שר הבריאות יולי אדלשטיין ביקר הבוקר (שלישי) בבית ספר בגבעת שמואל, זאת ברקע ההחלטה להחזיר שכבות גיל נוספות לספסל הלימודים. "להגיע לבית הספר ולראות שלאחר הפסקה ארוכה ילדים בכיתות ה'-ו' חוזרים ללימודים זה בהחלט מחמם את הלב", אמר אדלשטיין בפתח דבריו. "מה שעוד יותר עוזר לנו לשמוח זה לראות כאן את הבדיקות שמתבצעות אודות הסכמת ההורים ליחס אישי לכל ילד וילדה שבאים להיבדק. לא ראינו ילד אחד בוכה". 

שר הבריאוות יולי אדלשטיין לפני יום הכיפורים (צילום: משרד הבריאות)

לדבריו, "אנחנו צריכים הסכמה רחבה לבדיקות של הילדים, אולי לא בכל מקום, אבל כמה שאפשר, ודאי של הצוות החינוכי שבינתיים, אני חייב לומר, התוצאות הן לא כמו שהיינו רוצים לראות. אני מאוד שעכשיו, כשייפתחו עוד כיתות, נראה תנופה בנושא הזה". 

הוא הוסיף כי "לפני שעות ספורות הסתיימה ישיבת קבינט הקורונה, והתקבלו בה החלטות חשובות מאוד. כפי שדרשתי בעבר, דרשתי גם אתמול - החינוך של דור העתיד שלנו נמצא מאוד גבוה בסדר העדיפויות של כולנו. לצערי, עד כה זה לא בא לידי ביטוי בהחלטות מעשיות. נכון, כולם רוצים לפתוח את מערכת החינוך, אבל לפתוח גם את זה ואת זה ואת זה". הוא הדגיש: "הנגיף לא מתחשב בסדרי העדיפויות שלנו, הוא פוגע בכולם. לכן, כשפותחים יותר מדי דברים בבת אחת - המחלה מגיעה גם לבתי הספר ויוצאת לרחבי העיר, למשפחות, והסוף ידוע מראש". 

את דבריו חתם אדלשטיין באומרו: "סוף סוף אתמול הקבינט קיבל החלטה שמשקפת איכשהו את סדר העדיפויות הנכון. דרשתי שאם פותחים את מערכת החינוך - הדבר יתבצע בהדרגה, כדי שנוכל להתארגן עם כל קבוצה נוספת של תלמידים שמגיעה לבית הספר, ולאחר שסיימנו לפתוח לפחות שבועיים לא נראה עומס נוסף של פתיחות נוסף. גם הקניונים ייפתחו ואני מקווה שנעבור את האירוע הזה בשלום, אבל העיקר שנשמור על מערכת החינוך".

קורונה - תלמידים חוזרים לבתי הספר (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה - תלמידים חוזרים לבתי הספר (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)

בתוך כך, בעיריית גבעתיים ציינו כי כ-1,460 תלמידי כתות ה'-ו' חזרו הבוקר ללימודים. יום הלימודים נפתח בהצלחה ללא תקלות ונרשם שיעור נוכחות גבוה מכלל התלמידים בשכבות האלה. לקראת חזרתם של התלמידים לבתי הספר, העירייה חילקה מסיכות שקף לכל המורים ועובדי המנהלה בבתי הספר בעיר. בשבוע שעבר העירייה גם יזמה ימי בדיקות מרוכזים בכל בתי הספר במטרה להגדיל את מספר בדיקות הקורונה בקרב צוותי החינוך.  

קורונה - חזרה ללימודים בגבעתיים (צילום: עיריית גבעתיים)
קורונה - חזרה ללימודים בגבעתיים (צילום: עיריית גבעתיים)

בד בבד, בעיר נשר קפסולות הלמידה ימשיכו לפעול גם בכיתות א׳-ב׳ - למרות שינוי המתווה הארצי. זאת לאחר שרק השבוע הוגדרה העיר נשר- ״הנקייה ביותר בישראל״ עם 0 חולי קורונה פעילים ו-0 נדבקים בשבעת הימים האחרונים. ראש העיר רועי לוי אמר: אנו מברכים על החלטת הממשלה להשיב את ילדי כיתות ה׳ ו׳ לבתי הספר, במיוחד ברשויות ירוקות כמו נשר הדבר הוא הכרחי".

הוא הוסיף: "למדנו את הלקח מאופן היציאה מהסגר הראשון והחזרה ללימודים בספטמבר. אנחנו נמשיך בלמידה בקפסולות גם לכיתות א׳ וב׳, למרות שמדובר בהשקעה של מאות אלפי שקלים מתקציב הרשות, נעשה הכל בכדי לשמור על יציבות ושגרה לאורך זמן ככל שניתן, נעשה הכל כדי להשאיר את נשר העיר הירוקה בישראל".

בעיריית נשר החליטו לא לקחת סיכונים מיותרים בשאלה אם הכיתות הנמוכות מדבקות כמו יתר האוכלוסייה וראש העיר הקצה מאות אלפי שקלים מתקציב הרשות למען המשך הלמידה בקפסולות בכיתות הנמוכות ובצהרונים. עוד טרם קבלת עדכון הנחיות הממשלה באשר לפתיחת כיתות ה׳-ו׳ קיים לוי הערכת מצב עם הצוות החינוכי, בו הנחה את הצוותים להיערך לפתיחת הכיתות הגבוהות בצורה מיידית וכן לקיים את התגבורים הדרושים להמשיך במתווה הקפסולות גם בכיתות הנמוכות. 

מנהלת מחלקת החינוך, גלי כהן, אמרה: "זוהי שעה בה נדרשת מנהיגות אמיצה והחלטות נחרצות. בחזרה הנוכחית ללימודים החליט ראש העיר לא להשיב את שירותי ההסעה לכלל תלמידי העיר, וזאת מכיוון שאיתרנו את ההסעות כפוטנציאל הדבקה המוני בין כיתתי. המהלך הזה הוכיח את עצמו ושלושה שבועות לאחר החזרה ללימודים אנחנו עם 0 חולים במערכת החינוך העירונית ו-0 חולים בעיר נשר! העיר הירוקה בישראל. כמו בחזרת הלימודים בראשית החודש, זו שעתה של המנהיגות המקומית, השמירה על הקפסולות בכיתות הנמוכות מטרתה אחת - לייצר רצף למידה ושגרה ארוך ככל הניתן".