בתום דיון סוער, החליט הלילה (שלישי) קבינט הקורונה להחזיר את הלימודים בכלל מערכת החינוך בערים הירוקות והצהובות, למרות המגמות המדאיגות בהתפשטות התחלואה בקורונה. מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי התייחס לדברים בריאיון לכאן ב' והודה: "פתיחת מערכת החינוך עלולה להעלות את התחלואה ולהכריח אותנו לעצור את ההקלות או לסגת ממה שפתחנו, וזה מאוד מטריד בהחלט".  

נתניהו בעדכון מקבינט הקורונה

מה היה סוער כל כך בישיבה?
"דנים בנושאים מאוד קשים, התלבטויות, נטילת סיכונים, ובוודאי שמציגים דעות שונות בעניין, זה לא שהרוחות מתלהטות כמו שמתארים אלא שדנים בדברים מורכבים. יש הרבה צדדים לדיון הזה, החזרת הילדים, פתיחת המסחר, שמירה על התחלואה, אלו דברים שנשקלים ויש מעלות וחסרונות בכל החלטה".

לוי הדגיש כי ההחלטה על החזרת כיתות ה'-ו' ללימודים התקבלה כבר בישיבה הקודמת. "אני רוצה לתקן את הדיווח שלכם קודם: לא הייתה מחלוקת, לא העירו את הילדים ב-2 בלילה לומר להם שלומדים, זה הוחלט כבר בישיבה הקודמת, זה לא חדש שכיתות ה' ו' מתחילות ללמוד בשלישי, ההחלטה הזו לא התקבלה באישון לילה אלא בישיבת הקבינט הקודמת. סוכם שאם תהיה עלייה נוראית בתחלואה נשקול את זה, אבל ההחלטה התקבלה כבר והייתה ידועה, זה דבר ראשון".

"דבר שני, לא היה וויכוח אלא שיח על תעדוף באופן ערכי של החזרת הילדים לבתי הספר, עם ההבנה שצריך לעשות זאת מהר כדי לא לאבד את השנה יחד עם ההשפעות ההרסניות על ילדים שנשארים בבתיהם ללא מסגרת. זאת לעומת נושא הכלכלה, אנשים שאיבדו את מטה לחמם, ואנחנו גורסים שזה מסוכן להחזיר את כל הדברים ביחד וזה מודל של מאי 20, מחזירים הכל ביחד ללא הבחנה וללא יכולת למפות מי גורם לתחלואה לעלות". 

אתה חושב שהחזרה ללימודים לא תעלה את ההדבקה, או שתעלה אבל החיים חייבים להימשך?
"החזרה ללימודים בעיקר בגילאים הגבוהים בהחלט יכולה להעלות הדבקה. לשמחתנו, הילדים בשכבות הנמוכות יותר לא כל כך העלו את התחלואה, אז מחזירים, יש בזה סכנה ולכן הוויכוח שניטש זה אם מחזירים אותם מתוך הכרה בערך העליון של החינוך ונוטלים את הסיכון הזה, אז האם נכון ליטול עוד סיכונים בעת ובעונה אחת. אז בשבוע הבא תחזור שכבה ובשבוע אחרי זה עוד שכבה. תוך שבועיים חוזרים כל התלמידים ללימודים". 

מה אתה חושב על זה?
"עמדתי הייתה שהדבר צריך להיות מדורג יותר, בהינתן העובדה שיש רצון להחזיר גם את המסחר. ואנו דרשנו וביטאנו זאת בישיבה, לרבות שר הבריאות, שמסוכן להחזיר את כל הדברים יחדיו ויש לתעדף בין לימודים למסחר. כמו שאתה מבין ההעדפה הייתה להחזיר בשלושה שלבים את הלימודים ולעשות רק פיילוט כרגע לפתיחת קניונים ושווקים, ולהאט את הקצב בנושא המסחר והחנויות".

ועם זה אתה חי בשלום, זה לא מסוכן?
"כל דבר שאנחנו עושים בעידן קורונה הוא מסוכן. השאלה היא מה הרע במיעוטו, פותחים ורואים, בשיא הסגר היינו על מקדם הדבקה של 0.6 ועכשיו סביב 1, בוודאי שיש בזה סיכון".

חיסון חברת מודרנה לקורונה (קרדיט: רויטרס)

נכון להגיד שברור שמצבנו מבחינת התחלואה והעלייה בהדבקה פחות טוב משיצאנו מהסגר?
"עדיין לא יצאנו מהסגר, מצבנו כעת מבחינת מספר מאומתים ליום ומקדם ההדבקה פחות טוב משהיה בשיא הסגר".

אז למה בשיא הסגר כשמצבנו היה טוב לא פתחנו ועכשיו מצבנו פחות טוב ופותחים?

"הבאנו תוכנית שאמורה לפתוח את הסגר בשלבים  בהתאם למקדמי התחלואה, לא תאריכים קשיחים, ברור לכולם כשפותחים את הסגר עולים בתחלואה. בתוכנית שלנו העלייה הזו מבוקרת, איטית ונשלטת ותהיה אפשרות להתחקות אחריה. אנחנו לא עומדים בתוכנית שהתווינו מטבע הדברים אבל פועלים לפי החלטות ונטילת סיכונים והחזרת הלימודים". 

אז למה ממשיכים לפתוח?
"כי בצד השני עומדים עוד שיקולים של חברי הממשלה".

אבל ידעתם את השיקולים האלו מראש ואתם לא עומדים במתווה.

"ידענו והתווינו תוכנית שלדעתנו היה בה נטילת סיכונים שניתן לעמוד בהם ושנתמכת במגמות התחלואה ועמידה ביעדים, ולכן אמרנו מדי שבועיים לפתוח עוד שלב כדי לדעת מה ההשפעה של השלב הקודם. התוכנית הזו לא עבדה, התחילה כך ועכשיו שונתה מכוח ההחלטה של הצורך הערכי והדחוף להחזיר את התלמידים לבתי הספר. ולכן הדברים האלו נידונים באותו להט שמדובר בתקשורת. משום שההחלטות הן לא פשוטות, החלטות קשות, אבל אלו ההחלטות שהקבינט לקח ואנו נבצע".

אתה לא שבע רצון.
"אני מוטרד, אני חושש כמובן, חושש לגורל כולנו כי בסופו של דבר אנחנו נוטלים סיכונים כפי שאמרתי, מקווה שאתבדה אבל בהחלט הדרך הזו עלולה להגדיל חלילה את התחלואה וגם פתיחת המסחר, לא רק ברמת העם אלא ברמה הפרטנית של האנשים, אבל זה עלול להעלות את התחלואה ולהכריח אותנו לעצור את ההקלות או לסגת ממה שפתחנו וזה מאוד מטריד בהחלט".  

זה לא הזמן להפוך שולחן ולהגיד "אתם מטורפים"?
"מפברואר אנו חיים במצב שלא ידענו כמותו בכל העולם, רואים את התנודות בעיקר במדינות המערב, כשאנחנו התחלנו סגר שם התחלואה עלתה והם נקטו בסגר. אני מוטרד מתוקף תפקידי מכך שהתחלואה תעלה וניקלע שוב למצב שהתחלואה תעלה ואז העומס בבתי החולים, בוודאי שהדבר מדאיג אותי אבל חייבים לנהל סיכונים, לנטר היטב את המגמות ולפעול בעת הצורך ומוקדם ככל שניתן".