פרשן חדשות 12, אהוד יערי, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM ובה התייחס להכחשות הפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, ליורש העצר הסעודי, בן סלמאן: "לא היה ניסיון אמיתי להכחשה . אך לדעתי, הייתה הבנה של הסעודים שהסיפור הזה ימצא את דרכו לתקשורת". הוא הוסיף בעניין הפגישה: "לסעודים יש עניין ליצור חזית משותפת עם ישראל מול ממשל ביידן".

לאיזה מההכחשות להאמין או לא להאמין? היה או לא היה בסעודיה?
"ודאי שהיה, אני לא מכיר הכחשה".

הייתה הכחשה סעודית, השאלה איך להתייחס אליה.
"לא. שר החוץ הסעודי הכחיש שביבי השתתף בפגישה בין MBS יורש העצר הסעודי לבין פומפאו. הוא לא הכחיש ולא התייחס בכלל לשאלה אם הייתה פגישה בין ביבי לבין MBS".

אני חייבת להגיד לך שאתמול אחרי הדיווח שלך בחדשות 12 צפיתי גם ב-CNN ושם הדיון היה האם בכלל המריא מטוס מישראל לסעודיה. זה היה הסיפור, והכתב בארץ לא ידע לענות על השאלה הזאת. אי אפשר להתווכח, הייתה פגישה ללא ספק, ואם הייתה הכחשה היא הייתה מאוד עקומה.
"יש אתרים שעוקבים בזמן אמת אחרי תנועות מטוסים, אתה יכול לבדוק בזמן אמת אחרי כל תנועה של מטוס".

אנחנו אפילו יודעים של מי המטוס כן?
"אז זה הופיע מיידית מפני שמה שחשוב פה שלא נעשה שום ניסיון להסוות את נתיב הטיסה. זאת אומרת, כשאתה רוצה לבצע פגישה סודית, אתה טס במסלול אחר, עושה תחנת ביניים, מחליף את קוד הזיהוי של המטוס, לא היה פה שום ניסיון כזה. באופן כללי, ליחסים דיפלומטיים בינלאומיים יש דרכים שונות לעשות מהלכים בעלי משמעות. יש דרך לעשות אותם באופן רשמי, פורמלי, גלוי, בלי חוכמות, ויש דרך שהיא יותר מתאימה לסגנון הסעודי - לעשות מהלכים חצי גלויים, לא מוכרז עליהם אבל יש היתר לישראל להדליף את זה".

יושבים הצדדים ומחליטים מה הם עושים אם עיתונאי מישראל מתקשר ללשכת רה"מ ושואל היה או לא, זאת אומרת זה ממש מתואם לפרטי פרטים ואחר כך שר החוץ ייתן איזה הודעה רפה חצי מכחישה? עד כמה מגיעה רמת התיאום לפרטים הכי קטנים?
"אני לא מצוי בפרטים בינתיים, אך לדעתי הייתה הבנה של הסעודים שהסיפור הזה ימצא את דרכו לתקשורת והראיה שלא רק שהייתה דליפה במרכאות מהצד שלנו אלא מיד אחרי זה, עניין של דקות, הממשל של טראמפ אישר את כל הדברים".

ויותר מזה, הצנזורה הצבאית הישראלית אפשרה לכתבים מה שהיא לא אפשרה בעבר, לפרסם את המידע הזה.
"בסדר, אבל למה להסתיר מהלך שנועד להתפרסם, רק לא כהודעה רשמית עם תמונה ודגלים וכולי, אלא להתפרסם כדרך שהתפרסם".

בוא נדבר על המשמעויות האזוריות של הסיפור הזה.
"הסעודים עשו פה מהלך רב משמעות, היו לפחות פעמיים פגישות בעבר בין ביבי לבין MBS אז בד"כ ביאכטה מול יאכטה, אבל הפעם הסעודים החליטו לעשות חצי מהלך בכיוון של נורמליזציה, אצלם בכלל הכל מתנהל יותר לאט, יש יותר גורמים".

