לפעילות מלאה בהקדם. חלקיו המקולקלים של המכ"ם הישן נשלחו לתיקון בחו"ל. עכשיו פועל המשרד לקבל תקציב ממשרד האוצר כדי לרכוש מכ"ם גשם חדש. במשרד התחבורה מנסים לגמד את המחדל החמור וטוענים שלחזאים מגיעים נתוני מכ"ם גם ממקורות אחרים. אלא שהחזאים אומרים שזה רחוק מהמציאות ומדובר בשערורייה. חלם כבר אמרנו?

הכותב הוא משפטן. שימש מנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון