מחר יצוין בישראל וברחבי העולם יום המאבק באלימות כלפי נשים, לקראת סופה של שנה שהייתה רעה במיוחד בארץ בצל שני סגרים ומגיפה - שהביאו להחמרת התופעה. ומה עושה הממשלה בינתיים? בעיקר טקסים והצהרות. זאת, במקום לממש במלואה במסגרת תקציב שהמדינה מתנהלת בלעדיו את התוכנית הלאומית, שעליה החליטה הממשלה כבר ב־2017 ומעולם לא מומנה במלואה.

נתניהו על אלימות כלפי נשים. צילום: ערוץ כנסת

במקום זאת אמור לקום עוד גוף שאין בו צורך במשרד שאין בו צורך. השרה לקידום וחיזוק קהילתי, יו"ר גשר אורלי לוי־אבקסיס, הכריזה אתמול יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה על הכוונה להקים "רשות למאבק באלימות נגד נשים".  "מאסנו בוועדות, אין לנו זמן מיותר לבזבז. עבדתי רבות בחודשים האחרונים על המהלך הזה, הן בישיבות הממשלה והן מחוצה לה. רשות כזו היא בשורה גדולה", אמרה לוי־אבקסיס על רשות עם סמכויות לא ברורות, שללא עיגונן בתקציבים ולוחות זמנים קשיחים במסגרת תקציב המדינה - אין לה היתכנות או משמעות ממשית. מדובר בתקציב שראש הממשלה מעכב את קידומו, ובתוכו את המענים שממשלתו הקודמת כבר החליטה עליהם ומעולם לא יישמה בשל שנתיים של שיתוק פוליטי. 

הפגנות ועצרות 

הערב יקיימו פעילות התנועה "שוברות קירות" בשדרות רוטשילד בתל אביב טקס שבו ישנו באופן סמלי את שמה של השדרה המפורסמת ל"שדרות הזיכרון". לדברי מייסדות התנועה, הפעילות החברתיות כרמן אלמקייס עמוס ועו"ד ספיר סלוצקר עמראן, הטקס ייערך לזכר 19 קורבנות האלימות המגדרית ב־2020 וכל הקורבנות שאיבדו את חייהן במרוצת השנים. 

מחר בערב יקיים האיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית עצרת בכיכר היכל התרבות בתל אביב תחת הכותרת "הפגנת זעם על ההפקרה המתמשכת של ביטחון נשים במדינה". במקביל, תתקיים בירושלים צעדת מחאה וזיכרון שמארגנים מרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית והבית הפתוח לגאווה ולסובלנות. נוסף לכך, לקראת יום המאבק לאלימות כלפי נשים יזמה החברה למתנ"סים בישראל מהלך ארצי הקורא לחברי הקהילה לשים לב לסביבתם ולזהות את סימני המצוקה. הקמפיין הושק אתמול ברשתות החברתיות. 

"החברה הישראלית לא יכולה להרשות לעצמה להתייחס בשוויון נפש למקרי אלימות נגד נשים, שבמקרים רבים מתרחשים במקום סמוי מהעין, בחיק המשפחה", אומר אבי וורצמן, יו"ר החברה למתנ"סים בישראל. גם עיריית תל אביב־יפו תקיים עשרות פעילויות להעלאת המודעות, הסברה וזיהוי של מערכות יחסים אלימות כלפי נשים.