למה זה ככה? במי הוא מתחשב? הכי מדובר במשטר מלוכני, יש סדר, יש מי שקובע, במי הוא מתחשב בדיוק?
"אתן לך דוגמה. הפגישה עם ביבי התקיימה מיד לאחר סיום ועידת ה-G20, 20 ראשי המדינות העשירות בעולם, היא הייתה הפעם וירטואלית וסעודיה הייתה המארחת. MBS בכלל הועלם מהאירוע הזה אף על פי שכשהG-20 מתכנסת במדינה אחרת, הוא ייצג את סעודיה. למה? מפני שהוא נושא עליו את הכתם של רצח ח'אשוקג'י באיסטנבול ואילו הוא היה מופיע בסביבה, ארדואן שהוא חבר ב-G20 לא היה מופיע. זה לא ש-MBS יכול לעשות כל מה שהוא רוצה. באותו יום אתמול שהייתה הפגישה, סעודים גם חטפו טילים כבדים, הם חטפו טיל כבד מהחות'ים בתימון במתקן נפט, אנחנו מדברים על מאות קילומטרים הרחק מהגבול התימני, ועוד טיל בעיר יותר קרובה לגבול. במשפחת המלוכה הסעודית, רוב אנשי בני המלוכה הוסתו הצידה על ידי MBS ובמקומם הוא מקרב בני דודים של בני דודים, לא את בני הדודים שלו לתפקידים, יש לו הרבה מאוד אויבים בתוך חצר המלוכה".

והוא חושב שמהלך דרמטי מול ישראל יסכן את יציבות המשטר שלו?
"לא, לא אכפת לו מהפלסטינים. פשוט לא מעניין אותו".

האינטרס הוא איראן, ישראל סעודיה איראן, זה הציר.
"מבחינת הפלסטינים מה שהוא צריך לטפל בו זה להכשיר את דעת הקהל המקומית שלו לקבל מהלך נוסח מהלך של האמירויות. הסעודים, MBS התחיל מאוחר בהשוואה לאמירויות, לבחריין את הכשרת הלבבות להתפייסות, קודם עם יהודים, אחר כך עם ישראל, כך זה הלך במדינות המפרציות האחרות. הוא התחיל מאוחר, רק לפני שנתיים, אז הוא צריך יותר זמן ויותר קשה לו, והוא לא רוצה לאבד בבת אחת את המעמד המוביל לכאורה של סעודיה בעולם האסלאמי".

אתמול הצגת סקר, נדמה לי חדש, שמצביע על 40% תמיכה בקרב הציבור שלו לנורמליזציה עם ישראל.
"כן, זה סקר מדהים בעיניי ומעלה ש-40% מתושבי סעודיה חושבים שהנורמליזציה עם ישראל היא דבר חיובי, כן ברמות שונות של התפעלות מזה. אך מה שחשוב הוא שרוב ה-40% הם הצעירים, אלה מתחת לגיל 35. אצל היותר מבוגרים, התמיכה בנורמליזציה היא פחותה, כי זה הדור הישן".

נציין את האינטרס המשותף איראן, ישראל, סעודיה וארה"ב שדברים עשויים או עלולים להשתנות שם, תלוי איך מסתכלים על זה.
"כולנו יודעים שהנשיא ביידן רוצה, זה לא כל כך פשוט לחזור להסכם הגרעין ואנחנו כולם יודעים גם שהאיראנים אומרים לו שאי אפשר לשנות את הסכם הגרעין, אנו לא נסכים. ביידן רוצה לא רק שהאיראנים יחזרו לציית לכל הוראות הסכם הגרעין, אלא גם לדון באפשרות של להשביח, לשדרג אותו, לשנות אותו. הסעודים אמרו 'אנחנו מוכנים להסכם גרעין פלוס פלוס', כלומר שביידן יילך ואם האיראנים יתחילו לדבר איתו מה שבכלל לא בטוח, ינסו לשדרג את הסכם הגרעין. על זה יש לסעודים עניין ליצור חזית משותפת עם ישראל מול ממשל ביידן, לובי במשותף, עמדה משותפת, הסיכויים של זה הרבה יותר חזקים מאשר בפעם הקודמת כשביבי נשא את הנאומים ונלחם לבד והסעודים רק לחשו באוזני הסנאטורים כמה הם תומכים בדברים".

מתי אתה רואה אפשרות לנורמליזציה ממש? כמה זמן ייקח להם להבשיל?
"אני תמיד חשבתי שזה עניין של שנה שנתיים, השאלה הגדולה הם כמה יפחדו עם הצטננות היחסים שלהם עם ממשל ביידן, שבא אליהם בטענות בענייני זכויות אדם וזכויות נשים".

אבל אין מצב שזה יקרה עכשיו בתפר בין טראמפ לביידן, זה לא יקרה, זה מהר מדי.
"לא נראה לי שהם היו רוצים עכשיו לתת מתנת פרידה לטראמפ מעבר לזו שהם נתנו, כי אם יש להם מתנות לחלק אז הם יחלקו לביידן".