לרגל שבוע המניעה והטיפול באובדנות, תתכנס היום שדולת חברי הכנסת לבריאות הנפש ומניעת אובדנות בראשותה של ח"כ קטי שטרית (הליכוד). בדיון תתארח שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן, שיזמה במשך כהונתה את השקת התוכנית הלאומית למניעת אובדנות. יו"ר השדולה שטרית מקדמת בימים אלה הצעת חוק להקמת רשם לענייני אובדנות שיהיה אחראי על ריכוז כל המידע בנושא זה כדי ללמוד דפוסים של מתאבדים ולהציל חיים.

הצעת החוק קובעת הסדר לחקירת מקרי מוות, שבהם ישנו חשד לאובדנות. הרשם יהיה אחראי על הקמת מאגר מידע לשם איסוף הנתונים הנוגעים למקרי אובדנות וניסיונות אובדניים ממקורות המידע הקבועים בחוק ובהם מד"א והמשטרה. לצד הצעת החוק, שטרית מקדמת יחד עם עמותת "בשביל החיים" הקמה של רשות לאומית למניעת אובדנות שתהיה אחראית על הטיפול באובדנות ומניעתה.

על פי נתוני "בשביל החיים", בישראל נרשמים בכל שנה למעלה מ־400 מקרים של בני אדם שנפטרו בעקבות התאבדות, אולם מספרם המדויק של המתאבדים בשנה - גבוה בכ־30%. הפער האדיר בין הנתונים הוא כי סיבת המוות הרשמית בנוגע לחלק מאלו שנטלו את חייהם מוגדרת על ידי הרשויות כתאונות. כך למשל, לעיתים מוגדרת סיבת מותו של אדם שקופץ אל מותו מקומה גבוהה בתור "נפילה מגובה" או "חנק" כאשר אדם תלה את עצמו. פעמים רבות מעדיפים הנוגעים בדבר להסתיר את העובדה כי יקיריהם התאבדו בשל תחושת בושה.

שטרית: "אנו נסיר את הסטיגמה והבושה שחווים אנשים המתמודדים עם מצוקה נפשית ושחווים משפחות שיקיריהן התאבדו. נעודד אנשים לפנות ולקבל עזרה, נקצר את תורי ההמתנה וכל אדם הזקוק לכך יקבל את הטיפול המגיע לו בזמן המתנה סביר".